רפול מתהפך בקברו: להקת פיקוד צפון לדורותיה - שהוא עשה הכל כדי להוריד עליה גיליוטינה - קמה לתחייה בערב "אלף שיר לצפון". המופע יהיה אחד משיאי פסטיבל עין גב, לצד ערב מחווה לציון מלאת 80 שנה לקול ישראל וערב הוקרה לפזמונאי יענקל'ה רוטבליט.



בינתיים, לקראת המופע שייערך באולם "כנרות" רחב הידיים, חוגגת הנוסטלגיה בחזרה מרגשת באולפני "פפאיטו" בדרום תל אביב. כאן אין כוכבים נולדים. "היה לנו חשוב להביא את המבצעים המקוריים של השירים", מספרת נאוה בודק־אחירון מערוץ 1, עורכת המופע עם חיים א־דור מקול ישראל




ואם ללכת על האורגינל, הם מרחיקים עד מחזור 58' של הלהקה ומביאים ממנה את לוליק (78), הזמר אנין הקול עם המגבעת הנצחית והזקן הכסוף המטופח. לוליק הגיע ללהקת פיקוד הצפון אחרי שנלחם במבצע סיני. עם הטנור הלירי שלו הוא היה הסולן בשירה של נעמי שמר "הכל בגלל מסמר" והמיס לבבות עם "השריונים יצאו" של חפר וזראי.
 

"מטבע הדברים השיר היה מיועד ללהקת גייסות השריון", נזכר לוליק אגב ניסוי כלים בחזרה. "כשהם השתהו בהקלטה שלו, השיר עבר אלינו. 'גנבת לנו את השיר!', יש מהם המאשימים אותי עד היום".
 


 

רק כוכב הצפון
 

עוברים כמה שנים קדימה. דני בן ישראל מגיע לחזרה במכנסיים קצרים, כשלראשו כובע מצחייה. ברגע הראשון קשה לזהות את מי שהיה כוכב ענק באמצע שנות ה־60. "קמתי לפני חצי שעה, הקול שלי עוד לא התעורר", הוא טוען להגנתו.
 
בן ישראל פרץ לתודעה עם הלהיט הרומנטי "נר בחלונך", שהלחינו חברי להקתו, גידי פייפר ויעקב ונטורה (שעברת מאוחר יותר לקובי אשרת) למילים של דידי מנוסי. הוא קנה את עולמו עם שיר אחר של מנוסי, "כוכב הצפון", שהלחין יוחנן זראי. כצ'ופר, יבצע את "לוס פיקודוס צפונס", שיר נוסף של יוחנן זראי, הפעם למילים של יחיאל מוהר. היכן הסולן המקורי של השיר, גדי ציגלמן (כיום גדי יגיל)? עסוק מעל הראש בהצגות הקאמרי.
 
תקופת ששת הימים משגרת למופע את מוצי אביב. הוא אמור לבצע בצוות את "עמק דותן", השיר שדליה רביקוביץ' ושמעון ישראלי כתבו ללהקה בעקבות המלחמה. הפעם יבלוט ניסיונו להתמודד עם להיט הענק שלו, "מלכות החרמון".
 
"במקור השיר היה מיועד לכלל הבנים של הלהקה", משחזר אביב, "אבל במאי התוכנית, שמעון ישראלי, שינה את דעתו ואמר 'אתה תשיר לבד!'. מבחינתי, ההקלטה של השיר הייתה כמו ליטוף מענג. את יובב כץ, שכתב את השיר עם אפי נצר, פגשתי רק כעבור שנים".
 
הכל דופק בחזרה הזאת כמו שעון. העורכת, נאוה בודק־אחירון, שרה מעמדתה בשולי האולפן במלוא גרון עם המשתתפים. במאית הערוץ הראשון, ריקי אריכא, מסדרת העמדות. מפיק הפסטיבל, דורון רות משער הגולן, צולח ביעילות את טבילת האש שלו בתפקיד. "כל מי שהזמנו להשתתף בא ברצון", הוא מספר. מה עם יגאל בשן? - "הוא אמר שהוא לא יכול, אז לא לחצנו יותר מדי".
 
לעומתו, אמורה לככב באירוע חברתו למחזור, עדנה לב, עם להיטיה בלהקה, "אם תשוב" ו"רגע לפני". את מי ששירתה מחזור אחריה, סמדר ברנר, אתם בטח זוכרים כיפצ'וק מ"הלהקה" (1978), סרט הפולחן של אבי נשר. "החזרה כאן מחזירה אותי שנים אחורה ויש בזה המון כיף", מציינת ברנר, שלפני שנה חזרה להוראת משחק בארץ, אחרי שנות דור בלוס אנג'לס. "הקרבות על הסולואים בסרט אינם הפעם חלק מהסיפור", מרגיעה ברנר.
עוד אחד מאותו מחזור הוא אילן גלבוע, המנהל המוזיקלי של פסטיבל עין גב מאז שהפך ב־2000 מפסטיבל מוזיקה קלאסית לפסטיבל זמר עברי. בניהול המוזיקלי של מופע להקת פיקוד הצפון לדורותיה הוא רואה סגירת מעגל אישית.
 

"התגייסתי ב־73' ללהקה כטרומבוניסט, תוך הבטחה שתוך שנה אקודם לתפקיד מעבד מוזיקלי", מעיד גלבוע. "שירתי בלהקה נטולת להיטים, שמלחמת יום כיפור פירקה, וחזרתי אליה כעבור 13 שנה כמנהל המוזיקלי של התוכנית 'בוא עכשיו'". את 'כד הקמח', הלהיט שכתבה נעמי שמר ללהקה, יבצע החזן הצבאי הראשי, שי אברמסון.
 
משב רוח משנות ה־70 מביאים אבי דור - כן כן, זה מ"הופה היי", הפעיל מאוד כיום כבמאי - ואילן טל, שיביאו למופע את להיטיו של יאיר רוזנבלום "בלילה על הדשא" (מילים: אסתר ניצב) ו"בוא איתי אל הגליל" (אהוד מנור), שביצעה הלהקה במסווה של צוות הווי פיקוד הצפון, כדי להימלט מאיום הסגירה של רפול. 
 
"תענוג לחזור לשירים של אז", אומר טל, כיום ממובילי השירה בציבור. "פתאום לשיר אחרי כל השנים בקולות עם החבר'ה, זה עושה פרפרים מרוב התרגשות".
 
במופע הזה מתקדמים מעשור לעשור. שנות ה־80 מביאות את להיטיו הגדולים של יורם טהרלב. יהודה אליאס ("קום והתהלך בארץ" ללחן של יאיר קלינגר) ויסמין גמליאל ("עוד לא תמו כל פלאייך" ללחן של רמי קלינשטיין) מפליאים לשוב אל הסולואים שלהם מאז, וההבעה הקורנת על פניהם מסגירה את רגשותיהם. מצטרפת אליהם, בהופעה ספורטיבית, מיכל צפיר, פעם ב"מנגו", כיום כוכבת טלוויזיה. האם לקרוא למירי נבו? - "מירי כעת חזק בספורט", משיבה צפיר.
 
"זהו מופע שיעשה טוב על הנשמה", מבטיח גלבוע, כשעמו חמישה נגני-צמרת מעולים - האקורדיוניסט עוזי רוזנבלט, הגיטריסט אבי סינגולדה, המתופף איתן איצקוביץ', הבסיסט זיו הרפז והנשפן פטר ורטהיימר. "עם 2,500 איש באולם, שישירו איתנו, זה יהיה מועדון הזמר הגדול במזרח התיכון". 
 
"אלף שיר לצפון", 27.4, רביעי, 20:00, במעמד שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, מנחה: אבשלום קור, אולם "כינרות", קיבוץ עין גב