ביום ראשון הקרוב, ה-31 ביולי, אלפי "פוטרהדס" יציינו ברחבי העולם את יום הולדתו של הארי פוטר, הקוסם המפורסם ביותר בעולם. אותם המעריצים, אשר במשך 25 שנה קוראים שוב ושוב את אותם הספרים ורואים את אותם הסרטים, פורקים לא אחת את זעמם על יוצרי הסרטים מאחר ולא הצליחו להכניס פרטים חשובים מעלילת הספרים אל תוך הסרט, מה שלטענתם פגע לא מעט ביצירה הקולנועית.

לכן, ריכזתי עבורכם את 10 השינויים הכי גדולים שהתרחשו בסרטים ושעצבנו אותי יותר מכולם. המשימה לא הייתה פשוטה, ניתן למצוא לא מעט שינויים בכל סרט בסדרה, אך אלו פשוט בלטו בעיניי במיוחד (ולא, העיניים הלא ירוקות של דניאל רדקליף לא נכנסו לרשימה).

10. חידת השיקויים 

בשיאו של הסרט הראשון, הארי רון והרמיוני צריכים להתמודד עם שלל מכשולים בדרכם לעצור את פרופסור סנייפ (או לפחות כך הם מאמינים) מלהשיג את אבן החכמים. אך מה שלא רואים בסרט הוא שני מכשולים חשובים: המכשול של פרופסור קווירל – טרול אבטחה שכבר הורדם טרם הגעת התלמידים, והמכשול החשוב ביותר – מכשול השיקויים של פרופסור סנייפ. 

חידת ההיגיון של סנייפ הוכחה כאתגר עבור הרמיוני בת ה-11, אשר נאלצה לאמץ את מוחה הקודח. לבסוף היא מצליחה להבין כי נשאר מספיק שיקוי רק בשביל לשלוח את הארי קדימה. אז נכון שחלקים נרחבים מהסרט הראשון הוקדשו להציג את הרמיוני כמעצבנת ומתנשאת, אך דווקא את הרגע בו השכל וההיגיון ניצחו כל כישרון קסם – ההפקה בחרה להשאיר בחוץ.

9. הרמיוני גריינג'ר

נכון, אמה ווטסון היא שחקנית נהדרת שגילמה את הרמיוני על הצד הטוב ביותר, אבל לאורך השנים צופים רבים הצליחו להבחין כי התסריט נטה לא פעם להדגיש את חוכמתה על חשבונו של רון וויזלי, שנבחר להיות הצלע הדבילית ביותר במשולש (רק מדגיש – הכותב לא חושב שרון דביל, רק שהתסריט הפך אותו לכזה).

מכיוון שאי אפשר לפרט על כל מקרה שכזה, צירפתי עבורכם את הסרטון הבא, מבית היוצר של Screen Rant, שליקטו כמעט 10 דקות של שורות שנגנבו מרון והופנו להרמיוני.

8. קווידיץ'

הספורט הפופולארי ביותר בעולם הקסמים, והאחד שבבירור הומצא כדי לתת להארי פוטר הזדמנות לבלוט בעולם שמלא בקוסמים בני 11 שטובים ממנו, נעלם לחלוטין מהסרטים עם התקדמות הסדרה. בעוד בסרט הראשון והשני אנו זוכים לראות לפחות משחק אחד כראוי, מהסרט השלישי ואילך אנו זוכים במקרה הטוב לשבבים בלבד. 

עלילת הקווידיץ' היא חלק מרכזי מהספרים "האסיר מאזקבאן" ו-"הנסיך חצוי הדם", אך גם בספר "מסדר עוף החול" יש לה תפקיד לא מבוטל. למרות זאת, היא לא זכתה לכבוד הראוי לה, למעט סצנות מעטות וקצרצרות שלא עשו כבוד לעלילה החשובה בספרים.

7. לודו בגמן וברטה ג'ורקינס

לכל אורך הספר הרביעי שזורה דמותו של כוכב הקווידיץ בעבר ואיש משרד הקסמים בהווה בכל קווי העלילה. הוא עוזר לארגן את אליפות העולם בקווידיץ' ואת טורניר הקוסמים המשולש, בו הוא גם שופט. בין לבין, הוא עסוק בלהתחמק מפרד וג'ורג' וויזלי לאחר שגנב את כספם. למרות חשיבותו לעלילה, דמותו של בגמן לא קיימת כלל בסרט ותפקידה הועבר לידי ברטי קראוץ' האב.

