כשגדי ליבנה היה פַספוס בן שלוש הוא נעמד על שולחן בגן הילדים בחיפה ודיבר אל כוס שאחז בידו; אז ידעו כולם שזה העולל שדר יהיה. "כנראה נולדתי עם רדיו ביד", הוא מעיר בהומור. בתוך שנים אחדות התגבשה לו רשימת שידור דמיונית. "פסקול ילדותי היה מבוסס על רגעי הקסם של שיריהם של זמרים כמו פרנק סינטרה, פרי קומו ונט קינג קול, שאותם הייתי שומע בחסדי הורַי ברדיו שלנו", הוא מספר.



משלושת השמות המופלאים שהיו מאלילי ילדותו אם רצה או לא, הבריטון המלטף של פרי קומו בשיר "ואני אוהב אותך כל כך", מהדהד בימים אלה מאלבום כפול שיצא בחברת "הליקון" ובו מיטב להיטי העבר של תוכנית הלהיט הנוסטלגית "רגעי קסם", המשודרת בקול ישראל. האלבום - שהפך לרב־מכר - ממתיק את הגלולה המרה של העברת שידור התוכנית מרשת ב' הפופולרית לרשת א' הנידחת.



כשליבנה נשאל אם זו הייתה הגליה, הוא משיב באי נוחות: "כן, במידה רבה כן. זאת הייתה טעות לשים במקומה תוכנית מלל דווקא בשעה שאפשרה למאזינים אתנחתה מהדברת שהם מקבלים בשעות היום. אני מקווה שהמאזינים הנאמנים עברו איתנו מרשת לרשת", הוא מוסיף. "ואם האלבום נמכר עד כה בכ־80 אלף עותקים - זה ההישג של התוכנית".



"שירים שווים לכל נפש". האוסף "רגעי קסם".
"שירים שווים לכל נפש". האוסף "רגעי קסם".




לא רק למיטיבי לכת



ליבנה (66) אינו מסתיר את העובדה שגישה אנוכית למדי הנחתה אותו בבחירת שירי האוסף. "האמת היא שכללתי בו שירים שאני אוהב", הוא מודה וצוחק, "בתוספת שירים שווים לכל נפש, שאולי לא הייתי בוחר אותם".



שמתי לב שקודם כל בחרת שירים למיטיבי לכת בתחום.


"כן, אני משתדל. מבחינתי, נאלצתי להסכים לאיזושהי פשרה. אם האוסף לא היה אמור להיות גם מסחרי, כמה מהשירים אולי לא הייתי מכניס. ואלה הם שירים שווים לכל נפש, לא רק למיטיבי לכת, כדבריך".



אני מבין, שהיו אילוצים. איפה פרנקי (סינטרה) שעליו גדלת? איפה פול אנקה וניל סדקה, איפה הביטלס?


"באשר לפול אנקה ולניל סדקה, היה נדוש בעיניי לכלול אותם באוסף. באשר לפרנקי, לחצנו חזק בכיוון 'מיי וויי' ולא קיבלנו את הזכויות. הביטלס לא נכנסים לאוספים כאלה. גם לא הסטונס ואפילו לא מייקל ג'קסון. בעייתי להשיג את שיריהם לאוספים מעורבים. בין כה וכה מחזרו את השירים שלהם בהזדמנויות אחרות".



קל להבחין שכל שירי האוסף, חוץ מ"סוקיאקי" היפני, הם באנגלית, בעוד במשך שנים המסה "רגעי קסם" לא מעט לבבות עם שירים בצרפתית ובאיטלקית.


"אל דאגה. הם משודרים מדי יום בתוכנית וייכללו באוסף הבא שנוציא. אי אפשר הכל בבת אחת".



הביטלס. צילום: GettyImages
הביטלס. צילום: GettyImages



מקרי של"מודי בלוז" ו"האמהות והאבות" יש ייצוג כפול באוסף?


"זה משום שהתעקשתי על שירים מסוימים ולאנשי המסחר היו שיקולים אחרים. אני לא הייתי כולל את 'מאנדיי מאנדיי' של 'האמהות והאבות'. זה נדוש".



