האם נחשף המסתור לשעת צרה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין? במערב טוענים היום (חמישי) כי הנשיא הרוסי הכין מבעוד מועד מקלט גרעיני אשר ממוקם עמוק בתוך הרי אורל, למקרה בו תיפתח מלחמה גרעינית.

רכסי הרים נחשבים לאחד המקומות הטובים ביותר למחסה מפני מתקפה גרעינית. לכמה מדינות יש מתקנים צבאיים הקבורים עמוק מתחת להרים. על פי דיווחים שונים, פוטין דאג לבונקר אישי במתחת להר ימנטאו, עמוק בתוך הרי אורל, לצד מספר מקלטים נוספים. הרי אורל הם רצועת הרים ארוכה המשתרעת על פני רוסיה מצפון לדרום, ומסתיימת ממש מצפון לגבול עם קזחסטן. ניתן היה לראות את התשתית הצבאית של הר ימנטאו נבנית בתמונות לוויין בשנת 1995, אך רוסיה סירבה לפרט מה היא בונה כאשר נחקרה על ידי ארה"ב.

"לא יהיה מפתיע אם לרוסיה אכן היה מתקן כזה, בדיוק כפי שיש לארה"ב, והרים הם מקום הגיוני לשים אותם", אמר לסוכנות Newsweek סת' באום, מנכ"ל המכון העולמי לסיכונים קטסטרופליים. "במקרה של מלחמה גרעינית בין-יבשתית — בעוד ששטח הררי יציע הגנה מוגבלת, אפילו רכס הרים לא יציל את הנשיא הרוסי מהתוצאות ארוכות הטווח של ההרס הגרעיני. אין מסתור מהארמגדון האקולוגי. שעימות גרעיני בקנה מידה גדול יגרום", אמר לניוזוויק תו'ם דייויס, פרופסור חבר לגיאוגרפיה באוניברסיטת נוטינגהאם בבריטניה.

מדוע הרים נחשבים למקום מסתור טוב עבור בניית בונקרים? פשוט - המדרונות הגבוהים והעמקים הנמוכים של אזור הררי מסייעים בקליטת החום והאור מכדור האש של פיצוץ גרעיני, כמו גם הקרינה הראשונית. בנוסף, הקרקע עצמה גם תספוג את הקרינה והפיצוץ, ולכן עדיף להיות מתחת לאדמה.

"המקום הבטוח ביותר בעולם במקרה של מלחמה גרעינית בקנה מידה מלא יהיה מקומות מבודדים כמו אנטארקטיקה או איי האוקיינוס ​​השקט או איי הפסחא, אבל אפילו כאן - אי אפשר להתגבר על מה שנקרא "חורף גרעיני", אמר דייויס. עם זאת, רוסיה כנראה הניחה את היסודות של בונקרים ומקלטים באזור אורל עוד מימי המלחמה הקרה ומלחמת העולם השנייה, אמר דייויס, מה שהפך אותם למקום הגיוני למקלט של פוטין.