רואים רחוק, רואים שקוף", מופע המחווה ליצירתו של שמוליק קראוס ז"ל, נולד בתחילת 2014 כחלק מפסטיבל ראשון לציון. את המופע הנהיגו חמישה: טל גורדון, אבי בללי, דודי לוי, איגי דיין ודניאל סלומון, שאת עמדתו על הקלידים תפס במהלך הזמן שאול בסר.



המופע, בניהול האמנותי של סולו יורמן, רץ מדי פעם ברחבי הארץ, ובשישי הקרוב יגיע לאולם "זוהר" בקריית טבעון, בעקבות ירון רוזנברג הצפוני (יוצר המופע "דרבוקומניה" ואחד מכותבי "ארץ נהדרת" לשעבר), שקיבל עליו לאחרונה את הפקת המופע.



לדברי גורדון, גיטריסטית והקול הנשי בחבורה, "מה שמאפיין את הערב הזה הוא שבניגוד לאירועי מחווה ליוצר מסוים, אין כאן רכבת אמנים. כל אחד מאיתנו משתלב כזמר מוביל, כשהיתר מלווים אותו. זהו מפגש של כמה מהמוזיקאים הישראלים הטובים ביותר, עם כמה מהשירים הטובים ביותר שיש לנו. אין כאן מיצג מוזיאוני שמטרתו הנצחה ושימור, אלא משהו עם חיות ורלוונטיות לימינו. מבחינת כולנו, אנחנו רוצים להמשיך את זה כמה שניתן. לדעתי, קראוס היה אוהב את זה מאוד".



דיין, איש משינה, מתופף־זמר וגיטריסט, מוסיף: "זה מפגש כוחות מאוד מעניין, שיש בו המון הבדלים לצד הרבה מהמשותף. זאת חבורה שמורכבת משועלים ותיקים. כל אחד מאיתנו מביא מטען דרך עבודה וראייה משלו. בסופו של דבר, אנחנו נצמדים לדבר שהגענו אליו בעבודה מוקפדת. העיבודים והשירים לא תמיד נשמעים כמו המקור, מאחר שהיה לנו חשוב מאוד להביא פרשנות משלנו לכל אחד מהטקסטים".



גורדון: "יש הבדל בין להיות להקה או הרכב, שמעתיקים את הביצועים המקוריים - שזה סבבה, אבל לפעמים קצת משעמם אחרי כמה זמן - לבין להיות מוזיקאים שרוצים לבדוק איפה זה מתחבר באמת, ואיפה זה מדליק ניצוץ אמיתי של חיים חדשים עבור היצירה".



"הוא השורש"


בין השירים שירוצו במופע לזכרו של קראוס: "שוב", "הבובה זהבה", "לוח וגיר", "סוסעץ", "ימי ראשית הקיץ", "זמר נוגה" (התשמע קולי), "רואים רחוק רואים שקוף" ועוד.




מאיזו זווית התחברתם לשירים של קראוס?
גורדון: "לכל אחד מהחמישייה יש סוג אחר של חיבור אליו. החיבור שלי הוא של ילדה שעבורה הוא היה המלחין והמבצע הכי אהוב. חוץ מזה, הוא היה אחת הדמויות האהובות עלי במוזיקה הישראלית, למרות שהיה שנוי במחלוקת בלשון המעטה. השילוב הזה בין העדינות לחספוס והיכולת לאזן פרמטרים מנוגדים באישיותו מאוד דיברו אלי, וגרמו לי להזדהות איתו. זה קצת כמו הסיפורים על האנשים שמוכרים את נשמתם לשטן במחיר נגיעה באלוהות. יש כאן שילוב ממגנט בין שירים מושלמים לאישיות מאוד פצועה".

דיין: "הכרתי וניגנתי עם בני דורו, אבל עם שמוליק קראוס ניגנתי רק בערב שירי מועדונים של הפרויקט 'עבודה עברית'. נדמה לי שהוא ביצע את 'שישי חם', וזכורה לי לטובה החזרה איתו. הייתה בו הקפדה להיות פשוט. קראוס היה אחד ששמר את הצלילים קרוב אליו, לכן הוא לא כל כך רצה שנרים את המוזיקה גבוה מדי".

טל, לך תמיד היה נוח להיות חלק מהרכב, לאו דווקא בודדת במערכה.
"לגמרי. זה תמיד היה ככה. אני עדיין מרגישה שאת החוויה הגדולה אני חווה עם המוזיקאים־שותפים שלי, לאו דווקא עם הקהל, שזה האידיאל. אני מקווה שלבסוף אגיע גם לזה, אחרי כל כך הרבה שנים. לכן אגב כמתנת יום הולדת, החלטתי בשבוע שעבר, לראשונה, אחרי כמה שנים שלא הופעתי בכלל, שאעלה לבמה כסולנית בפני עצמי, ולא כחלק מהרכב כלשהו. 20 שנה עשיתי מעקף לשלב הזה, אבל עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא".

איגי, בהופעה הזאת אתה מתופף, שר ומנגן. אתה מרגיש שהנה, פתאום נותנים לך להגיע למיצוי כל יכולותיך כמוזיקאי?
"מההתחלה הרגשתי שמעניין אותי להשתתף בערב הזה. ידעתי שהפעם מבקשים ממני להביא את כל מה שיש לי להציע. לא רק את יכולותי כמתופף. כל פגישה כזאת עושה לי רק טוב".

מה גיליתם על קראוס תוך כדי העבודה?
דיין: "בשבילי הוא היה בעיקר דמות מיוחדת וציורית. כשהתחלתי לעבוד על השירים לערב הזה, נפרשה בפני היריעה המלאה של היצירה שלו, שממנה היינו צריכים לבחור מה לבצע. אז הבנתי שמעיין השירים שהוא הלחין הוא כל כך עמוק. בתור ילד הייתי קשוב יותר לדברים שקרו מעבר לים, אבל בכל זאת המוזיקה הישראלית הייתה בכל מקום, ולשמוליק יש חלק מדהים בדבר הזה. במיוחד כל הרוקנרול הישראלי שהתפתח ממנו. הוא השורש".

גורדון: "היה בו משהו מאוד לא מיינסטרימי. איש אחר עם יצירה כזאת כבר מזמן היה ממלא את קיסריה, פעם אחר פעם. חוץ מזה, מתחולל פה משהו שלדעתי ממש לא הוגן: יש אנשים שטוענים שאם אדם התנהג בצורה מסוימת, אז השירים שלו פסולים. הטיעון הזה חסר תוקף, מאחר שאם נשפוט את האמנים הגדולים בעולם לאורך ההיסטוריה, אך ורק על פי ההתנהגות והאישיות שלהם, נישאר עם מעט מאוד יצירות מופת".

עד כמה ההשפעה שלו הייתה קריטית למוזיקה הישראלית?
גורדון: "השירים של שמוליק קראוס הם חלק מהפסקול והדנ"א הישראליים. תחשוב שלאלבום של החלונות הגבוהים, שהוא הוציא יחד עם אריק איינשטיין וג'וזי כץ ב־1967, יש השפעה כמו 20 אלבומי זהב. זה לא יתואר בכלל, אנשים לא מבינים את העוצמה של זה. הגיע הזמן לעשות עם קראוס צדק היסטורי. קראוס היה אמן גדול, משכמו ומעלה, שההיסטוריה עוד תספר עליו. מי שלא מבין את זה כבר עכשיו, פשוט מפסיד". 

"רואים רחוק רואים שקוף", 13.11, שישי, 21:30, אולם "זוהר", קריית טבעון