רק זה חסר לך, אומַר בשם רבים מהמתרפקים על האוסף.


"לכן נעניתי בסופו של דבר. לא התכוונתי להגיש אוסף אליטיסטי. עם זאת הייתה לי זכות גדולה לשים גם שירים שלא נכללו בשום אוסף בארץ, כמו 'יו אר א־ליידי' של פיטר סקלרן, שהגשתי בתור סוכריות".



מי זה? לא שמעתי עליו מימַי.


"אבל תודה שהשיר שלו יפה. והוא משנת 73', כלומר מתקופת הזמן של שירי אוסף, משנות ה־60 ומהמחצית הראשונה של שנות ה־70". לא שחסרים שירים יפים באוסף הזה, שבין היתר אפשר לשמוע בו את אלביס פרסלי ואת קוני פרנסיס, את טום ג'ונס ואת אנגלברט הומפרדינק, את מריאן פיית'פול ואת פטולה קלארק, וגם את ג'ואן באאז ואת דאסטי ספרינגפילד.



"אני לא הייתי כולל את השיר 'מאנדיי מאנדיי'". האבות והאמהות. צילום: GettyImages
"אני לא הייתי כולל את השיר 'מאנדיי מאנדיי'". האבות והאמהות. צילום: GettyImages




עתיד לוט בערפל



את התוכנית "רגעי קסם" ייסד בשנות ה־80 העורך והמוזיקאי המנוח אפרים וייל, מראשוני אנשי קול ישראל. בשלהי אותו עשור, כשפרש לגמלאות, עברו מפתחות התוכנית לעליזה דיסטניק. היא ערכה את התוכנית עד צאתה לגמלאות ב־2012. בתקופת הביניים שאחרי דיסטניק, שעמה מזוהה התוכנית, ערכה אותה חיה זל.



ליבנה, כיאה למי שקריין במקצועו, הוא הראשון שעורך ומגיש את התוכנית. לטענתו, כשנולד היה שמו גדלאל הלבן, ובילדותו עבר עם משפחתו מחיפה לירושלים. בן 9 עשה את הצעד הראשון שלו ברדיו ב"פינת הילד" המיתולוגית של קול ישראל. ליבנה התגייס לגלי צה"ל ולפני ש"התלעז", ערך את מצעד הפזמונים העברי של התחנה הצבאית ויזם את ערבי שירי המשוררים בהפקת גלי צה"ל, שהטביעו חותם בזמר העברי.



"היה לי סקופ", הוא טוען. "בתקופה הקצרה שבה שידרתי בקול השלום של אייבי נתן הייתי הראשון שהודיע על מבצע יונתן בזמן שהתקשורת הישראלית עדיין לא אישרה את הפרסום".



באותה תקופה היה שדר ספורט בטלוויזיה הישראלית ששמו היה כשלך. זה קשור אליך?


"אני חייב להודות שאני הוא ששידרתי ממגרשי הכדורגל. רק אל תנסה כעת לבחון אותי בתחום".



מה הייתה המקפצה שלך ל"רגעי קסם" לאחר שערכת את מצעד הפזמונים הלועזי?


"בלי ספק, התוכנית 'עשן בעינייך', שהגשתי לאורך 16 שנה בגלי צה"ל בלילות שבת. היא התבססה על מוזיקה שקטה ורומנטית".


ליבנה משדר כיום ב־.M.F88 וברשת ב'. כרבים מעמיתיו לעבודה, הוא שרוי בערפל קרב לגבי עתידו בתחנה. לדבריו, זומן לראיון ועד היום לא קיבל תשובה לגבי האפשרות שישדר בגלגול החדש של קול ישראל.



יכול להיות שהאוסף הנוכחי הוא בחזקת רקוויאם ל"רגעי קסם"?


"מניין לי? כמי שהוא לא גורם מחליט, אין לי מושג מה יהיה. מקווים לטוב".



מילה אחרונה?


"כאן המקום להודות לאורן בראל, איש חברת הליקון, שיזם את האוסף וניהל את הפרויקט".