"הפסנתר הוא ממש חלק ממני ומאז שאני זוכר את עצמי, הוא חלק בלתי נפרד מההוויה שלי, מגופי, מנפשי וממוחי", כך הצהיר בראיון ל"מעריב" לפני שנתיים יונתן זק ז"ל, מגדולי הפסנתרנים בישראל, עם הכרזתו כזוכה בפרס שר התרבות על מפעל חיים על שם פסנתרן העבר פרנק פלג. אכן, הפסנתר היה כל עולמו של זק, שנפטר אתמול (שבת) בגיל 91, שבע הישגים מרשימים בארץ ובעולם וכשהוא מותיר אחריו שובל ארוך של תלמידים מעריצים.

שירת ברבור: אמא של עלמה ויורם זק מעלה הצגה בסלון ביתה
יורם זק, במאי האח הגדול, מדבר על הטרגדיה האישית שלו

זק, בנם של אחות ושל רופא, היה צמוד לפסנתר מאז ילדותו בתל-אביב של פעם, כשקיבל במתנה את הכלי מדודתו שלא הצליחה לשכנע את ילדיה לנגן בו. "מאוד אהבתי את העניין", סיפר. "יכולתי לשכוח למשך שעות את העולם מסביב ולקשקש כל מיני שטויות במחשבה שאני פסנתרן גדול".

לאחר שסיים את לימודיו באקדמיה למוזיקה בירושלים, שם היה תלמידו של המלחין והפסנתרן יוסף טל, יצא זק ללמוד בג'וליארד בארה"ב, וכך ניגן בקונצרטים וליווה זמרים שהגיעו מהארץ. "אז, כשהייתי צעיר, אפילו הופעתי שם בנייט-קלאבס ישראליים", הסגיר את משובות הנעורים שלו.

בהמשך הקים עם הכנר אורי פיאנקה ועם הצ'לן שמחה חלד את שלישיית "יובל" המשובחת, שפעלה ברציפות 26 שנה. "הופענו כמעט בכל העולם, מברזיל עד אוסטרליה והוצאנו קרוב ל-30 תקליטים", התברך, אך הוסיף בצער: "חבל שהמוזיקה הקלאסית הולכת ונדחקת לקרן-זווית בחנויות התקליטים, בשעה שהיא עוברת יותר ויותר לאינטרנט".

יונתן זק (צילום: יורם זק)
יונתן זק (צילום: יורם זק)

במרוצת השנים ניגן זק עם קשת רחבה של נגני-על, מהחלילן הצרפתי ז'אן-פייר רמפל ועד הכנרת היפאנית מידורי. "היה כיף בלתי רגיל לנגן עם רמפל", העיד. "שנינו לא אהבנו לעשות הרבה חזרות. כך, כשהיה מגיע, היינו עוברים על כמה תיבות מהפרק הראשון של איזו סונטה, למשל ואחרי שתי דקות הוא היה אומר שזה בסדר ו'יאללה, ניקח את האוטו ונטייל קצת...".

לזק היה סיפור גם על מוזיקאי צרפתי נודע אחר, הצ'לן המהולל פול טורטלייה: "כשהופענו בקיבוץ מצובה, הוא שם שם את כל נשמתו בנגינת הפארטיטה של באך, אבל התאכזב מרה, כשמחאו לו כפיים בקמצנות. טורטלייה יצא נסער מהאולם והפטיר משהו כמו 'היהודים לא מבינים את באך'. כשראה שנדהמתי מההתפרצות שלו, תיקן את עצמו - 'טוב, גם ישו היה יהודי'...".

פסנתר (צילום: אבי אוחיון, פלאש 90)
פסנתר (צילום: אבי אוחיון, פלאש 90)

זק היה שופט מבוקש בתחרויות פסנתר בארץ ובעולם, "שם מתגלים כישרונות פנטסטיים" ומאחוריו היו שנות הוראה רבות. "אני פשוט נהנה להעביר את הידע שלי לדור הבא ולראות שאני גורם לנגנים הצעירים להגיע לביצועים יותר טובים", אמר פרופסור זק. "זאת, כשחוץ מזה השהייה במחיצתם ממלאת לי את המצברים".

זק עמד בראש משפחה אמנותית תוססת. הוא הפך עם רעייתו, הזמרת והשחקנית המחוננת עדי עציון-זק, את סלון ביתם ליד כיכר המדינה בתל-אביב - למקום של הופעות בנוסח הסלונים המוזיקליים מהעבר הרחוק באירופה. בערבים אלו, היה נהנה להשתחרר קמעה מכבלי המוזיקה הקלאסית ולהשתובב בליווי רעייתו גם בנגינת מוזיקה קלילה יותר.

הם הורים לשלושה וסבים לשבעה נכדים ש"כולם מנגנים". באופן לא מפתיע מסבה לו בתו, עלמה זק, כוכבת "ארץ נהדרת", הרבה נחת. "כשעלמה התחילה להתפרסם והייתי בא ללמד באקדמיה, לא כל כך קישרו בינינו", סיפר בהנאה. "אבל מאז שהתגלה הקשר, אני שומע תגובות כמו 'וואוו, כל הכבוד!'. בקיצור, עשיתי את שלי במוזיקה ובכלל לא אכפת לי להפסיק לנגן ולהיות רק אבא-של-עלמה...".

עלמה זק (צילום: רפי דלויה)
עלמה זק (צילום: רפי דלויה)

מלבדה, זק היה גם אביו של אחיה התאום, יורם זק, במאי-עורך בשידורי קשת. דוד, בנם-בכורם של הזקים, הינו עורך דין, החי ופועל בניו-יורק. "לפחות יש מישהו רציני במשפחה שלנו", "התנחם".

יורם זק (צילום: אור גפן)
יורם זק (צילום: אור גפן)