קולנוע ורוחניות - לכאורה קונספטים מנוגדים. הקולנוע נתפס כמדיום אסקפיסטי של בריחה מהמציאות, ורבים יצאו נגד תעשיית הקולנוע ההליוודית בטענה שהיא יוצרת "אופיום להמונים" חדש, בדמותם של כוכבים ומעודדת צרכנות. עם זאת, נראה שיש קולנוע אחר, קולנוע שגורם לנו להסתכל אל תוך עצמנו, לתהות על טבע העולם ולהגיע לתובנות חדשות. פסטיבל Spirit ה-16 לקולנוע רוחני, שנפתח הערב ויתקיים כל סוף השבוע (24-26.12) מביא סרטים כאלו לקהל הישראלי.

אנמיקה אשל, המנהלת האמנותית של הפסטיבל מספרת: "זה פסטיבל שמביא סרטים שמתעסקים ברוחניות, סרטים שמעודדים מודעות, אם זה בתחום של התפתחות אישית, אם זה בתחום של מודעות לסביבה, אקולוגיה, בריאות. במשך שנה אנחנו אוספים כל מיני סרטים שיכולים להתאים לנישה הזו של 'וול-ביאינג'.

אנחנו מחפשים ממש שנה שלמה, אוספים סרטים מכל העולם. הסרט הפותח 'ההודיה מתגלה' (Gratitude Revealed), עוסק בהכרת תודה, שיצר לואי שוורצברג, יוצר של 'פטריה פנטסטית', זה סרט ממש חשוב, סרט קליל, שמתאים לכולם, בלי איזה טייטל רוחני, פשוט להזכר במתנות קטנות בתוך החיים שלנו, אירועים הכי פשוטים ויומיומיים בחיים, להזכר ולהיות בהכרת תודה עליהם. מחקרים הראו שהכרת תודה זה המפתח לחיים מאושרים. וזה הכלי הכי חשוב לתרגול שלנו כדי לחיות בסיפוק ובאושר. סרט שאני ממליצה לכולם לראות".

"כל שנה יש פוקוס רחב אחר, השנה יש סרטים על מורים רוחניים גדולים שלדעתנו עיצבו את התודעה ואת הנישה הרוחנית. למשל הסרט 'צעד איתי' (WALK WITH ME) על טיך נאט האן, נזיר מויאטנם שהביא את כל נושא המיינדפולנס למערב. היה לו כפר מדיטציה גדול בדרום צרפת, הרבה ישראלים הגיעו לשם במשך השנים, הוא נפטר השנה בגיל 95. יש סרט חדש על אושו, "אושו – הסרט" (OSHO The Movie) אחד המאסטרים הגדולים שהביאו את התורה הרוחנית האלטרנטיבית למערב.

הסרט הזה הוא סרט קצת אחר מ'ארץ פראית מאוד' (Wild Wild Country) שיצא בנטפליקס, הוא נעשה על ידי תלמיד קרוב שלו, בגלל הקרבה שלו לתלמידים הקרובים הוא הגיע לחומרי ארכיון שעוד לא נראו על המסך. הוא הביא תמונה יותר מאוזנת על המורה, הוא מביא את הקולות האחרים, הוא מראיין את שילה, המזכירה הקרובה שעשתה את הברדק באורגון, עליה דובר הרבה בסדרה של נטפליקס. הבמאי עצמו שמגיע לארץ מחר לפסטיבל, הוא אומר שהוא לא ניסה לעשות סרט שמביא רק את הקולות החיוביים על אושו - שבא לשכנע כמה הוא היה מורה מדהים, הוא רצה לתת תמונה מאוזנת.

אנמיקה אשל (צילום: יוהן שגב)
אנמיקה אשל (צילום: יוהן שגב)

הסרט השלישי, הסרט 'דרכה של אמה' (AMMA’S WAY) על אמה ג'י, הגורו שמחבקת, סרט נפלא שמראה את כל המפעלים ההומניטריים שהיא יצרה, מעבר למסר ולחמלה שלה, שעובר דרך החיבוק שלה, שכל אחד שהיא מחבקת מספר שהחיבוק שלה משנה לו את החיים בצורה חיובית. מראים גם הרבה פעילות חיובית שהיא עושה, בתי ספר, מקלטים לנשים מוכות ועוד מפעלים שהיא יוצרת".

"עוד נושאים מעניינים הוא כל התחום של הרנסנס הפסיכדלי, זה משהו שמאוד משפיע על התנועה הרוחנית בשנים האחרונות", מוסיפה אשל. "יש סרט שנקרא 'יורדים מההר' (Descending The Mountain), שמשלב עבודה עם פטריות במנזר זן. ניסוי מדעי עם חוקר מהאוניברסיטה, עשו את זה בצורה מאוד אקדמית, הביאו את ההתנסות הזו לאנשים שמודטים הרבה שנים, ורצו לראות אם החוויה הזו, הפסיכדלית, תורמת להתפתחות הרוחנית.

