בראד פיט במרוץ לשום מקום: סרטו החדש הוא אכזבת השנה | אבנר שביט

אפל ופורמולה 1 לא לקחו סיכונים עם הסרט "F1", הם שפכו סכומי עתק, גייסו את בראד פיט, התחנפו לכולם ונזהרו לא להרגיז אף אחד. אז למה סבלתי כל כך במהלכו?

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
בראד פיט, F1
בראד פיט, F1 | צילום: טוליפ מדיה

התוצאה מתפקדת כפרסומת אחת גדולה לאימפריית המרוצים וגם למדינות שמארחות אותם, ובעיקר לדובאי, שזוכה לארח את רגע השיא של הסרט. יש בו אינסוף תכנים שיווקיים מכל הסוגים, והכל בסופו של דבר נועד לשווק את אפל, שהפיקו את הלהיט הזה בתקציב ענק ובעוד כמה חודשים יציגו אותו בשירות הסטרימינג שלהם.

הסרט מתחנף לכולם ונזהר לא להרגיז אף אחד. העבר הבעייתי של הגיבור מוזכר בתחילה כמהלך עלילתי, אבל עם הזמן מתברר שבעצם אין לו תסביכים כלשהם או שדים להתמודד איתם, ובאותה מידה בראד פיט גם היה יכול לגלם דמות עם עבר נקי. אין פה אלימות, קללות או סקס - האינטראקציה הרומנטית היחידה מוצגת לאורך שלוש שניות נקיות למדי.

באותה מידה שדאגו לאיכות התמונה והסאונד, המפיקים גם הקפידו שהלהיט הזה יהיה תקין לצפייה ברחבי העולם, לכל הגילים והמגדרים, ולא משנה מה מידת השמרנות. העיקר שדבר לא יפריע להנאה מסצינות המרוצים. אז הנה, מצאנו משהו שמאחד בין מוסלמים אדוקים באמירויות, דתיים בירושלים ופנאטים נוצרים בדרום ארצות הברית - כולם אוהבים לראות גברים נוהגים במכוניות מהירות. אולי נבנה סביב זה דת חדשה.

אפל וה־FIA לא לקחו כאן סיכונים. הם שפכו סכומי עתק וגייסו את הצוות הקולנועי הכי מיומן בנמצא, וזה נשא פירות, בטח אם צופים בסרט באיימקס. סצינות המרוצים כאן עשויות לעילא ולעילא. אלא מה? כמי שאינו חובב פורמולה 1, צר לי לומר שהן לא עניינו או ריגשו אותי בכלל. תביאו לי סרט על אחורי הקלעים של משחק בין בני יהודה והפועל כפר שלם ואתרגש הרבה יותר.

זה תסריט שמשתמש בכל קונבנציה אפשרית, וכל פסיק בו פונקציונלי לגמרי. הוא מעביר מידע בדרכים הכי לא מתוחכמות. לדוגמה - איך אנחנו לומדים מה בדיוק קרה בעברו של הגיבור? במסיבת העיתונאים להצגתו, עיתונאי אחד קם ופשוט קורא את כל קורות חייו. סביר להניח שאם סטודנט שנה א' בתסריטאות היה כותב משהו כזה, היו מעירים לו על כך, אבל ככה זה: לפעמים דווקא ברמות הכי גבוהות מרשים לעצמם לעשות מה שחובבנים מתחילים לא יעזו.

מה שבכל זאת בלתי נסלח בעיניי הוא שהדמויות כאן כל כך עלובות, עד שלשחקנים כמו פיט, ברדם וקונדון אין מה לעשות איתן והם מספקים כמה מהתצוגות הכי חלשות שלהם בשנים האחרונות.

ואולי גם זה בכוונה. האלגוריתם של אפל בטח אמר להם שהתחכמויות יתר רק יכולות להזיק למטרות הקופתיות של המוצר הזה. "F1" הרי לא בא לזכות בדקל הזהב או באוסקר - הוא בא להיות הסרט הזה שלא מחלקים לו פרסים, אבל מודים לו על כך שהציל את התחת של הוליווד בשנה החולפת.

ואולי גם הקנטרנות שלי לא במקום. מה הבעיה בעצם? לבוא אליו בטענות זה כמו להתלונן נגד עורך דין שמביא לזיכוי של הלקוח שלו בדרכים כאלה או אחרות. בסופו של דבר, "F1" עומד בכל המטרות שהציב לעצמו - ליצור בלוקבסטר קיצי שלא דורש להפעיל ולו תא מוח אחד, להחזיר אנשים לאולמות, לספק נכס לשירות הסטרימינג של אפל, לפאר את הפורמולה 1 ואת כל השותפים שלה, לחזק עוד יותר את מעמד הכוכבות של פיט ולהראות לכולם מה הטכנולוגיה הקולנועית מסוגלת לעשות בימינו.

אז מה הבעיה? אישית בלבד. הסרט מבחינתי בלתי נסבל לצפייה, סבלתי במהלכו, ואין סיכוי שאצפה בו שוב, והוא רק גרם לי לשנוא את הפורמולה 1 עוד יותר. סביר להניח שה־AI של אפל חזה שיהיו פה ושם גם נודניקים כמוני, אבל בחשבון הכללי, זה ממש לא מפריע לו, והשאלה היחידה היא מה יבוא קודם - סרט המשך שלו או עוד סרט המשך של "אהבה בשחקים".

תגיות:
אפל
/
בראד פיט
/
סרט
/
ביקורת
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף