קונצרט מיוחד זה היה אמור להיות חלק מפסטיבל "אורות אירופה" – פסטיבל מיוחד למוזיקה ומדע בניהולו האמנותי של דיוויד גרימל. לאור התפתחויות המצב הביטחוני הפקת הפסטיבל החליטה על דחייתו אך החליטו לקיים בכל זאת את הקונצרט המיוחד שתוכנן ליום הזיכרון לשואה ולגבורה.

מהצפון עד הדרום: המוזיאונים נפתחים לקהל ביום המוזיאונים הבינלאומי
בשורה למעריצי המורדים: אחרי הביטול - נקבע מועד חדש למופע בישראל

הקונצרט יכלול שלוש יצירות: סונטה לפסנתר ולכינור מס' 10 בסול מז'ור, אופ' 96 של לודוויג ואן בטהובן – יצירה מלאת חן, אלגנטיות, הומור ועומק רגשי. ניתן לשמוע בה את השילוב המיוחד בין סגנון הקלאסיקה הווינאית, בפרט זה של מוצרט וסליירי, לבין הכתיבה האישית והייחודית של בטהובן, הצופה אל הרומנטיקה.

ארוו פארת, "Fraters" ('אחים') – אחת מיצירות ה"טינטיבולי" המוקדמות הכוללת תשע חזרות על מוטיב שמשתנה בהדרגה, המופרדות ביניהן במוטיב קצר של כלי הקשה. היצירה מזכירה בתנועה הספירלית שלה ובאנרגיה האיטית שהיא צוברת את המבנה הריקודי – בארוקי.

בנוסף ינגנו השניים שלוש יצירות של באך וסונטה של המלחין הצ'כי לאוש יאנצ'ק – הזכור בעיקר מיצירתו התזמורתית "סינפונייטה" ובאופרות שלו ונחש לאחד מגדולי המלחינים הצ'כים במחצית הראשונה של המאה העשרים. את ששת היצירות הללו ינגנו דיוויד גרימל – כנר מצרפת ואיתמר גולן, פסנתרן מישראל.

הקונצרט שנערך לחיזוק החוסן היהודי במנהטן (צילום: יח''ץ ארגון CAM)
הקונצרט שנערך לחיזוק החוסן היהודי במנהטן (צילום: יח''ץ ארגון CAM)

דיוויד גרימל - כנר המעורב ברפרטואר הסולו, באותה המידה שהוא מעורב ברפרטואר המוזיקה הקאמרית. מופיע דרך קבע בנגינת סולו עם תזמורת פריז, התזמורת הפילהרמונית רדיו צרפת, התזמורת הקאמרית של אירופה, התזמורת הסימפונית של ברלין, התזמורת הלאומית הרוסית, הפילהרמונית החדשה של יפן, התזמורת הקאמרית האנגלית, תזמורת מוצרטאום זלצבורג, התזמורת הסימפונית ירושלים, פילהרמוניה פראג, תזמורת גולבנקיאן ליסבון והסימפונית של ורשה.

הופיע על במות בכל העולם ומלחינים רבים הקדישו לו מיצירותיהם. הוא מופיע באופן קבוע בשלישיית פסנתר עם פיליפ קאסאר וְאן גסטינל. גרימל הוא היזם של עונת קונצרטים לטובת חסרי הבית בפריז- "העונה האחרת" וב-2008 הוענק לו תואר אביר מסדר האומנויות מטעם משרד התרבות הצרפתי.

גרימל מלמד כינור באוניברסיטה למוזיקה של חבל הסאר בזארבריקן, ובמשך עשור, הקים, פיתח ומנהל אמנותי של "הדיסוננסים"- מעבדה של רעיונות, שנוצרה מקולקטיב של מוזיקאים, בה הם מגלים מחדש את חדוות המוזיקה וגישתם לרפרטואר הסימפוני, היא ברוח המוזיקה הקאמרית.

גרימל הוא היוזם והמנהל האמנותי של פסטיבל "אורות אירופה" שהיה אמור להתקיים בחודש במאי במכון ויצמן למדע ונדחה בשל המצב הבטחוני בארץ. גרימל הוא תומך ישראל נלהב שכתב מכתב מיד לאחר אירועי ה-7 באוקטובר, בו הביע את תמיכתו בישראל ובאזרחיה.

איתמר גולן – נולד בווילנה ועלה לישראל עם משפחתו בגיל שנה. למד נגינה בפסנתר אצל עמנואל קרסובסקי והופיע לראשונה ברסיטל בגיל שבע.  הוא למד בקונסרבטוריון של ניו אנגלנד אצל ליאוניד שור ופטרישה זאנדה ולמד מוזיקה קאמרית אצל חיים טאוב. עם תום לימודיו פתח בקריירת סולו בארצות הברית ובישראל.

הוא הופיע עם ברברה הנדריקס, מקסים ונגרוב, שלמה מינך, מישה מייסקי, מאט חיימוביץ, טביאה צימרמן, אידה הנדל ועוד רבים אחרים. הוא הופיע בפסטיבל נחשבים רבים ביניהם פסטיבל רוונה, פסטיבל זלצבורג, פסטיבל אדינבורו ועוד. כמו כן, הוא מופיע כסולם עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית ועם הפילהרמונית של ברלין בניצוחו של זובין מהטה. הוא לימד בבית הספר למוזיקה של מנהטן וכיום הוא פרופסור למוזיקה קאמרית בפריז.