לא ייאמן, אבל החודש, בדיוק לפני 30 שנה, יצא אלבום הבכורה של אדם ושינה את חוקי המשחק בפופ המקומי. הכל התחיל לגמרי במקרה. אדם היה חבר במשלחת שליוותה את יזהר כהן לאירוויזיון 1985 בשבדיה עם השיר "עולה עולה", כרקדן וכזמר ליווי.



באותם ימים הוא עדיין היה תחת השם איתו נולד, חיים כהן. במהלך נסיעה באוטובוס עם שאר חברי המשלחת, האמרגן שלמה צח שמע אותו שר והחליט על המקום להפוך אותו לכוכב. אדם הוחתם, תחת השם "כריס לייף", בחברת CBS צרפת על חוזה לשלושה שירים באנגלית, כשהשיר השני היה No More Light .



"מכרתי מהסינגל הראשון כמעט 200 אלף עותקים בצרפת", משחזר אדם. "ואז, כשיצא הסינגל השני, כבר התחילה חופשת הקיץ בצרפת, ולכן בחרנו לחזור לארץ לזמן קצר בלבד. כאן החלטנו להקליט, בשביל הספורט מה שנקרא, גרסה עברית, והשאר היסטוריה. אני תמיד מתבדח עם שלמה שאולי שווה לנו יום אחד להתקשר לחברת התקליטים בצרפת ולהזכיר להם שהם עדיין חייבים לנו סינגל אחד על פי החוזה".



עטיפת האלבום סוד. צילום: אוהד אלימלך, יח"צ



אליל נוער

שלמה צח הטיל את המשימה על יואב גינאי, והתוצאה הייתה השיר "אין מוצא", שהוביל להולדת אלבום חד־פעמי שטרם נשמע כאן, בהפקתו המוזיקלית של יזהר אשדות. בנוסף ל"אין מוצא" היו באלבום עוד שמונה שירים, שאת כולם כתבה אלונה קמחי, זוגתו של אשדות, בהם "הכרזת מלחמה", "נוסע רחוק" וכמובן "סוד". האלבום הפך לפצצת מצרר שנמכרה באופן כמעט מיידי בלמעלה מ־45 אלף עותקים והפכה את אדם לאחד מאלילי הנוער הלוהטים ביותר שהיו כאן מאז ומעולם.

חוץ השירים, הבאת גם דברים שלא היו מקובלים אז בפריים־טיים, כמו לשיר בקול צרוד ולהופיע בטלוויזיה במכנסי ג'ינס קרועים. "הגעתי לחופשה של חודשיים עם מזוודה ובה הדברים שלבשתי בפריז, כולל כמה ג'ינסים קרועים, שהיו אז שיא האופנה שם. הוזמנתי ל'שעה טובה', תוכנית של מני פאר ז"ל. בהתחלה התלבשתי ממש יפה. אבל בפעם השנייה הגעתי עם קוקו, טי־שירט ומכנסי ג'ינס קרועים ושרתי את 'ברחוב הנשמות הטהורות'. עשו מזה ביג דיל, איך אני מעז להופיע ככה בתוכנית ביום שישי, אבל בסוף כולם התרגלו".



עד כמה היית מודע ל"בום" שעשית כאן?
"מאוד קשה לא להיות מודע לעניין הזה, כשמאלמוניות מוחלטת נאלצתיבן לילה לעבור לגור במגדלי דיזנגוף עם שומר בכניסה. רוב החבר'ה המצליחים של היום הם מאוד צעירים, ולא תמיד יודעים איך לעכל את הדברים האלה בזמן אמת. אני הייתי אז בן 27־28, אחרי תקופת חיים ואחרי הרפתקה בצרפת, וזה שיחק לטובתי".

פתח את הפינגווין

עוד כילד נמשך אדם לבמה ולמוזיקה. בהמשך שימש כברמן ותקליטן במועדון הפינגווין האגדי, והיה הראשון שהכניס את המפתח בחריץ הדלת ביום הפתיחה. באותה התקופה הוא תקלט, לעתים גב אל גב, עם עופר נסים. הוא גם היה חבר בהרכב שהעלה קטעים ממחזות זמר כחימום להופעות של אושיות כ"סיאם", "מינימל קומפקט" ופורטיס. אחרי זה היה חבר עם רפי פרסקי ואקי אבני (כמתופף) בהרכב בשם "כתם".

ברזומה שלו זכייה בתואר "זמר השנה" שנתיים ברציפות ושתי זכיות בפסטיגל. הוא הוציא שמונה אלבומי סולו וב־2014 הוציא אלבום בהופעה חיה בזאפה. בין לבין זכו צופי ערוץ 24 לחזות במעלליו בריאליטי "היכל התהילה" ולראות אותו מככב ב"חיים ואדם", סרטה התיעודי המרגש של מירי פרלמן. בנוסף, העלה בתיאטרונטו 2011 הצגת יחיד אוטוביוגרפית, שנקראה גם "חיים ואדם".



ביום שלישי הקרוב, רגע אחרי יום הולדתו ה־57, וחגיגות יום העצמאות ה־69 למדינת ישראל, יעלה אדם מופע מיוחד לציון 30 שנים ל"סוד". המופע יתרחש בזאפה חיפה, העיר שבה גדל. "אני לא תופס את עצמי כאדם נוסטלגי", אומר אדם. "כשנכנסים אלי הביתה, אין כמעט כלום שקשור להיסטוריה המוזיקלית שלי. רק בשביל היופי, אפשר לראות תלויים על הקירות שני תקליטי זהב ותקליט הפלטינה, שהוענקו לי. אם מחפשים היטב, אפשר למצוא במקום כלשהו בבית את חלק מהאלבומים שהקלטתי. אם מחפשים יותר לעומק, אפשר להגיע לכמה תמונות שמשפחה וחברים דאגו להביא לי. אבל בעיקרון, זהו".

מי הקהל שלך היום?
"הדור הראשון שגדל על שני האלבומים שלי. ואז זה שגדל על הסדרה 'פלאי קלעים'; ואז על 'הקוסם', הפסטיגלים וגם כאלה שהכירו אותי דרך 'היכל התהילה'. למעשה נוצר מצב שכמעט אין אחד בארץ שלא מכיר אותי ואת השירים שלי. יש כמובן את המעריצות הוותיקות שלא מרפות וממשיכות לבוא ולהפגין אהבה. זאת קבוצה של בנות שטוענות שההופעות שלי מחזירות אותן לגיל 15 - ולו רק לשעתיים".

מה מצפה לקהל בהופעה?

"ההתלבטויות גדולות, אבל בשורה התחתונה חשבתי שאם אני הייתי בתפקיד הקהל, הייתי רוצה לשמוע במופע, שמוגדר כנוסטלגי, את השירים בצורה הכי קרובה לאיך שהם נשמעו פעם. יהיו כמובן גם הפתעות כמו קאבר ל'כוס הכחולה' של עברי לידר, ושירים משאר התקליטים".

איך זה להופיע בחיפה עבורך?
"זה יהיה שילוב של להופיע מול המשפחה שלי, כולל אבי ואשתו החדשה, ובמקום שבו גדלתי, ואותו אני אוהב עד היום. אין ספק שזה הולך להיות מרגש מאוד עבורי".

אדם, 30 שנה ל"סוד", 2.5,שלישי, 22:00, זאפה חיפה