מעל אלף בני אדם ליוו היום (שלישי) למנוחות בבית הקברות בקריית שאול היוצר והזמר יגאל בשן ז"ל. כמה שעות לפני כן, הוצב ארונו במרכז תאטרון "הבימה" לפרידת הקהל הרחב וטקס הספדים מצד קולגות וחברים. בסביבות השעה 13:00 החל טקס ההספדים בהנחייתי של איש הרדיו יואב גינאי שסיפר על תרומתו של בשן למוזיקה הישראלית והזמין, בזה אחר זה, את המספידים. המלווים הרבים נפרדו ממנו מעל קברו בשירת שירו "שמיים", שהלחין ושר. לאחר מכן הושמע שירו האחרון "תביטי בי, התזמורת לא תנגן כאן בלעדי".

המוזיקאי יונתן פריש, שמלווה את בשן בשנים האחרונות, אמר במהלך הלווייתו כי "אני לא בטוח שיגאל היה רוצה שזה יהיה אירוע עצוב. הוא הביא הרבה שמחה לקהל. הספקת המון המון. אתה איש יקר וטוב, היית מוזיקאי גדול".  
 
טקס ההספדים נפתח עם ביצוע של פיטר רוט, שעבד עם בשן, ללהיטו האחרון "שמיים"  (2013). אחריו עלו חבריו של בשן לשלישית "הופה היי": אהרון פררה ואבי דור. "קשה מאד להספיד חבר, אך קשה עוד יותר להספיד חבר שהוא בן משפחה", אמר פררה, "יגאל פרש חסותו עלינו עם כנפיים מחבקות כמו שרק הוא ידע".

 
מלווים את בשן בדרכו האחרונה. צילום: אבשלום ששוני
מלווים את בשן בדרכו האחרונה. צילום: אבשלום ששוני

בהמשך עלה להספיד מנהלו האישי של בשן עד יומו האחרון, פדי ייטב. "מרגיש לי שיגאל נוכח במלוא מובן המילה. זכיתי בחיבור לאדם מרגש עם אישיות כובשת ומבט נכון. ידענו עליות ומורדות אבל ידענו לאהוב את מי שאתה. דיברנו על מופע גדול כמו שבאמת מגיע לך, והנה, אנחנו כאן, במופע הכי גדול שלך".
היו גם שפרצו בבכי, בהם חברו של בשן, מריו ארלובסקי, שסיפר על בשן כחבר תומך: "התחברנו דרך האהבה לספורט ומיד כבשת אותי בקסמך", אמר, "בכל פעם שחבר היה חולה, היית מגיע לבקרו עם מתנות. כשאמנים התלוננו שלא שומעים אותם - תמיד תמכת בהם ובמאבק שלהם".
באולם, שהיו מלא עד אפס מקום, החלו באמצע הטקס גם קללות וצעקות מצד קהל רב שלא הצליח להיכנס והחל להתרגז ולצעוק. בין הקולגות והחברים של בשן שכן נראו בטקס היו שלומית אהרון, שותפתו מראשית הדרך, שייקה לוי, ששי קשת ויונה אליאן, אילנית שוויתרה על טקס אות פרס הזמר העברי כדי לחלוק כבוד אחרון לקולגה, יונתן מילר ("הופה היי"), טוביה צפיר, יגאל שילון, שולה חן ועוד רבים.
 

אלמנתו של בשן. צילום: אבשלום ששוני
אלמנתו של בשן. צילום: אבשלום ששוני



בתו של בשן אלינור ספדה לאביה: "בחופשות הקיץ שהייתי ילדה קטנה, הוא ואמא שלי היו משתגעים מזה שהייתי עושה חברים, הם הבינו שאני משוויצה שאני הבת של יגאל בשן. הם הושיבו אותי לשיחה ואמרו שעדיף שלא אעשה את זה יותר. עד שיום אחד ישבנו בגינה ושמעה אותי מדברת עם ילדה בארגז חול ואמרתי: אז במה אבא שלך עובד?".
"מסתבר שקשה להפריד את אבא שלי מיגאל בשן. אני סופגת את כל הסיפורים והחום בימים האחרונים ומפנימה משהו מהשנים האחרונות - הוא היה איש מרגש, שחצה דורות ופילח לבבות ונגע בכל כך הרבה אנשים עם הסיפורים היפים והארוכים שכולם רצו לשמוע. עם המלודיות הקליטות, עם התאווה לחיים ואוסף הבדיחות והעניין האמיתי בכל מי שנקרה בדרכו. הוא היה נדיב באהבה".
"אני רוצה לזכור את אבא שלי מסתכל עליי בפעם הראשונה שראיתי את הדשא בבלומפילד, עומדים במקלחת והוא מסביר לי, ילדה בת 10, איך עובדת הבורסה. דרך זרועות חסונות שסחבו אותי עם רגל שבורה לפסטיגל, דרך הטעם של הסנדוויצ'ים שלו, ויכוחי הסרק שהיה יוצר בכוונה כדי שיהיה אקשן סביב שולחן שישי. כמה הוא דאג לי. תמיד. לא משנה בת כמה אני ומה השעה. איך לימד אותי את השיעורים הכי חשובים בנהיגה, כששטפנו את האוטו ביחד. כמה הוא היה גאה בי אם הייתי מעתיקה. איך תמיד הזכיר שצריך פרופורציות, וכמה הוא הצטער שלא הכיר את אמא שלי כבר בגן חובה. אתה חסר לי כבר הרבה זמן, ותחסר לעולם".

אהרון פררה, חברו של בשן להרכב "הופה היי", אמר בטקס: "קשה להספיד חבר, קשה יותר להספיד חבר שהיה כמו בן משפחה. מי שהכיר את יגאל מאחוריי הקלעים יסכים שאת ההופעה הכי טובה, קיבלנו שם. יגאל תודה לך על החברות. לעולם תהיה ציפור קטנה בלבי, בלבנו".




רבקה מיכאלי סיפרה על היכרותה עם בשן:  "הצעתי לו שיר והוא הלחין אותו, השתתפתי בקליפ שלו. ריאיינתי אותו בלי סוף, באתי להופעות שלו, הענקתי לו פרס ראשון בפסטיבל הזמר המזרחי. חבל שהחיים לא פיתו אותו להמשיך הלאה". לאחר מכן נשאה הספד: "זה לא בסדר, שאני המבוגרת מלמעלה מעשר שנים אספיד את יגאל. יגאל אתה לוכד אותנו כבר כנער בן 15, אתה חתן בן 18 של כינור דוד וחתן אקו"ם, מלחין את שירנו בשירים שיחיו שנים אחרייך".




חברו של בשן, הבדרן והשחקן טוביה צפיר, ספד לזמר המנוח: "אני זוכר את יגאל בעבודה משותפת איזה מקצוען הוא היה. מעבר לכישרון שלו, הוא היה איש קפדן. קשה לשפוט בנאדם שנכנס לדיכאון. נראה לי שהכאבים הפיזיים הכריעו אותו. הוא לא הסכים לקבל עזרה לצערי".

לדברי צפיר, "יגאל בשבילי זה צחוקים, כיפים, בעיקר שמחה ובילויים. ככה אני רוצה לזכור אותו. הוא היה חקיין מדהים. חוץ מזה, הוא הראה לי את הדרך לעולם הילדים, הוא הקדים אותי בשני דורות. מעבר להכל, חבר נפלא ונאמן שהיה לי כיף להיות איתו".

המוזיקאי יונתן פריש, שמלווה את בשן בשנים האחרונות, אמר: "אני לא בטוח שיגאל היה רוצה שזה יהיה אירוע עצוב. הוא הביא הרבה שמחה לקהל. הספקת המון המון. אתה איש יקר וטוב, היית מוזיקאי גדול". 
מירי רגב נפרדת מיגאל בשן
מירי רגב נפרדת מיגאל בשן


הזמרת ג'וזי כץ אמרה: "אני אוהבת את יגאל, הקלות והשירים שלו. נורא צר לי בלב. חבל לנו שאתה איננו, אבל תהיה איתנו בלב כל הזמן". בין המלווים היו, ביו היתר, גם עדנה לב, רני רהב, מתי כספי, אלי יצפאן ואריאל זילבר.

יונה אליאן, ששי קשת ודורית ראובני נפרדים מיגאל בשן. צילום: אבשלום ששוני
יונה אליאן, ששי קשת ודורית ראובני נפרדים מיגאל בשן. צילום: אבשלום ששוני


בשן, שהלך שלשום לעולמו בגיל 68. הותיר ב-50 שנות הקריירה עשרות שירים שהפכו נכסי צאן ברזל. כוכב להקת "הופה היי" הוציא במהלך הקריירה עשרות אלבומים ורבים משיריו הפכו ללהיטים כמו "סיוון", "ציפור קטנה בלב" או "קפה אצל ברטה". במהלך השנים האחרונות המוזיקאי אושפז פעמיים בשנים 2014 ו-2015, לאחר שהובהל במצב קל עד בינוני לבית החולים איכילוב בתל אביב, כשהוא סובל מפצעי דקירה בחזה.

האלמנה מיקה בשן נפרדת. צילום: אבשלום ששוני
האלמנה מיקה בשן נפרדת. צילום: אבשלום ששוני

 
בשנת 2016, זכה בשן בפרס אקו"ם למפעל חיים, ושב לבמה לאחר שנתיים בהן לא הופיע בציבור, חוץ מפעמיים - בערב המחווה לעוזי חיטמן ובחתונה של אחד מנגניו, והופיע בזאפה. 

מיקה בשן וטוביה צפיר. צילום: אבשלום ששוני
מיקה בשן וטוביה צפיר. צילום: אבשלום ששוני


ניצה שאול נפרדת מיגאל בשן. צילום: אבשלום ששוני
ניצה שאול נפרדת מיגאל בשן. צילום: אבשלום ששוני


בשן היה פעיל במוזיקה הישראלית מעל חצי מאה. הזמר החל להופיע כבר לפני גיוסו לצה"ל, ובגיל 18 אף הוציא תקליטון בכורה. בצבא שירת בלהקת פיקוד צפון, ולאחר שחרורו המשיך המוזיקאי לקדם את הקריירה המוזיקלית שלו ובשנות ה-70 שחרר אלבומים מצליחים ואף פתח ערוץ קריירה בינלאומי. בשנת 1981 הוציא בשן את אלבומו "סיון" ששיר הנושא שלו הלך למזוהה איתו ביותר.



בשנות ה-80 היה שותף בשלישיית "הופה היי" יחד עם יונתן מילר ועוזי חיטמן ז"ל, איתה כיכב תוכנית טלוויזיה לילדים שנשאה את אותו השם וזכתה להצלחה גדולה.