30 שנה חלפו מאז שיצא אלבום הבכורה של ריקי גל והפך אותה לרוקסטארית. כעת היא חוגגת במופע משירי האלבום המיתולוגי ומסבירה איך קרה ש"נערת הרוק" הפרובוקטיבי הפך ללהיט. כשאומרים ריקי גל עולה מיד הדימוי "נערת הרוק": בלונדינית, מחוספסת, חצופה, אקסצנטרית, בעלת קול עוצמתי, חודר ופוצע, שהפך חלק בלתי נפרד מפסקול חיינו בארבעת העשורים האחרונים.



"אופי המוזיקה שלי הוא לא בדיוק מה שמקובל", היא אומרת. "הוא אחר מהנוף הישראלי. זו הסיבה לכך שהוא מחזיק גם היום. האופי הרוקיסטי, האופי הפאנקי, אופי הבלדות. אף פעם לא הלכתי עם הזרם".





בשנות ה־70 סומנה גל כאחת ההבטחות הגדולות של המוזיקה הישראלית: יוצאת להקת חיל הים, שפרצה בסערה במחזמר "בני בום" והקליטה להיטי מיינסטרים, סטייל "לגור איתו" ו"אמת או חובה". אך בניגוד לציפיות, לא הרגישה בשלה להוציא אלבום בכורה: "כולם לחצו עליי להוציא אלבום, אבל הייתי ואני עדיין פרפקציוניסטית מדי, פשוט כי אף פעם לא עשיתי שום דבר שלא רציתי לעשות, ואף פעם גם לא הצטערתי".



נקודת המפנה הגיעה ב־1986, כשמתי כספי עבד על אלבום משיריו וחיפש זמרת שתקליט אותו. " הוא הבין שהשירים שהלחין לא ממש מתאימים לגון קולו ולאופיו המוזיקלי", סיפר לי בראיון משה עציוני, טכנאי הסאונד של כספי, "ויעצתי לו להיפגש עם ריקי גל בנושא האלבום. אחרי המפגש הראשון, הקליק בין השניים היה בלתי נמנע. כל השאר שייך להיסטוריה".



ריקי גל
ריקי גל



"את מתי הכרתי לראשונה כשהייתי בלהקה צבאית בסיני. אני הייתי בלהקת חיל הים והוא בלהקת פיקוד דרום", משחזרת גל. "הוא בדיוק החל להתפרסם כיוצר וזמר מוערך, ונורא רציתי שהוא יכתוב לי שירים. הציעו לי לעבוד עם מוזיקאים אחרים על אלבום בכורה, אבל חיכיתי למתי. בסוף זה קרה כשהייתי בת 36".



אלבום הבכורה שלה, הקרוי על שמה ומורכב כולו מלחניו של כספי ובהפקתו המוזיקלית, תפר את השירים לקולה חסר הרסן, יצא ב־1987, והגיע למעמד של אלבום זהב עם להיטי ענק כמו: "ילד אסור, ילד מותר", "מערבה מכאן", "ליל שרב", "הנה פתחתי חלון"; וכמובן "נערת הרוק", שכספי הלחין למילותיו של המשורר יצחק לאור.



ריקי גל
ריקי גל



השניים, כספי וגל, ישבו יחד בבית קפה, ובעוד כספי מעלעל בעיתון, לכד את עיניו שירו של לאור. אחרי שהראה אותו לגל, היא ציוותה עליו בהתלהבות להלחין את השיר. באותו יום השיר כבר היה מולחן, מוכן ומזומן.



כשהשיר יצא, הוא עורר סערה בשל מילותיו הבוטות, העוסקות בסקס ושימוש בסמים, נאסר לשידור ברדיו במשך שנים רבות והקפיץ את גל לכותרות. "כ'שנערת הרוק' יצא לרדיו, התעורר כעס רב כלפיי בשל החשיפה והשימוש במילים ומטאפורות שכאלה", משחזרת גל. "מנגד, היו כאלה שהזדהו איתו מאוד וראו בו מרדנות, קבלה, פראות וחופש ביטוי. עובדה שעל אף הצנזורה וההתנגדויות, השיר, בסופו של דבר, הפך ללהיט".



ריקי גל
ריקי גל



ב־30 השנים שחלפו מאז, גל וכספי שיתפו פעולה לא מעט פעמים, ולאחרונה החליטו לחבור יחד למופע מחווה לאלבום המיתולוגי. "במופע הזה, כמו בכל מופע שלי, אני דואגת לפתוח עם שיר אחר, להיות ספונטנית, להפתיע ולמשוך את הקהל בסיפורים. כל מופע עבורי הוא מפגש אינטימי עם קהל ושירים, ויש למה לצפות", היא מספרת.



איך את מסבירה את זה שהאלבום הזה עומד במבחן הזמן אחרי כל כך הרבה שנים?
"שירים טובים נשארים לעד. עם שירים שאתה שומע במרחק של זמן, אתה אומר: וואלה, איזה יופי, איך הם מחזיקים כאילו הם נולדו עכשיו. כך גם עם האלבום הזה".





יש סיכוי שנערת הרוק התבגרה?
"בטח שהתבגרתי, אבל זה לא מבטל את הצורך לעשות ולשיר ולהיות במוזיקה ולהמשיך להיות סקרנית".



וכשאת על הבמה?
"אני מרגישה כמו ילדה ללא גיל. אנשים לא מאמינים שאני בת 67".



את אדם נוסטלגי?
"אני נהנית מזיכרונות טובים שהיו לי והיו לי הרבה, אבל לא תראה אותי שמה דיסקים ושומעת ונזכרת איפה היה פעם יותר טוב, ופעם היה ככה וכו'. אני לא אדם כזה". 



ריקי גל, "30 שנה לאלבום הראשון", אורח: מתי כספי, 20 ביולי, חמישי, 21:30, מוזיאון תל אביב לאמנות