איך יוצר בן 32 מעז לקרוא לאלבומו החדש ״סימני הזמן״? הוא הרי עדיין צעיר, למען השם.
אבל כנראה שזה מה שקורה כשקוראים לך משה פרץ, אתה בתעשייה כבר שבע שנים וזהו אלבומך השביעי. "זהו אלבום בוגר והוא לוקח אותי על גלי הנוסטלגיה לבית הורי", הוא אומר יום לאחר יום הולדתו.
הגיל מטריד אותך?

"לא, אני לא מתייחס לגיל, אבל שמח שהספקתי המון. מגיל 25, עם הפריצה של 'אש', הספקתי להביא דברים חדשים במוזיקה, ליצור משבצת חדשה, להביא רוח שמחה, לשלב צלילים מערביים ומזרחיים, לכתוב ולהלחין, להיות במדיה ולגרום לכך שאנשים יתייחסו אלי כחלק מהתרבות הישראלית במוזיקה. אני מסופק מהעשייה הזו".
מה צריך אמן ים תיכוני לעשות כדי לשמור על המעמד שבע שנים ברציפות?
"אני חושב שזה בעיקר להמציא את עצמך מחדש, ולהיות הראשון שמעז. וגם לעשות דברים שאתה אוהב, בלי להתייחס למה שקורה מסביב ולנסות להוביל קדימה".
ואיפה הבשורה הזו באלבום החדש?
"האלבום הוא מאוד בוגר והשירים עצמם הם החידוש. הטקסטים אחרים ולוקחים אותנו אחורה, לימי התמימות של פעם. כמובן שיש גם שירי רחבה קצביים וכיפיים שאני ממשיך איתם. בכל זאת, הרכב מנצח לא מחליפים. לאחרונה אני מרגיש שהאלבום הוא אבן דרך בחיים שלי, כי יש לי ילדה חדשה, ואני מתייחס לדברים אחרת ולסיפורים אחרת".
איך שינתה אותך הילדה?
"בהרבה מובנים. למשל, אם פעם הייתי שומע סיפורים שקשורים לבעיות של משפחות, כמו שאני שומע עכשיו בצילומים ל'אקס פקטור', לא הייתי מתייחס. הייתי אומר: 'זה עוד סיפור כואב ולא נעים'. אבל אחרי שנולדה הילדה, הסיפורים האלה מקבלים משמעות אחרת".
הרבה דברים השתנו במוזיקה הים תיכונית. כוכבים עולים כל הזמן, עכשיו זה תורו של פאר טסי. זה מאיים על המעמד שלך?
"ממש לא, להפך. פאר עשה טוב לכל המוזיקה הים תיכונית. הייתה ירידה קלה בשנה שעברה, והוא החיה אותה מחדש. זה מזכיר לי את התקופה שהוצאתי את 'אש' ו'זיקוקים'. גם פאר פתאום בא והחייה את הסגנון. הוא עשה טוב ואני מאוד מודה לו. חוץ מזה, אי אפשר שלא להעריך אותו. עשר שנים הוא ניסה לפח רוץ, ופתאום זה בא לו בגדול. אני שמח על היוזמה והדבקות במטרה, ככה גם אני הייתי: חד מטרה ומכוון ישר לאמצע".

