אקשן ראשון של אנדרסון עם לאונרדו דיקפריו - ועוד 5 סרטים אגדיים

פול תומאס אנדרסון משחרר את "קרב רודף קרב", סרט האקשן הראשון שלו עם לאונרדו דיקפריו ושון פן - רגע נכון לחזור לכמה מהיצירות שהפכו אותו לבמאי שבמאים מעריצים

עידו לזרי צילום: פרטי
פול תומאס אנדרסון מביים את לאונרדו דיקפריו בסרט "קרב רודף קרב"
פול תומאס אנדרסון מביים את לאונרדו דיקפריו בסרט "קרב רודף קרב" | צילום: אולפני האחים וורנר
9
גלריה

5. Punch-Drunk Love / "מוכה אהבה" (2002)

אדם סנדלר בסרט ''מוכה אהבה''
אדם סנדלר בסרט ''מוכה אהבה'' | צילום: ניו ליין סינמה

4. Phantom Thread / חוטים נסתרים (2017)

דניאל דיי לואיס וויקי קרייפס בסרט ''חוטים נסתרים''
דניאל דיי לואיס וויקי קרייפס בסרט ''חוטים נסתרים'' | צילום: Focus Features

3. Boogie Nights / לילות בוגי (1997)

ברט ריינולדס בסרט ''לילות בוגי''
ברט ריינולדס בסרט ''לילות בוגי'' | צילום: ניו ליין סינמה

ההפקה עצמה לא הייתה קלה. אנדרסון הצעיר התקשה לשכנע את האולפן להשאיר את הסרט באורך המקורי (יותר משעתיים וחצי), והתעקש שלא לרכך את התכנים. הכוח האמנותי השתלם: הסרט זכה להצלחה ביקורתית אדירה וקיבע את מעמדו של אנדרסון כקול חדש ומסעיר בהוליווד.

פול תומאס אנדרסון מביים את הת'ר גראהם בסרט ''לילות בוגי''
פול תומאס אנדרסון מביים את הת'ר גראהם בסרט ''לילות בוגי'' | צילום: ניו ליין סינמה

2. There Will Be Blood / זה ייגמר בדם (2007)

פול תומאס אנדרסון מביים את דניאל דיי לואס בסרט ''זה ייגמר בדם''
פול תומאס אנדרסון מביים את דניאל דיי לואס בסרט ''זה ייגמר בדם'' | צילום: Paramount+

מבחינת הצלחה, הסרט זכה לשבחי ביקורת עצומים ולשמונה מועמדויות לאוסקר, מתוכן זכה בשניים (השחקן הטוב ביותר לדיי לואיס והצילום לאלסוויט). הסרט הוכרז באינספור רשימות בתור הסרט הכי טוב של העשור שלו (2000-2010). מעבר לפרסים, "זה ייגמר בדם" סימן את המעבר של אנדרסון לבמאי של אפוסים בעלי עוצמה מיתית.

1. The Master / המאסטר (2012)

חואקין פיניקס בסרט ''המאסטר''
חואקין פיניקס בסרט ''המאסטר'' | צילום: The Weinstein Company

One Battle After Another / קרב רודף קרב (2025)

לאונרדו דיקפריו בסרט ''קרב רודף קרב'', 2025
לאונרדו דיקפריו בסרט ''קרב רודף קרב'', 2025 | צילום: באדיבות Tulip Entertainment

בוב פרגוסון (לאונרדו דיקפריו), מהפכן לשעבר שחי בפרישה שקטה עם בתו, נאלץ להתעמת עם עברו שצף מחדש לאחר 16 שנה. יריב ישן, קולונל לוקג'ו (שון פן), יוצא נגדו, והעימות ביניהם מדרדר לקרב מתמשך שמערב סוכני ממשל ופעילי מחאה קיצוניים. אנדרסון לוקח את הטקסט הקודר והפוליטי של פינצ'ון והופך אותו למותחן קצבי, שסוחב בהצלחה רבה את כל השלוש שעות שלו, מבלי לוותר על המורכבות הפסיכולוגית שמאפיינת את הספר המקורי.

אנדרסון אמנם מתנסה בז'אנר האקשן - אבל גם שומר על החתימה הייחודית שלו: הקצב המהפנט, הדיאלוגים החדים, והמבט הציני אך אנושי על דמויות שלכאורה צריכות להיות גיבורות או נבלות ברורות. הסרט מתנהל כמו מרדף מורט עצבים, אבל במקביל מצליח להיות גם מדיטציה על יחסי אבות ובנות, על מחיר האידיאליזם, ועל השאלה איך ממשיכים להאמין בשינוי כשהעולם נראה חסר תקווה.

לאונרדו דיקפריו בסרט ''קרב רודף קרב'', 2025
לאונרדו דיקפריו בסרט ''קרב רודף קרב'', 2025 | צילום: Tulip Entertainment

החברה הסודית שאליה הוא רוצה להתקבל, שמתכנסת בחדרים סודיים, היא למעשה גרסה מודרנית ומנומסת של הקו קלוקס קלאן. אנדרסון לא צריך להשתמש בסמלים נאציים גלויים כדי להעביר את המסר - הוא מראה איך הרעיונות הללו מתלבשים בבגדי לקוסט בורגניים ומתחבאים מאחורי דמוקרטיה לכאורה. זו אחת הדרכים החכמות שבהן הסרט מתמודד עם הזמן שלנו מבלי להיות דידקטי או בוטה.

וזאת גם נקודה שראוי לציין: מעבר להיותו יצירה קולנועית מרשימה, "קרב רודף קרב" מעלה שאלות קשות על הדמוקרטיה המערבית בכלל, ועל מקומנו כצופים בתקופה של חוסר ודאות פוליטית. הסרט מציג עולם דיסטופי שבו המוסדות הדמוקרטיים קורסים מבפנים, שבו כוחות הביטחון הופכים לכלי של דיכוי, ושבו האזרחים נאלצים לבחור בין התנגדות אלימה לבין כניעה מוחלטת. אנדרסון לא מציע פתרונות קלים, אבל הוא מזכיר לנו שההיסטוריה חוזרת על עצמה, ושמחיר האדישות יכול להיות גבוה בהרבה ממה שאנחנו מעיזים לדמיין.

תגיות:
אדם סנדלר
/
אוסקר
/
קולנוע
/
לאונרדו דיקפריו
/
שון פן
/
המלצות סרטים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף