חיים בסרט: הדמויות הבלתי נשכחות של הקולנוע הישראלי

לקראת יום העצמאות, חזרנו אל סיפורן של 25 דמויות בלתי נשכחות מהקולנוע הישראלי - מסאלח שבתי וקוני למל, דרך סרג'יו קונסטנצה וחכם חנוכה ועד קלרה הקדושה וזוהר מ"אפס ביחסי אנוש" | פרויקט מיוחד

דודי פטימר צילום: דודי פטימר
סלאח שבתי
סלאח שבתי | צילום: אשר מולט
28
גלריה

טופול, בן למשפחה פולנית, גילם אז את דמותו של סאלח שבתי, עולה שהגיע מאחת מארצות ערב יחד עם משפחתו וחווה קשיי קליטה. "המערכון עסק בעובדת סוציאלית שנשלחה למעברה לראיין את סאלח שבתי ופורצת בבכי כשהיא מתקשה למלא את הניירת", מספר רפי קישון, בנו של אפרים.

"סאלח שבתי ניגש אליה, מרגיע אותה ומתגלה כאוזן קשבת. היא מספרת לו על הצרות שלה בחיים, והוא מייעץ לה. כשטופול קרא את המערכון, הוא אמר לאבא שזה נושא חשוב אבל לא מערכון אלא טרגדיה. חברי להקת הנח"ל חשבו שזה שטותי ויהיה פלופ, אבל אבא שלי התעקש ואיים ללכת הביתה. טופול הבטיח לאבי שיעלה את המערכון פעם אחת, רק כדי להראות לו שזה כישלון".

"כשטופול עלה לבמה והקריא את המערכון, הקהל התפוצץ מצחוק והיה גל של מחיאות כפיים. אבי הגיע לישראל בשנת 49' כניצול שואה למעברה, שם הוא פגש לראשונה את בני עדות המזרח וראה שהם יהודים ציונים נפלאים. סאלח שבתי הוא אדם לא משכיל, לא מהמעמד הגבוה, ודווקא הוא המגדלור המוסרי שחושף את השחיתות של פקידי מפא"י ואת יחס הממסד כלפי אנשי המעברה, לכן בני עדות המזרח הרגישו שהוא דובר את קולם".

שני קוני למל
שני קוני למל | צילום: סרטי גבע
עליזה מזרחי
עליזה מזרחי | צילום: יונייטד nmc

"'עליזה מזרחי' הייתה אחת ההצגות המצליחות בתיאטרון הישראלי", סיפר גולן, שגם יצר את ההצגה. "זו הייתה הצגה של תיאטרון פרטי ומסחרי, שעדנה פלידל הפכה לכוכבת בו. היא שיחקה דמות של עוזרת ספרדייה שזה לא בדיוק ישב עליה טבעי, ועשתה את אחת הדמויות המצחיקות והיפות בתיאטרון הישראלי".

תעלת בלאומליך
תעלת בלאומליך | צילום: אשר מולט

דמותו של בלאומילך נולדה אצל קישון ב־1951, לאחר שהתעורר לקול רעש מחריש אוזניים שהקים איש שחופר ברחוב השקט בשכונת ביצרון שבה התגורר. "אבא שלי החליט לקרוא לסיפור 'אגדה על תעלה בתל אביב' ובמרכזה משוגע שהתחיל לחפור ברחוב ופקידי העירייה משוכנעים שהוא שייך לאחת המחלקות שלהם ופועל באישורם", מספר בנו ד"ר רפי קישון.

"הסיפור פורסם בעיתון 'אומר', שבו אבי עבד, ובהמשך גם בעיתון 'דבר'. הגאונות של אבי הייתה שלאורך הסרט בומבה אומר רק מילה אחת - 'בלאומילך'. זו הדמות היחידה בקולנוע הישראלי שעם מילה אחת הפכה לאייקון".

לופו
לופו | צילום: אסא דברת

"לכבוד הופעה בסיום קורס מ"כים, יצרתי דמות המבוססת על טיפוס נתנייתי מזדקן שישב בבית הקפה של הוריי, אדם לא משכיל אבל עם חוכמת חיים. כך יצרתי את המערכון על לופו, שמגיע למשרד הרישוי", סיפר בארקן בעבר. "מהופעה להופעה המערכון השתדרג וזכה להצלחה. בשלב מסוים דן אלמגור, שעבד איתנו, החליט שלופו יהפוך לעגלון".

הדמות של לופו ליוותה את בארקן גם עם הצטרפותו ללהקת פיקוד דיזנגוף. מנחם גולן, שנכח באחת ההופעות, נשבה בקסמה. "מנחם הציע להפוך את הדמות לסרט", סיפר בארקן. "בהתחלה חשבתי שהוא ירד מהפסים, כי מי ייקח בחור בן 24 לתפקיד ראשי בסרט ועוד לגלם אדם בן 60 פלוס? אבל הוא האמין בי, ואחרי לא מעט שעות איפור הפכתי ללופו".

זו גם הייתה הפעם הראשונה שלדמות של שוטר יש מבטא מזרחי, אף שאופיר היה ממוצא אשכנזי. הדמות התהוותה בהדרגה. בסרטו "ארבינקא" (1967) הופיעה לראשונה דמות שוטר המקוף המבולבל והתמים בגילומו של אופיר.

השוטר אזולאי
השוטר אזולאי | צילום: אשר מולט

אותה דמות זכתה לביטוי רב יותר בסרטו הבא "תעלת בלאומילך" (1969) והגיעה לשיא ב"השוטר אזולאי". "הסרטים של אבי היו מבוססים בדרך כלל על סיפורים שלו", מספר בנו ד"ר רפי קישון. "אבל אחרי שראה את העבודה של שייקה, החליט לכתוב תסריט חדש במיוחד בשבילו".

"זה שוטר שהוא דתי בסתר… רך לב. הוא היה צריך להיות בעצם מורה", סיפר אפרים קישון. "זו טרגדיה קטנה, יוונית. כתבתי את התסריט, אבל בשעת הבימוי הוא (שייקה אופיר) הוסיף הרבה מן הנופך שלו, כרגיל. לפעמים הייתי צריך לקבוע שהוא עושה את זה יותר טוב ממה שאני תיארתי בנפשי או שכתבתי, אבל עובדה שכתבתי בשבילו. אז זה הסרט שלו, ואי אפשר להתווכח על זה".

"השוטר אזולאי" היה מועמד לפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר (1972) וזכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר, בפרס כינור דוד הישראלי ובפרסים נוספים.

מציצים
מציצים | צילום: חברת זהר דשא בע''מ

"בשלבים הראשונים חשבתי על שחקנים אחרים, ואפילו על אנשים חיים ולא על שחקנים. במשך הזמן נעשו המון שינויים בתסריט, וכשהגענו לשלב הליהוק - זה היה נראה כפתרון הטוב ביותר. היו לי הרבה ספקות בזמן כתיבת התסריט, והוא לבש צורה ופשט צורה פעמים רבות".

"מדובר בסרט סופר־ביקורתי של אורי וחבריו כלפי עצמם", מסביר מרט פרחומובסקי, יוצר וחוקר קולנוע ותיאטרון. "בהיבט של אורי יש הלקאה עצמית: הוא שם את עצמו על המוקד ויוצר גיבור טרגי, שיוצא בסוף הסרט מושפל ובלי כלום. זה אחד הדברים שהפכו את 'מציצים' לסרט גדול: היכולת של היוצר להסתכל על עצמו במקומות האינטימיים ביותר שלו, לשפוט את עצמו בחומרה ולעבור מסע ייסורים. יש קו ישר בין 'מציצים' לסרטיו הבאים של זוהר ולחזרה שלו בתשובה - ההבנה שאין תשובה בקולנוע ובאומנות, ושהוא חייב לחפש את התשובה מעבר לזה".

סלמוניקו
סלמוניקו | צילום: צילום מסך

"ראובן בר יותם היה ממוצא סלוניקאי. הוא המציא סדרת מערכונים, כשהדמות שכיכבה בהם הייתה של סלומוניקו", משחזר תבור. "ראובן בא אליי עם המערכונים ורצה שנכתוב סיפור. כתבנו על איש משפחה שרוצה לברוח משכונת עוני למגורי יוקרה בצפון תל אביב ומה קורה לו כשהוא מגיע לשכונה שבה השכנים לא מבינים את המנטליות והתרבות המזרחיות שלו, אז הוא חוזר לשכונה שלו. בעקבות ההצלחה הבלתי צפויה של הסרט, בין היתר בזכות כישרון המשחק של ראובן שהכיר את הדמות, כתבנו את הסרט השני 'יהיה טוב סלומוניקו'".

חגיגה בסנוקר
חגיגה בסנוקר | צילום: יוני המנחם

"בתקופה שבה כתבתי את התסריט הייתי עיתונאי, עבדתי בשבועון 'העולם הזה' והיינו מקבלים ספרים לכתוב עליהם ביקורת", משחזר התסריטאי אלי תבור.

"אחד הספרים שקיבלתי היה אנציקלופדיה תלמודית. בדיוק כתבתי את הסצינה על המפגש בבית הרב, ניגשתי לאנציקלופדיה, לקחתי כרך מקרי, פתחתי אותו וראיתי את הסיפור על עשרת הצדיקים שהובטח להם גן עדן עוד בחייהם. משם פיתחתי את הסצינה ואת הדמות של חנוכה. זאביק בנה את הדמות ואת התלבושת. הוא הביא את המשקפיים עם העדשות מתחתיות של בקבוקים, זו הייתה המצאה שלו. הבמאי בעז דוידזון נתן לו חופש מוחלט לפתח את הדמות, וזו התוצאה".

גבעת חלפון אינה עונה
גבעת חלפון אינה עונה | צילום: יוני המנחם

"פולי גילם את סרג'יו במשך כל תקופת הצילומים, גם כשהמצלמה לא הייתה מצלמת הוא לא יצא מהדמות", משחזר נפתלי אלטר, שכתב את התסריט יחד עם אסי דיין. "היינו קבוצה של 40 חבר'ה, בחום גדול, ולא הפסקנו לצחוק, אז חלק מהצחוק הזה הגיע גם לקהל. כשסיימנו לכתוב תסריט ל'גבעת חלפון 2', פולי נפטר. הבנו שאף אחד אחר לא יכול לגלם את סרג'יו".

דמות נוספת שהפכה לאייקון מתוך הסרט היא יעלי (ניצה שאול), שמאוהבת בסמ"ר מוקד (גברי בנאי) ומתגנבת במזוודתו מתל אביב לסיני. כדי לתרץ את הימצאותה שם, סרג'יו המציא לה את הדמות של "סילביה המשתוללת", זמרת־רקדנית שהגיעה לבדר את החבר'ה במוצב.

גבעת חלפון אינה עונה
גבעת חלפון אינה עונה | צילום: יוני המנחם

"הדרך שבה אסי דיין כתב את הדמות הייתה מאוד מיוחדת", מספרת שאול. "מצד אחד הוא כתב אותה כדמות קומית, אבל היו בה גם ציניות וביקורת על מצב החיילים שנמצאים לבד, לא רואים פנים של בחורה כמעט חודש, יושבים אחד בתוך השני בחום מטורף, ופתאום מגיעה בחורה. ואם לא די בכך, סרג'יו מעמיד אותה עם ביקיני מנומר באמצע המדבר".

אסקימו לימון
אסקימו לימון | צילום: יוני המנחם

השלישייה, פרי מוחו ובימויו של בעז דוידזון, הוצגה לראשונה בסרט "אסקימו לימון" ב־1978 והפכה את יפתח קצור (בנצי), יהונתן סגל (מומו) וצחי נוי (יודל'ה) לכוכבים. "הסרט מבוסס על החיים שלי, על החברים והמשפחה", סיפר דוידזון. "זה סיפור אמיתי".

שלושת החברים היו שונים זה מזה: בנצי היה הרגיש, שנקשר לנשים שלא סופרות אותו; מומו החתיך, שנשים נופלות לרגליו; ויודל'ה השמנמן, הלוזר שהכל מתפקשש לו ותמיד מוצא עצמו בסיטואציות מצחיקות, כשישבנו חשוף.

"זה היה התפקיד הקולנועי הראשון שלי", סיפר קצור, שזכה בפרס כינור דוד על דמותו של בנצי. "באותה שנה יצא לי לעשות שני דברים שמעולם לא עשיתי: לשחק בתיאטרון ובקולנוע. התמזל מזלי ויכולתי להביא לידי ביטוי את כישרון המשחק שלי בשני תחומים אלו".

"מומו לא היה דברן גדול", אמר סגל. "אין איזה דיאלוג או מונולוג מעמיק בסרט. בכל זאת, זו קומדיה קלילה. אני לא זוכר שבעז ביים אותי. הלבישו אותי, סירקו לי את השיער, נתנו לי טקסט, שיחקתי והלכתי הביתה. זה לא היה תפקיד שהייתי צריך להתאמץ נורא בשבילו או להשקיע מחשבה. בסך הכל מישהו ראה אותי, הציע לי תפקיד, עשיתי אותו וזהו".

"הסרט נשען על התפקיד של יודל'ה כאתנחתה", אומר צחי נוי. "כשהופעתי, הקהל היה מחכה לראות מה הולך לקרות לי ואלתרתי הרבה סיטואציות וטקסטים. הכי קל לשחק מאהב או אחד שמשיג בנות, אבל לשחק לוזר עם נשמה גדולה ורגיש, זה יותר קשה".

דמות נוספת שהפכה למיתולוגית בזכות הסרט היא דמותה של סטלה המגמרת, הדיירת הנימפומנית. מי שגילמה את סטלה, השחקנית אופליה שטראל, שהלכה לעולמה אשתקד, התקבעה לנצח בדמות זו, שכדבריה מנעה ממנה מלהשיג תפקידים רציניים, על אף שעל תפקידה זה זכתה בפרס כינור דוד לשחקנית משנה. "זה היה התפקיד שפרסם אותי, אבל מצד שני זה הדביק לי איזו חותמת", סיפרה בעבר ל"מעריב".

דיזנגוף 99
דיזנגוף 99 | צילום: עטיפה

ב"הלהקה" הוא גורם למרד נגד מפקד הלהקה הצבאית, שבסופו של דבר מוביל לפירוקה. ב"דיזנגוף 99" הוא מורד בבוסים שלו, בהוריו ובמוסכמות, אך לא מצליח. בתסכולו הוא בורח לאמריקה כדי למצוא את עצמו.

הלהקה
הלהקה | צילום: סרטי שפירא בע''מ

שתי הדמויות, זה ש"מצליח" וזה ש"נכשל", מחפשות תשובה ומנסות לשרוד בעולם מלא תכתיבים ונורמות, אם זה ההיררכיה בצבא וההתעמרות של הוותיקים בצעירים, ואם זה בנוקשות הממסדית שלא מאפשרת לו להגשים את רצונותיו האומנותיים. בשני הסרטים הדמויות מצליחות בכריזמה שלהן לשבות את בנות המין השני. גוב, בבימויו של נשר, הצליח לתפור את הדמויות למידותיו ולהפוך אותן לבלתי נשכחות.

מתחת לאף
מתחת לאף | צילום: צילום מסך

הסרט, שכתב חיים מרין וביים יעקב גולדווסר, הפך לאחד מסרטי הפשע הגדולים בקולנוע הישראלי. "זה היה התפקיד הראשון שלי בקולנוע, והייתה התרגשות והתלהבות גדולה", אומר גבריאל, שדמותו אמרה את משפט הקאלט "אני סמי בן טובים דפקתי הקופה".

"עשינו את זה אמיתי. חוץ מלעשות שוד באמת - הכל היה שם. בתיאטרון גילמתי עבריין פסיכופת, קרימינל, וב'מתחת לאף' זה עבריין צעצוע מהשכונה, שיש לו חלומות גדולים, גדולים עליו כנראה, ולכן הוא גם נופל כך באמצע. סך הכל אני מכיר את זה מהשכונה. אנחנו מכירים את הטיפוסים האלה. היו לי חברים כאלה, והדמות היא קולאז' של כמה אנשים שאני מכיר".

ספיחס
ספיחס | צילום: יוני המנחם

"יש תורה בקולנוע שאומרת שהיוצר האמיתי של הסרט הוא בדרך כלל הבמאי, אבל בעז דוידזון היה מסוג הבמאים שלא מהססים להמציא דיאלוגים על הסט ולתת לשחקנים לפתח דמות כמו שהם רואים אותה", אומר אלי תבור, תסריטאי הסרטים הללו.

"בעז אִפשר ליוסף שילוח להמציא את הדמות של פארוק ב'אלכס חולה אהבה', הוא רק נתן לו את המשקפיים עם התריס. לא הכרנו את הדמות של הפרסי, שילוח פיתח אותה, ובעז התגלגל מצחוק. לא בעז ולא אני נגענו בהן, ולא שיערנו ששתי הדמויות הללו יגנבו את ההצגה".

אלכס חולה אהבה
אלכס חולה אהבה | צילום: יוני המנחם

"הגעתי לאודישן לתפקיד אחר, של ילד צבר. הייתה בחדר אווירה כל כך עולצת, שהרגשתי בנוח להגיד את השורות אחרת. זה לא היה אופייני לי, כי הייתי ילד ביישן", מספר אורי כבירי, שגילם את פישנזון בהיותו בן 15 וכיום הוא מוזיקאי ומפיק המתגורר בארצות הברית.

"אמרתי את השורות במבטא ייקי, כולם נקרעו מצחוק והחליטו להוסיף לסרט דמות של ילד ייקה, ועל המקום המציאו לו את השם פישנזון. ביום הצילומים הראשון היו לי רק שלוש שורות, ומיום ליום נוספו לי עוד ועוד סצינות, והדמות בראה את עצמה על הסט. בסוף משלוש שורות קיבלתי 20 דקות מסך. היה המון דמיון בין הדמות של פישנזון לביני. כיום, כשאני מסתכל על הדמות שלי בסרט, אני מרגיש שאני צופה בילד אחר. זה כבר נראה כמו חלום שחלמתי".

אבא גנוב
אבא גנוב | צילום: צילום מסך

הדמות של הילדה היא למעשה דמותה של אלמגור. בסצינה הבלתי נשכחת אמא של אביה עורכת לה מסיבת יום הולדת, אבל אף אחד לא בא. "נכנסתי לתפקיד עם קו מנחה שאני שחקנית ושקיבלתי לידיי תסריט שיש בו תפקיד נפלא לשחקנית", סיפרה אלמגור.

הקיץ של אביה
הקיץ של אביה | צילום: ניקול דה קסטרו, יח''צ

"אני מכירה את האישה הזו, אמא שלי, טוב מאוד ולא צריכה לעשות עליה תחקיר כמו שאני תמיד עושה לפני תפקיד. עצם העובדה שלא ניסיתי לייפות את האישה והשארתי את הרגעים האותנטיים שלה כאישה, שהיא גם מפחידה ואלימה ומכוערת וגם יפה ורגישה וכמעט מלאכית לרגע - סייעה לי לגלם אותה הכי קרוב לאדם המדהים שהיא הייתה, וזו זכות גדולה. בכלל, כמה שחקנים זוכים לבנות כמעט אחד לאחד פרק מחייהם שיש ילדה שמגלמת אותם והם מגלמים את אמא שלהם? יכולתי להסתכל על החיים שלי מהצד".

הסרט ''החיים על פי אגפא''
הסרט ''החיים על פי אגפא'' | צילום: יואב קוש

ריקי היא אם לילד שאסור לה להתראות איתו בשל צו הרחקה מבעלה. כדי לא להישאר לבד ומחשש שהיא עלולה לפגוע בעצמה, היא מבלה את זמנה בפאב השכונתי. מוטרדת מינית על ידי יושבי הפאב, ונחלצת מההטרדות בידי שוטר, שבסופו של דבר מקיים עמה יחסי מין בדירתו.

בעוד בני השוטר מתקלח, ריקי מתאבדת בקפיצה מהחלון, ובני אפילו לא שם לב. "כשהייתי בארצות הברית, אסי התקשר ושאל אם אני רוצה את התפקיד", סיפרה דיקר.

"חשבתי שהתסריט מבריק, התרגשתי. כדי להיכנס לדמות עשיתי עבודת תחקיר, ביקרתי במוסדות לחולי נפש ולמדתי על הנושא לעומק. הצילומים ארכו כשלושה שבועות, במספר מצומצם של טייקים, לא הייתה אפשרות לפספס. עם הדמות של ריקי כולם יכולים להזדהות, כי היא חווה בדידות, ניכור וכאב. זה רלוונטי תמיד". על תפקידה זכתה דיקר בפרס אופיר.

קלרה הקדושה
קלרה הקדושה | צילום: חגית כתב

"לתפקיד של קלרה נבחנתי כשהייתי כמעט בת 11, אבל טענתי שאני בת 13 וחצי כי אלו היו דרישות התפקיד", מספרת דובינצ'יק. "היו לי שלושה אודישנים עד שקיבלתי תשובה סופית. באודישן הראשון ביקשו שאספר סיפור מהחיים שלי והמצאתי סיפור הזוי על חייזרים. האודישן השני היה יחד עם חליל אלוהב כדי לבדוק התאמה, ושם אמרו לנו שתהיה סצינת נשיקה. שנינו צרחנו 'איכס', למרות שהתאהבתי בו ממבט ראשון. באודישן השלישי אמרתי לארי פולמן הבמאי: 'רק תדע שכל פרויקט שלא לקחו אותי אליו נכשל'. מאז ועד היום ארי מאמין שאני הקמע שלו".

"לצורך הסרט נסעתי לעפולה לחפש את הדמות", מספרת זקהיים. "הסתובבתי ברחובות עפולה, בין בתי הקפה המועטים, והרגשתי שאני לא ממש מצליחה להבין מה אני מחפשת. נכנסתי למספרה שם והספר עשה לי שיער חלק ופוני. כשהסתכלתי על עצמי, ראיתי את בתיה צצה מתוכי. אז הבנתי שאני צריכה להביא משהו פנימי אל בתיה".

עפולה אקספרס
עפולה אקספרס | צילום: צילום מסך

"בתיה היא בחורה מהפריפריה שנוסעת אחרי אהוב לבה לתל אביב כדי שיגשים את חלומו. היא עוזבת את חנות הפרחים שהיא עובדת בה, את המשפחה והחברים ועובדת כקופאית בסופר, כשהיא צוברת המון כאב ופגיעה ומרגישה מנוצלת. איזו התמסרות צריכה להיות לאדם שכל כך אוהב מישהו, עד שהוא מוותר על החיים והקריירה שלו כדי להיות עזר כנגדו", המשיכה וסיפרה.

"בדמות של בתיה היה ביטול עצמי, עד שהיא קמה ואומרת שהיא לא יכולה יותר, ואז היא מוצאת את עצמה מחדש. היא חוזרת לתלתלים שלה וחוזרת לעפולה, שם היא מרגישה שטוב לה ושהיא הכי שלמה עם עצמה. בתיה ודוד לא נראים כמו כוכבי קולנוע. הם שמנמנים, פגיעים, חסרי ביטחון ולכן היה קל להתחבר לדמויות שלהם", ציינה זקהיים.

חתונה מאוחרת
חתונה מאוחרת | צילום: צילום מסך

עם צאתו, נבחר הסרט להשתתף בפסטיבלים יוקרתיים ברחבי העולם וקצר פרסים, אך ההישג הגדול ביותר שלו היה בכך שעורר בקוסאשווילי את התשוקה ליצור סרט באורך מלא שיעסוק, לראשונה, בעדה הגרוזינית.

במרכז העלילה של "חתונה מאוחרת" ניצבת דמותו של זאזא, רווק בן 31, דוקטורנט לפילוסופיה, שמשפחתו מנסה לשדך לו כלה צעירה בת עדתו. בשל הכבוד שהוא רוחש להוריו הוא משתף איתם פעולה. הבעיה מתחילה כשמתברר להוריו שבנם מאוהב בחשאי באם חד־הורית ממוצא מרוקאי, המבוגרת ממנו.

מי שגילם את דמותו של זאזא הוא ליאור אשכנזי, בתפקיד הפריצה שלו בקולנוע הישראלי. "בהתחלה חשבתי ללהק את אלון אבוטבול, אבל אחרי שראיתי את ליאור, הבנתי שאלון מבוגר מדי לתפקיד", אמר קוסאשווילי. "זאזא ב'חתונה מאוחרת' הוא קצת אינפנטילי. חשבתי שאם אלון ישחק גבר אינפנטילי זה יהיה פתטי, ואילו אצל ליאור, שהוא גבר אטרקטיבי, זה יעבור בחינניות".

"בכל תסריט שאני כותב או שותף לכתיבתו, יש דמות שהיא בעצם אני", אומר נשר. "על פי רוב זה מישהו שמחפש תובנה עמוקה יותר של המציאות היומיומית. כמו שרה, גם אני התחלתי לרשום הרהורים כשהייתי נער. הבנתי שהחוויה האנושית מורכבת ומצריכה הפנמה של תפיסות עולם שונות לגמרי מזאת שלך עצמך".


סוף העולם שמאלה
סוף העולם שמאלה | צילום: יוני המנחם

"לירז צ׳רכי הזדהתה לגמרי עם הדמות של שרה, וכך במהלך הצילומים לירז ואני היינו מביטים אחד בשנייה בהבנה מלאה וחולקים את התובנה של שרה, ואת הציווי שעליי מוטל לביים את הסרט כפי ששרה, הנערה ההודית, הייתה רוצה שיזכרו אותה, את משפחתה ואת העולים החדשים שהופקרו על ידי המדינה", סיפר.

ביקור התזמורת
ביקור התזמורת | צילום: מאיר רג'ואן

הסרט מגולל את מערכת היחסים של תאופיק עם התושבים בישראל, עם עצמו ועם חברי התזמורת. "הדמות של תאופיק נוצרה מהדימוי של מפקד תזמורת ששר במוואל שיר מצרי. יש בו מתח בין משהו חיצוני, מדוד, שקול ועצור לבין שיר קורע לב שמסתתר מתחת", מסביר יוצר ובמאי הסרט ערן קולירין. "בפעם הראשונה שפגשתי את ששון גבאי הייתה לי תחושה שאני פוגש את עומר שריף. היה חיבור ספציפי של ששון לדמות, אולי כי זה הזכיר לו את הבית שלו".

פעם הייתי
פעם הייתי | צילום: באדיבות יס

"יעקב ברייד הוא דמות המייצגת את דור ההורים שלי", אומר אבי נשר, תסריטאי ובמאי הסרט. "דור שבגבורה התמודד עם טראומות השואה, איש איש בדרכו. מעולם לא ראיתי שחקן נכנס עמוק יותר לדמות מאשר היטמעותו המוחלטת של אדיר מילר בדמות השדכן המסתורי. כאשר הוצג הסרט בעשרות פסטיבלים, איש לא האמין ששחקן האופי הוא בעצם בכיר הסטנדאפיסטים בארץ מולדתו".

אפס ביחסי אנוש
אפס ביחסי אנוש | צילום: באדיבות יס

"מקור השראה נוסף ומפתיע הוא אריק קרטמן מהסדרה 'סאות' פארק'. עוד דמות שהשפיעה היא של הולדן קולפילד, גיבור הספר 'התפסן בשדה השיפון' שהערצתי כנערה. אבל זוהר היא בעיקר מה שאני מרגישה בפנים ורוב הזמן אין לי אומץ להחצין, בעיקר ככל שאני מתבגרת ומאמצת עוד ועוד קודים חברתיים. בדרמה, לכל דמות צריך להיות רצון. לקח לי זמן להגדיר את הרצון הפנימי העמוק של זוהר, ורק אחרי שסיימתי לכתוב אותה, הבנתי שמה שהיא רוצה זה לשחק", סיפרה לביא.

"היא משחקת במשחקי מחשב לא בגלל שהיא רוצה להעביר את הזמן אלא בגלל שהיא רוצה ללכת עד הסוף עם פעולות שאין להן תכלית בעולם המבוגרים, לשחק כמו שילדים משחקים - ברצינות. זה לא שהיא רוצה להישאר ילדה, כמו שהיא לא רוצה להפוך למבוגרת. כל מה שמאפיין מבוגרים, ההתנהלות שלהם במרחב וכל הקודים שהם מקבלים על עצמם - מגעיל אותה. היא לא רוצה להפוך לאחת מהם - כמו הולדן קולפילד, כמו יוסריאן וכמו קרטמן". 

תגיות:
הלהקה
/
קולנוע ישראלי
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף