הבמאי יצחק ישורון, צפל בפי כל, ביים את סרטו הראשון לפני 55 שנה, כשרוב הקולנוענים של היום עדיין לא נחלמו ועתה, בגיל 86, כשהוא כותב ספרים בשרשרת במקום לביים, במאי הסרט האיקוני "נועה בת 17" התבשר השבוע על-ידי שר התרבות והספורט החדש, מיקי זוהר, כי הוא בין זוכי הפרס לאמנים ותיקים ע"ש אריק איינשטיין, המוענק מטעם משרדו.

"תמיד זה נעים לקבל פרס, אך זה לא מעלים את המצב הלא פשוט שבו אנחנו פועלים בענף  הקולנוע, כשהסיכוי שלנו לזכות בתמיכת הקרנות הוא מאוד קטן", צפל מגיב. "לאחר שנתמכתי בעבר על-ידי הקרנות אינני רוצה להישמע כמתמרמר, אבל זה אבסורד כשאנשי-קולנוע רבים מתחרים על מעט הכספים של הקרנות ולרובם, אם חשבון הבנק שלהם הוא לא מי-יודע-מה, כולל אותי אחרי 15 סרטים - אין כעת סיכוי להגיע לסרט משלהם".

"בגלל שבענף שלנו צריך להתחיל כל פעם מאפס, זה מתסכל בצורה בלתי רגילה וגרם לי לא פעם לרצות לעזוב את המקצוע, שבו יש בירוקרטיה שלא מיטיבה עם האמנים", מוסיף צפל. "אם הייתי יכול, הייתי עוזב אותו מזמן, מה שלא קרה כשנשארתי עם אותה תשוקה לקולנוע מאז צעירותי. בשלב מסוים החלטתי לא לפנות יותר לקרנות, כך שהסרט האחרון שלי, 'אלסקה', שיצא ב-2018, הופק בתקציב של עשרת אלפים שקל בלבד, כשנעזרתי על-ידי מכללת ספיר, שבה לימדתי".

אחריו לא חזרת לביים.

"הייתי אמור לביים סרט בצרפת, אך כשהבנתי שזה עלול לסבך אותי בחובות, העדפתי לוותר ולעבור לכתיבה, כשמאז הוצאתי בהוצאת 'קוראים' סדרה של ארבעה ספרים".

כלומר, הפכת מבמאי לסופר.

"זה מה שקרה כשהקולנוע איבד הרבה מהקסם בשבילי, כשבכל העולם קשה להביא קהל לבתי הקולנוע. ככה זה, שמה היה פעם קולנוע עבר לסדרות טלוויזיה, שלהן יש קהל באופן יותר מספק".

צפל גדל בתל-אביב, לחם בנח"ל המוצנח וכשיצא ללימודים בסורבון, שימש באותה תקופה כעוזר במאי בקולנוע הצרפתי, שאיתו נשאר מזוהה בעשייתו הקולנועית בארץ מראשיתה בסרט "האשה בחדר השני", שאותו ביים ב-67' וכעדותו "הוא לא היה בנוי למנטליות הישראלית".

אחרי סרטיו "ג'וקר", סרט-פעולה בכיכוב יהורם גאון וסרט הטלוויזיה המוחמא "קובי ומלי", ביים ב-82' את "נועה בת 17", הסרט המזוהה איתו יותר מכל, שנעשה על רקע המשבר המפלג בתנועה הקיבוצית בראשית שנות ה-50. לכיכוב בסרטו הבא, "זוג נשוי", הוא גייס את חברו, ירון לונדון ובהמשך ביים את סרט הנעורים "מלכת הכיתה", את הסרט עטור הפרסים "שדות ירוקים" ובין השאר ביים גם בארצות הברית ובדרום אפריקה. אחד משיאי פעילותו כבמאי היה בימוי "קרב בדרך לירושלים", סדרה בת שלושה פרקים על רקע מלחמת העצמאות ובעקבות הקרנתה בערוץ הראשון זכתה לשבחים רבים.

"אף פעם לא קבעתי את מהלך הקריירה שלי", אומר צפל לסיום. "עשיתי את מה שאפשר היה לעשות באותו רגע".