את הזיכרונות מביקורו הראשון בישראל נוצר בלבו המנצח והפסנתרן הגרמני הנודע יוסטוס פרנץ. זה היה באביב 81' כשבא הנה עם חברו הקרוב, כריסטוף אשנבך, כדי לנגן איתו ובניצוחו עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית קונצ'רטו במי במול מז'ור לשני פסנתרים מאת מוצרט.

״חלפנו אז על פני באר שבע בדרך לים המלח״, פרנץ משחזר. ״מה שעורר אצלי התפעלות היה שסיפרו לי כי בעיר המדברית יש להקת בלט טובה. כן, יש תרבות בעיר הזאת, חשבתי לי ובכלל לא העליתי על דעתי שביום מן הימים אעביר אליה חלק מהקריירה המוזיקלית שלי״.
פרנץ (70), בן למשפחה שהתנגדה לנאצים, משמש מזה כשנה וחצי כמנהל המוזיקלי של הסינפונייטה הישראלית באר שבע, ולמעשה הוא הגרמני הראשון שמשמש בתפקיד כזה בארץ. כמי שעשה כאן את צעדיו הראשונים עם צליליו של מוצרט, הוא סוגר איתם מעגל בפסטיבל ״אביב קלאסי״, שנפתח הערב בבאר שבע ומוקדש לילד הפלא הנצחי של המוזיקה. ״אני מאוד אוהב את מוצרט, אבל לא פחות ממנו את ברהמס״, חשוב לפרנץ להעמיד דברים על דיוקם.

מה הנחה אותך בהרכבת הרפרטואר של הפסטיבל?
״הנחה אותי הרצון לשלב בין יצירות מאוד מוכרות של מוצרט לבין יצירות פחות מנוגנות שלו כמו סימפוניה מס' 41 שמכונה סימפוניית 'יופיטר', עם הפתיחה 'טיטוס' ו'מוזיקת ליל זעירה' עם קונצ'רטו לחליל ולנבל, כשהמגמה היא לתת בקטעי הסולו ביטוי לכמה שיותר כלים. לא במקרה קראנו לפסטיבל שלנו 'בעיקר מוצרט'. ינוגנו הפעם שתי יצירות שחוברו בהשראתו, כמו הסוויטה מס' 4 של צ'ייקובסקי, המכונה 'מוצרטיאנה' והיצירה המודרנית למיתרים, ששניטקה קרא לה 'מוצרט אהלה היידן'״.
אחת משלוש היצירות בקונצרט הפתיחה של הפסטיבל היא אותו קונצ׳רטו לשני פסנתרים. את מקומו דאז של אשנבך תופס הפסנתרן הגרמני כריסטופר טיינטון, שלפרנץ יש קשר קרוב במיוחד איתו. ״כריסטופר הוא הבן שלי מאשתי הראשונה״, מספר פרנץ. ״חשוב היה לו לפתח קריירה עצמאית ולא להציג את עצמו כבן של אבא. לכן הוא משתמש בשם המשפחה של אמו״.
מתברר שבנו של פרנץ איננו קוטל קנים. ״הוא ניגן בניצוחם של מנצחים כמו קורט מאזור וולרי גרגייב״, מעיד האב הגאה. ״יש סביבו הרבה שמות מפום שלי עם כריסטוף אשנבך״.
קשר חם
פרנץ, איש מרתק ושופע קסם, מקפץ בקלילות מנושא לנושא. ״הקשר שלי עם אשנבך התחיל בנסיבות דרמטיות״, הוא מעיד. ״אשנבך היה אמור לנגן בקו־ נצרט את הקונצ'רטו לשני פסנתרים עם דניאל ברנבוים. כשברנבוים חלה אז, אשנבך הגיע איכשהו אלי והיה עלי ללמוד את היצירה בשלושה ימים. מהקפיצה הזאת נרקמה ידידות אמיצה.

