פסטיבל הסרטים הבינלאומי והלאומי של הודו נפתח אתמול בגואה השלווה, יעד הנופש הטרופי, במופע מרהיב בהצדעה לסרטי בוליווד המוזיקליים על שלל כוכביהם, וגם בהצדעה לקולנוע העולמי עם הענקת הפרס על שמו של הקולנוען ההודי הבכיר סטיאג'יט ריי לבמאי הספרדי קרלוס סאורה.

שר ההסברה והחינוך אנוראס סינק טאקור הצביע בשיחה עם "מעריב" על חשיבות הפסטיבל כאירוע בינלאומי, המסמל את קבלתה על ידי הודו של נשיאות ה־G20, ארגון הכלכלות החשובות בעולם, אך גם על חשיבות הקולנוע כסמל האחדות הלאומית החשובה לארצו, המתמודדת עם קיום בצוותא של לאומים שונים. בפסטיבל יש ייצוג לאזורים רבים ולשפות רבות בהודו, והוא מעלה על נס את ערך הקולנוע כמקדם הדמוקרטיה והפלורליזם. 

השר ההודי (צילום: אורית קוץ)
השר ההודי (צילום: אורית קוץ)

טאקור גם העלה זיכרון אישי, כשביקר בישראל כפעיל חברתי ופוליטי. "ראיתי מיזמים חשובים והמצאות, ודיברו איתנו על סטארטאפים. שאלתי את עצמי מה זה, אז השגריר נתן לי את הספר ששמו 'סטארט־אפ ניישן'. על בסיס זה למדנו את שיטותיכם, למשל את שיטות ההשקיה, תחום הדמוקרטיה וכוח הקולנוע. אנחנו יודעים באיזה אזור אתם שוכנים ומהם האתגרים העומדים בפניכם. עם זאת, מה שישראל השיגה כאומה המאחדת את כוחותיה, כולל הטכנולוגיה והסטארטאפים, חשוב לא רק עבורכם, אלא גם עבור מגזרים אחרים".

לישראל מקום מפתח השנה בפסטיבל הסרטים של הודו, כשנשיא חבר השופטים הוא הבמאי הישראלי נדב לפיד, ובגואה ממתינים בהתרגשות להקרנת הסדרה "פאודה" ולשלל כוכביה. ללפיד זהו ביקור ראשון בגואה, ואף שסרטו "הגננת" כבר זכה כאן בעבר בפרס הבימוי, הוא מקווה במהלך כהונתו גם להשלים את הידע על הקולנוע ההודי, לדבריו, "משום שנעצרתי עם סטיאג'יט ריי". את סרטי בוליווד שראינו עד כה מגדיר לפיד בחיוך כ"עליצות בצבעי טופי".