לעומת בגמן שהיה נוכח בהוגוורטס, ברטה ג'ורקינס נעלמה כבר עם תחילתו, אך סיפור היעלמותה אף הוא חשוב לעלילה ולחזרתו של וולדמורט. מדוע אם כן היא נמחקה כלא הייתה? לתסריטאים הפתרון.

6. גמדוני הבית

היצורים הקסומים והחביבים אליהם נחשפנו כבר ב"חדר הסודות" הלכו ונעלמו עם התקדמות הסרטים. למעשה, למעט דובי וקריצ'ר (הגמדון של סיריוס ולאחר מכן הארי), הגמדונים לא נוכחים כלל, אפילו לא בקרב האחרון נגד אוכלי המוות, שם הם יוצאים מהמטבחים ויוצאים להגן על הוגוורטס, כשבראשם עומד קריצ'ר.

הגמדונים גם לא נוכחים בהרבה צמתים נוספים, אך בעיקר בסרט הרביעי –נוויל לונגבוטום הוא זכה שמכיר להארי את אצות "הזימיזים", אשר יאפשרו לו לצלוח את המשימה השניה. כמו כן, מאבקה של הרמיוני לשחרור הגמדונים נעלם לחלוטין. אפילו דמותה של ווינקי נעלמת, מה שמקשה במעט על הצופה להבין חלק מהמהלכים המתרחשים על המסך.

5. פיניאס ניגלוס בלק

סב-סבו של סיריוס בלק, המנהל הראשון של הוגוורטס שהגיע מבית סלית'רין והיחיד עד לעלייתו של סוורוס סנייפ. על פניו, לדיוקן של קוסם שמת מזמן לא אמורה להיות חשיבות יתרה, אך נוכחותו בבית משפחת בלק חשובה. 

בלק משמש כשליח עבור דמבלדור (שהרי כל מנהל לשעבר צריך לעזור ולשרת כמיטב יכולתו את המנהל הנוכחי של הוגוורטס) ומעביר להארי הודעות בעת שהותו בבית משפחת בלק. לאחר מכן, בספר השביעי, הוא עוזר לשלישייה לגלות מה קורה בהוגוורטס תחת ידיו של סנייפ ושומר אותם מקושרים לג'יני, נוויל ואחרים.

4. הלוויה של אלבוס דמבלדור

פרק הסיום של הספר השישי, בו כל הדמויות זוכות להיפרד מהמנהל שנרצח באכזריות על ידי מורה בבית ספרו, נמחק כליל מהסרט. במקום לראות את כל הדמויות החשובות, כמו גם יצורים קסומים, נותנים כבוד אחרון לדמבלדור, זכינו לראות כמה שרביטים מונפים אל על בשמי הלילה.

נכון, דמותו של דמבלדור לא נעלמה ובספר השביעי נחשפה היסטוריה כואבת ואפלה קצת יותר שלו, אך קינת עוף החול והלוויה עדיין חקוקות בקרב קוראים רבים כרגע חשוב מאין כמוהו בסדרה.

עצרנו לרגע:  בטרם אציין את שלושת השינויים הגדולים ביותר של העלילה בין הספרים לסרטים, חשוב לציין מספר שינויים שלא הצליחו לעבור את המבחן ולהיכנס לעשרת הגדולים: דמותו של פיבס שנעלמה לחלוטין,  הסיפור המלא מאחורי הנבואה, צ'ארלי וויזלי, ההשלמה בין הארי לדאדלי, החטיפים למבריזים של האחים וויזלי וכמובן – דמותה של ג'יני וויזלי שהפכה מ"באדאס, אמיתית לשום דבר מעבר לפרצוף יפה. כמובן שיש עוד שלל דברים שלא התייחסו אליהם בסרטים. אבל עכשיו – שלושת הגדולים!

3. מי אתה הלורד וולדמורט?