ככל שאשנבך ואני עסוקים בנפרד, אנחנו שמחים לנגן יחד בכל הזדמנות״. ״אנחנו נחשבים כיום לאחת התזמורות הטובות בארץ, שנמצאת בעיר שבה התרבות מתפתחת באופן יוצא מגדר הרגיל. יוסטוס מלכתחילה גילה עניין בהצעה שלי, וכשהוא קיבל הצעה רשמית מראש העיר רוביק דנילוביץ' לקחת על עצמו את התפקיד, העניין נסגר״.
״כשאני מקבל פנייה כזאת, ישר אני חושב מה אני יכול לשנות ולשפר, וגם מה אני יכול לתרום״, מספר פרנץ. ״בקונצרטים שניצחתי עליהם בבאר שבע התרשמתי שיש בתזמורת הזאת מוזיקאים נפלאים, כשסקציית כלי הנשיפה בה היא מהטובות שיש בישראל, עד כמה שאני מכיר. איך שהנגנים האלה מנגנים, זו רמה עולמית! וכשאני אומר את זה לאחר כל התזמורות הגדולות שניצחתי עליהן, אפשר להאמין לי שיש מכאן לאן להמריא. לכן אני כאן״.
לני ואני
הוא נולד במאי 44' בפולין למשפחה גרמנית שהיה לה קשר עם משה מנדל-סון, אבי תנועת ההשכלה ובנו המלחין, פליקס. דודו היה הלמוט ג׳יימס מולט־ קה, מראשי הקושרים נגד היטלר, שהוצא להורג קרוב לסיומה של מלחמת העולם השנייה. ״המשפחה שלי ברחה פעמיים: תחילה מהמשטר הנאצי, שלו התנגדה, ולאחר המלחמה בתור משפחת אצולה, מהמשטר הקומוניסטי שהתבסס במזרח גרמניה״, משחזר פרנץ, שמוסיף ומס־ פר שאי אלה ממשפחת מנדלסון הוסתרו בזמן המלחמה בטירתו של סבו. ״לאבי לא היה המזל הזה, והוא נורה בידי הנאצים״.
כשמוזכר הקשר בין פרנץ לבין היהדות, מיד עולה שמו של לאונרד ברנשטיין. מתברר שהנסיבות לצמיחת החברות ביניהם התאימו לאישיותו הססגונית של ברנשטיין. ״לני הנמרץ היה אחד שהתקשה להירדם בלילה״, פרנץ שולף סיפור. ״אז הוא היה מעביר את הזמן בהאזנה לתחנת הרדיו בניו יורק ששידרה מוזיקה קלאסית. פתאום הוא שמע יצירה של דבוז׳ק שלא כל כך משמיעים אותה. הוא בירר מי הפסנתרן שניגן אותה וגילה שאני הוא זה שביצעתי אותו קונצ׳רטו, בהקלטה הראשונה שלי״.
רק שבכל לא הסתיים העניין.
״לגמרי לא. לני זה לני. מכיוון שבאותו זמן הוא ניצח על קונצרט של מאהלר בפריז, הוא הזמין אותי לבוא אליו ולנגן בפניו את היצירה של דבוז׳ק. הייתי אז בן 20. הוא אמר שהוא רוצה אותי עם הדבוז׳ק הזה בקונצרט של הפילהרמונית של ניו יורק, ואחר כך להקליט את היצירה. בתור בחור צעיר זה היה בשבילי כמו חלום״.
מה זה אמר להיות ידידו של לני?
״לני היה האדם עם הכי הרבה השראה ויכולת נתינה שפגשתי בחיי. להיות איתו היה משהו אקסטרה-אורדינרי. הוא היה עובר מעניין לעניין, קופץ פתאום למטבח ורוקד תוך כדי בישול או שהיה פתאום שר שירים ממלחמת האזרחים בספרד. אני כל כך מצטער על שאז לא היו טלפונים חכמים כפי שיש היום והחמצתי הזדמנות להקליט אותו בהברקות שלו ובאימפרוביזציות שהוא היה ממציא על הרגע. בנוסף לכל לא אשכח לו איך היה מגיע בקביעות כאורח הכבוד לפסטיבל שלזוויג-הולשטיין שהקמתי ב-86'. בעקבותיו הגיעו לפסטיבל הזה מוזיקאים מהחשובים בעולם״.
 
עולמו של פרנץ, שמנגן בפסנתר מגיל 4 והיה תלמידו של רב האמן וילהלם קמפף, איננו מצטמצם במוזיקה. בין השאר הוא מניף את שרביטו על תזמורת ״פילהרמוניה של האומות״, שבה הוא מטפח כמנצח ראשי כישרונות צעירים, וכבר שנים אוחז במינוי של שגריר של רצון טוב לענייני פליטים באו״ם, אם כי מאס בבירוקרטיה הכרוכה בכך.
 
פרנץ מגיח בדרך כלל לישראל מביתו בהמבורג. לפחות שבועיים-שלושה בשנה, פחות מדי מכפי שאיש עסוק כמוהו היה רוצה, הוא שוהה בספרד. פרנץ, שחווה בילדותו פליטות וחיפש אחיזה בקרקע, מצא אותה בחווה שהקים באיים הקנאריים.
 
״כפסנתרן אני יכול ליהנות משני סוגי ספורט: שחייה וג׳וגינג״, הוא מספר. ״זה לא סיפק אותי. בחווה במקום שיש בו מזג אוויר נוח כל השנה, לא כמו בגרמניה, יש לי האפשרות לעסוק גם בחקלאות. את כל העצים בחווה נטעתי במו ידי. כשאני בקנאריים, אני קיבוצניק, כמעט כמו מנהל התזמורת, עופר סלע״.
 
בנוסף לכל משתדל פרנץ להקדיש זמן לבן הזקונים שלו, ילדון בן 8, שנקרא בדיוק כמוהו. אמו, רעייתו הנוכחית של פרנץ שצעירה ממנו בלא מעט שנים, היא הכנרת קסניה דוברובסקיה. לפסטיבל מוצרט של בעלה היא הגיעה כדי לנגן עם יורי בשמט, הוויולן הרוסי הנודע, את הסימפוניה קונצ׳רטנטה לכינור ולוויולה במי במול מז׳ור.
 
כדי שתבינו מיהו יוסטוס פרנץ, הרי עוד סיפור. בקיץ האחרון, כשפרץ מבצע ״צוק איתן״, הוא הרגיש צורך להיות עם החברים החדשים שרכש בבאר שבע והגיע אליה לפני הפסקת האש. עוד קודם למבצע ערך היכרות מפוקפקת עם אזעקת צבע אדום, כשבדיוק כששהה בעיר עם משפחתו, הם ראו מהחלון טיל חולף. ״לא בדיוק ידעתי מה לעשות באותו רגע״, הוא מספר. ״אבל יוסטוס הקטן שלי התעשת ראשון. 'פאפי, קול!', קרא לעברי הילדון״.