משה פרץ בהופעה. צילום: יח"צ
 
מצד שני יש את מושיק עפייה שנכנס לבית ״האח הגדול vip״, והודה שאת כל הכסף הגדול שהרוויח, בזבז, כך שכעת הוא בפשיטת רגל.
"אם הייתי מתלהב מכסף הייתי מבזבז. אבל אני תמיד הקשבתי להורים שלי, גם בעניין הזה הייתי שקול וידעתי מה אני עושה. הפעלתי שיקול דעת ותמיד שאלתי את עצמי: מה יותר חשוב, מה שרואים או מה שאני? הכסף בשבילי הוא אמצעי כדי שאיהנה. זה לא אומר שצריך לנופף בו כמו דגל. תמיד התייחסתי לכל דבר בפרופורציות. בזכות זה שום דבר לא יכול לשגע אותי, כי אני יודע מה המקום שלי בעולם. אי אפשר לדעת כמה זמן תימשך ההצלחה הזאת. זה יכול להיגמר. ברור שהייתה לי התכוננות להצלחה והייתה מחשבה. האלבום הראשון שלי נכשל, עברתי בכל הבמות, הופעתי בכל החורים הקטנים והרחוקים במדינה, ושום דבר לא יכול להפתיע אותי״.
מה הביא את השינוי?
״אמנון מנתי, (אמרגנו של פרץ. ג״ע) ואני החלטנו שנתמקד בחומרים שלי, ונבוא עם משהו חדש, לא באותה מתכונת ועם אותם כותבים כמו האחרים. אמרנו שאם נצליח - נצליח בגדול, ואם ניכשל - ניכשל בגדול. למזלי הרווחתי כפל כפליים, גם כיוצר וגם כזמר״.
בשנים האחרונות אתה שופט בתוכניות ריאליטי - ״בית ספר למוסיקה״ ו׳׳אקס פקטור". היית יכול להופיע בהם גם כמשתתף?
״זה מאוד משמח אותי כשמזמינים אותי לתוכנית בפריים טיים. להיות בקאסט עם שופטים מיוחדים, זה לא דבר של מה בכך. אז אם מחליטים שאני מתאים לשולחן, אני הכי מבסוט בעולם ובתחושת סיפוק מדהימה. עכשיו, אם לא היו לי את האמצעים להצליח, הייתי רץ ורץ ולא היה קורה כלום, אולי הייתי מנסה את הדבר הזה. התוכנית היא מקפצה טובה בשביל האנשים האלה. השאלה היא אם אתה לוקח את הזכייה ובונה את הדרך. אם אתה משתמש בחשיפה לצרכים טובים, ובונה את עצמך. או אם אתה חושב שאתה כוכב ומבזבז וחי את השופוני. פה אתה ממלכד את עצמך, השעון רץ אחורה, ואתה לא יודע מתי תתפוצץ״.
לא לוחץ
האלבום ״סימני הזמן״ הופק באולפן האישי של פרץ והוא מגיש 14 שירים, מתוכם חמישה נכתבו והולחנו על ידו, בהם ״אני כאן בשבילך״, ״תהיה מאושר״, ״מיליונים״, ״וגם אם העולם יתהפך״, ״גיבור של אמא״, ותשעה שירים נוספים שנכתבו בין היתר על ידי יוצרים צעירים.
״אני מרגיש שבתקופה הזו אני יכול לכתוב אלבום שלם, אני פורה״, הוא אומר בהתרגשות. ״שנה שלמה לא הצלחתי לכתוב שיר אחד, לא יצאה מנגינה ׳׳לא מתייחס ולא שום דבר. לא נלחצתי, כי זה כבר קרה לי כמה פעמים בחיים. בהתחלה זה הפחיד וחשבתי שזהו, אני לא יכול להביא משהו יותר. אבל כשזה מתחיל לעצבן אותי ממש, אני יורד לאולפן ויוצא הלהיט הכי גדול. אז כשזה קורה אני לא לוחץ. עכשיו אני מלא, הלב שלי מלא, ואני מאמין שהאלבום הבא יגיע מהר מאוד״.
איזו עצה היית נותן לזמר מתחיל?
״העולם הזה נתון להחלטתם של אנשים שצורכים את המוזיקה שלך, והדרך היא החשובה. חשוב להביא שירים טובים, להיות מודל לחיקוי ולהוות דוגמה טובה. מצד שני, לא צריך להתחשבן יותר מדי, להגיד מה שבא לך ולא להיות פלסטיק משעמם. הכי חשוב זה ליהנות מהדבר הזה, לא להיות בלופ ולא להרגיש מכונה״.