מתוך הסרט ''יורדים מההר'' (צילום: צילום מסך)
מתוך הסרט ''יורדים מההר'' (צילום: צילום מסך)

בדרך כלל המחקרים בשנים האחרונות התמקדו באנשים עם קושי תפקודי, דיכאון או פוסט טראומה, אבל לא התמקדו במה זה עושה לאנשים בריאים שמתפתחים רוחנית. אנחנו מלווים את הסרטים בהרצאות עומק שיכולות לתת לאנשים קצת עוד מידע מעבר לסרט, למה שהם יראו על המסך. עם הסרט הזה יהיה ד"ר עובד ארבל, שמרכז את תחום הפסיכותרפיה עם חומרים מרחיבי תודעה בישראל, פסיכיאטר עם רקע במיינדפולנס. מעניין לראות איך התחום של מדיטציה נפגש עם התחום הפסיכדלי.

סרט נוסף שמתעסק בריפוי עם חומרים פסיכדליים 'אנטידוט' (ANTIDOTE) - תרופת נגד, זה סיפור של צעירים, שכל אחד מהם נראה שונה, שמגיעים לריטריט איוואסקה בפרו, זה על מה שהם עוברים, על איך הריטריט הזה מתנהל, ראיונות עם השמאנים עצמם שמבשלים את המדיסין. תמונה עמוקה של מה שקורה בריטריט איוואסקה באמזונס, עם תובנות יפות שהשמאנים מספרים במהלך הסרט, על מה זה המשקה הזה איוואסקה". 

"זה פסטיבל עשיר, מלא תכנים", ממשיכה המנהלת האמנותית. "פתחנו מתחם סדנאות שהוא חופשי לקהל, כל שעה מתחלפת סדנה, את הסדנאות מעבירים הבוגרים של בית הספר טרילותרפיה, של ניסים ממון, וגם המנחים של 'מרחב מודעות', בית הספר למודעות של פרדי מרגלית. הסדנאות הן חווייתיות, של מדיטציה ותנועה, כלים להתמודד עם התמכרות, מחלות, ריפוי עצמי ואהבה עצמית, הילד הפנימי, נושאים מגוונים. גם מי שלא בא לראות סרט, יכול להגיע לפסטיבל ללא עלות. יהיה גם יריד עם כל מיני ספרי ניו-אייג', אומנות, מנדלות ופריטים שקשורים לעולם הרוחניות. חגיגה רוחנית, אנחנו מקווים שזה יעורר טרנספורמציה כלשהי אצל הצופים".

קולנוע רוחני: יש פה איזה אוסימורון, קולנוע נחשב למשהו אסקפיסטי, תעשייה הוליוודית וכו.. רחוק מרוחניות
"בשבילי, כל סרט הוא רוחני, זו מדיה הומאנית, שגורמת לנו לעבור חוויה, מעוררת אצלנו רגש ותובנות, אבל הנישה הזו של קולנוע רוחני, כמו שאנחנו מתכוונים אליה - זה קודם כל סרטים שיש בהם מסר עם ערכים של טוב, חמלה ומודעות. אם זה סרט עלילתי, אני אחשוב אם זה סרט שמעורר בי אחדות, אהבה, יחד וחמלה? או שהוא מעודד כעס ואלימות.

אנחנו באמת מסתכלים על מסר ועל ידע, סרטים שמלמדים אותנו על מדיטציה, או שמראים שיטות ריפוי אלטרנטיבי - יש לנו למשל סרט 'אהבה מרפאת', על בחורה שמתמודדת עם כאב כרוני, אחרי שניסתה טיפולים קונבנציונליים, פנתה לדרכים אחרות, זה מראה שאפשר לעשות עבודה רגשית, מרפא אנרגטי, עיסוי מסויים או עבודה עם קריסטלים. זה נותן לאנשים המון ידע, זה אחד הדברים שחשובים לנו בבחירת הסרטים. חשוב לנו להתמקד במסורות רוחניות שונות, לפתוח את הראש לאנשים לדרכים שונות להתחבר לעצמם ואלוהות".

יש עוד פסטיבלים כאלו בעולם?
"יש ניצנים בעולם, אנחנו פסטיבל חלוצי, התחלנו אותו לפני 16 שנה, כשלא הייתה קיימת נישא כזו, יש בארה"ב פסטיבל שנקרא iluminate, שקיים 5 שנים, הוא פסטיבל קטן יותר משלנו, והוא מקבל הרבה חשיפה. אנחנו נחשבים לאחד המובילים, מכל מיני כיוונים של התעשייה מסתכלים על הבחירות שלנו".

הפסטיבל מתקיים בשיתוף סינמטק תל אביב