הנבל האולטימטיבי, הרשע המוחלט בעולם הקסום וצופי הסרטים לא מבינים בכלל את כמה דמותו בסרטים שונה מזו שבספרים. כדי להבין צריך לקרוא את "הנסיך חצוי הדם", בו אלבוס דמבלדור מעביר להארי שיעורים במשך שנה שלמה בהם הוא חושף את פוטר הצעיר להיסטוריה של וולדמורט, עוד מימיו כ"טום רידל" בבית היתומים ועד לשנים הראשונות לאחר שעזב את הוגוורטס.

לאורך מספר פרקים הארי נחשף איך וולדמורט הופך מילד בודד אך כוחני למנהיג אפל. איך הוא נמשך לכל דבר שיקשר אותו להוגוורטס ואיך הוא בונה את דרכו לחיי האל-מוות וליצירת הורקרורקסים.  הארי אפילו לומד על הדמיון הרב בינו לבין וולדמורט, זה שבזכותו הוא סומן כשווה לו עוד כשהיה תינוק בן שנה.

במקום כל הפרטים החשובים, בסרט אנו זוכים לדקות ספורות בלבד של העלילה של וולדמורט הצעיר, כזו שלא משאירה לנו אפשרות להבין את דמותו באמת. אבל לפחות היה זמן מסך לסצנה קרינג'ית של ג'יני קושרת שרוכים להארי.

2. המוות של פרד וויזלי 

אחד הרגעים העצובים ביותר בספר השביעי (שלא חסר בו עצב) הוא המוות של פרד, דקות ספורות לאחר שמשפחת וויזלי השלימה עם פרסי שהצטרף לקרב נגד אוכלי המוות בהוגוורטס. בשיאו של הקרב מוצאים עצמם הארי, רון, ג'ורג' ופרסי נלחמים באוכלי מוות ובהם גם פאיוס ת'יקנס שר הקסמים. פרסי בהמולת הקרב מודיע על התפטרותו והופך את ת'יקנס ליצור דמוי קיפוד ים, מה שגורם לפרד לשאול אם פרסי למד להתבדח.  רק שפרד מעולם לא סיים את המשפט. הקיר עליו נשענו מתפוצץ והורג את פרד. 

הארי נכנס להלם, רון רוצה רק לרדוף ולהרוג את אוכלי המוות שרצחו את אחיו, אבל אין להם ברירה אלא לדחוף את פרד לתוך גומחה עד שיסתיים הקרב ויוכלו לקבור אותו בכבוד.

ובסרט? כלום. בערך שלוש-ארבע שניות שבהן רואים את משפחת וויזלי מתייפחת על הגופה של פרד, שלא ברור בכלל איך נהרג. מצטער, אבל זו ממש לא הדרך להיפרד מדמות שליוותה אותנו עוד מהסרט הראשון.

1.     נוויל לונגבוטום

 ככל הנראה הדמות שסבלה הכי הרבה במעבר בין הספרים לסרטים. סיפורה של השלישייה הראשית לא היה שלם ללא הצלע שלו. במשך חמישה ספרים נוויל בונה את מעמדו בתור אחד החברים הקרובים של הארי, למרות היותו קוסם לא מוכשר במיוחד וחששן, אלא אם כן מדברים על תורת הצמחים.

לאחר הקרב במשרד הקסמים, נוויל מקבל שרביט חדש, במקום הישן אותו ירש מאביו, מה שמאפשר לו להתקדם כקוסם ולפתח את יכולותיו. סיפור הרקע של נוויל נעלם לחלוטין מהסרטים, כמו גם התקדמותו בספר השישי ואפילו המרד שניהל נגד סנייפ בספר השביעי.

בסרט כן הכניסו את עמידתו מול וולדמורט ואת העובדה שהשמיד את ההורקרוקס בנגיני, אך ללא ההסבר כי נוויל יכל להיות הילד הנבחר – אלמלא בחירתו של וולדמורט בהארי, הרגע איבד המון משמעות. 

לסיכום – כן, שינויים בין הספרים לסרטים הם לעיתים חיוניים, אך לא פעם הצופים והמעריצים נותרים מאוכזבים מכיוון שלא זכו לגרסה קולנועית מספקת. לכן ניתן, ואולי אף רצוי לקוות שיום אחד מישהו ירים את הכפפה ויפיק סדרה חדשה, שבה כל ספר יזכה לעונה של 8-10 פרקים. אולי לא נקבל הכל, אבל לפחות נקבל הרבה יותר.