סטיבן קינג חוזר ב"המגדל האפל": יצירותיו בקולנוע - בין טראש לאיכות

במשך עשור הוליווד תכננה את הסרט המדובר, ועכשיו זה קורה: אידריס אלבה האקדוחן שיוצא להציל את העולם פוגש במתיו מקונוהי, האיש בשחור שהוא גרוע יותר מהשטן

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
"המגדל האפל"
"המגדל האפל" | צילום: יח"צ
2
גלריה

תחילה ג'יי ג'יי אברהמס, במאי "מלחמת הכוכבים - פרק 7: הכוח מתעורר", היה אמור לביים. אחר כך התפקיד עבר לרון הווארד הוותיק. לבסוף גויס למשימה ניקולאי ארסל הדני, והווארד עדיין קשור לפרויקט, כמפיק.

קינג הוא שם נרדף לספרי מתח ואימה. כתביו הם כמובן חומר גלם מצוין לכל מותחן קולנועי. כדי שיהיה מפחיד עוד יותר, מופיע בסיפורי "המגדל האפל", ובסרט, גם ילד בן 11, שמוצא את עצמו ביקום המקביל המאיים שבו מתרחשת המלחמה בין האקדוחן לאיש בשחור.

רשימת הסרטים וסדרות הטלוויזיה המבוססים על ספריו של קינג ארוכה כאורך הגלות. הוא הסופר החי שספריו זכו למספר העיבודים הקולנועיים הרב ביותר - היחידים שעברו אותו כבר מתים מזמן, כמו שייקספיר, צ'כוב ודיקנס. הסיבה היחידה לכך שאנחנו לא מציינים מספר מדויק היא שקיימות אין ספור שיטות ספירה - האם לספור עיבודים שונים לאותו ספר או לא? האם לספור סרטי המשך? האם לספור סרטי טלוויזיה? האם לספור סרטים המבוססים על סיפורים קצרים?

"המגדל האפל". צילום: יח"ץ
"המגדל האפל". צילום: יח"ץ | "המגדל האפל". צילום: יח"ץ

הסרט הראשון שהתבסס על רומן של קינג, ואחד הטובים שבהם, הוא "קארי". בריאן דה פלמה ביים את סיסי ספייסק המדהימה בתפקיד הראשי, כנערה ביישנית שמתעללים בה בבית ובבית הספר ובסוף היא משתמשת בכוחות האופל שלה כדי לנקום את נקמתה. ספייסק התגלתה שלוש שנים קודם לכן כשכיכבה לצד מרטין שין ב"שבילי הזעם" של טרנס מאליק, אך "קארי" הוא התפקיד שהפך אותה לכוכבת. ספייסק ופייפר לורי (שעשתה קאמבק בתחילת שנות ה–90 ב"טווין פיקס"), המגלמת את אמה הנוצרייה הפונדמנטליסטית המתעללת של קארי, היו מועמדות לאוסקר על תפקידיהן - הישג בכלל לא מובן מאליו עבור סרט אימה, ז'אנר שבדרך כלל לא זוכה לחיבוק האקדמיה.

"קארי" נחשב לאחד הסרטים הטובים ביותר של 1976. כעבור ארבע שנים יצא עיבוד נוסף לספר של קינג, שנחשב ללא פחות קלאסי ממנו: סרט האימה הפסיכולוגי "הניצוץ" של סטנלי קובריק, שבו מגלם ג'ק ניקולסון סופר המאבד את שפיותו כשהוא שוהה עם משפחתו במלון מבודד למשך החורף.

כפי שיודע כל חובב של הסרט, קינג שנא את העיבוד הקולנועי הזה מיומו הראשון ולא שינה את דעתו עליו עד היום. בראיון שפורסם בשנה שעברה באתר הקולנוע "דדליין", השווה קינג את "הניצוץ" ל"קדילק גדולה ויפה ללא מנוע בפנים". הוא הרגיש שהסרט מצמצם יותר מדי את האלמנט העל–טבעי של הסיפור ומתעלם מכמה מהתמות המרכזיות של הספר, כמו האלכוהוליזם של הגיבור.

קינג גם התנגד לליהוק של ניקולסון, כי אחרי "קן הקוקייה" היה ברור שדמותו הולכת להשתגע, ומבחינתו היה עדיף לו קובריק היה מלהק לתפקיד שחקן שלא משדר טירוף באופן מובהק כל כך. לדעתו, גם הדרך ההיסטרית והצווחנית שבה שלי דובאל גילמה את אשתו של הגיבור, רידדה את הדמות הנשית שהוא יצר.

תגיות:
קולנוע
/
סטיבן קינג
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף