להיות כולם ואף אחד: "טווס" - מסע מפוקח אל תוך ריקנות הזהות | מאיה גדש

בסרט הביכורים הגרמני "טווס", גבר המשחק תפקידים שונים בחייו המקצועיים מאבד את זהותו האמיתית. דרך אסתטיקה מוקפדת ואירוניה חדה, הסרט מציע מבט כואב על חברה נטולת אותנטיות

מאיה גדש צילום: דימה וולרשטיין
''טווס''
''טווס'' | צילום: באדיבות קולנוע לב

מתוך כך, מופעל משקל כבד על אופי הצפייה בסרט ונדמה כי אפשר לחוות אותו באופן שונה בכל הקרנה אחרת בבית הקולנוע. על ידי כך, "טווס" מנסה להסתכל בישירות על החוויה המורכבת של אדם בתוך חברה המבוססת על נראות, מעמדות ומצג שווא שמפיג כל זכר לאותנטיות.

''טווס''
''טווס'' | צילום: באדיבות קולנוע לב

על אף שהסרט קולע למטרתו, מרגיש כי השפה הוויזואלית נאמנה יתר על המידה לחזון האסתטי שהוצב לה עד מצב בו היא מחמיצה כל הזדמנות של שחרור, שבירת השפה, מתיחת הגבולות שיצרה לעצמה ובעיקר נאמנות להתפתחות הרגשית של הגיבור. בכך, נותרת חוויית צפייה שלעיתים יכולה להרגיש מעייפת, אנמית, לא מתפתחת ואיטית על אף שמדובר ב-110 דקות צפייה בלבד.

אחת המעלות החזקות של הסרט, בשונה מהרבה יצירות אחרות שמנסות לסחוט את הרגש עד קיצו, היא ברגעי חוסר התחושה, האפתיה שמתלווה לקיום האנושי, לשגרה השוחקת ולתחושת הניתוק הרגשי שסביר שכל אדם ממוצע נתקל בה במהלך חיי היום-יום הרגילים.

''טווס''
''טווס'' | צילום: באדיבות קולנוע לב

אותה תחושת ריק מובילה את מתיאס לנסות ולחלץ זקיק של רגש אנושי שמגיע בסצנה עוצמתית ואירונית כאחד שמגיעה לקראת סוף הסרט. אך ברגע בו הסרט מצליח לגעת ברגישות ובחכמה את החוויה המוכרת הזו, "טווס" מחליט לזנוח את התחושה שהצליח לנסח לטובת ביקורת חברתית שנדמה כי כבר טופלה היטב בעבר, מבלי הסתכלות מחודשת ובזאת נותרה תחושה מפוספסת, מסיחת דעת וחסרת מיצוי.

לא כדאי לפספס את "טווס", אך נדרשת לצפייה בו סבלנות והומור מבלי לחכות להתפתחות דרמטית דחוסה על מנת ליהנות מהמטעמים הציניים והכואבים שהוא מציף.​​​​​​​​​​​​​​​​

''טווס''
''טווס'' | צילום: באדיבות קולנוע לב
''טווס''
''טווס'' | צילום: באדיבות קולנוע לב
תגיות:
קולנוע
/
סרט
/
ביקורת
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף