שמרית אור על הסרטן, "הללויה" ומירי רגב: "גועל נפש, הזנתה את השיר"

הפזמונאית שנאבקת במחלה רודפת אחר הצדק, מתאכזבת מהמוזיקה העכשווית ותוקפת את שרת התרבות: "לא דיברנו מעולם. דחפה את ידיה ועשתה קמפיין לעצמה"

יעקב בר-און צילום: ללא
שמרית אור
שמרית אור | צילום: שי אזולאי

אי אז ב–1969 צלצל הטלפון אצל שמרית אור. היא הייתה אז שחקנית מתוסכלת שבעקבות נישואיה הראשונים עברה לירושלים ועמדה רגע לפני פריצתה אל הקריירה המזהירה שלה כפזמונאית. מהטלפון בקע קולו המוכר של שלום חנוך. שלוש שנים קודם לכן, בעקבות לימודי המשחק שלהם ב"בית צבי" - הוא למד כיתה מעליה - שלזמן מה היו מלווים ברומן ביניהם, הם כתבו יחד את "סתיו". השיר, בביצוע הצמד חדוה ודוד היה לגבי כל אחד מהם הקלטה מסחרית ראשונה. והפעם?

הפעם בישר חנוך לאור על הקמת שלישיית השלושרים, והציע שתכתוב את המילים לשני לחנים שישלח אליה. "איזידור", עבר לביצועה המדהד של שולה חן, אז זמרת בשיאה. השיר השני, "צרות טובות", בשירת סולו של חנן יובל עם קולות רקע של חבריו להרכב, בני אמדורסקי ושלום חנוך (שכעבור 35 שנה הקליט את השיר לאלבומו "יציאה"), הפך לאחד מלהיטי השלושרים.

כעת השיר, שבמרוצת הזמן הוקלט בביצועים נוספים, זוכה לזריקת רענון מפתיעה כאחד משיריה של שמרית אור שהולבשו באדרת מוזיקלית חדשה במסגרת פרויקט הגמר של תלמידי המסלול ליצירה ולהפקה מוזיקלית במכללה למוזיקה bpm. על כך ועל שתי המעורבות בחידוש "צרות טובות" בהמשך.

תחילה ננסה לתהות עם אור על קנקנו של השיר ולברר פעם אחת ולתמיד מי היו שתי העלמות היפות והתאומות שבשיר, שאת אחת מהן נשא גיבורו להרים כדי לראות בזרוח החמה ואת השנייה נשא ליערים כדי לראות כיצד השמש נעלמה.

"בשעתו השיר בלבל את האנשים, שתהו לגבי זהות העלמות ולגבי משמעות השורות 'שתיים הן ולא יודעות, זאת על זו וזו על זאת", אור קופצת לרגע אל 69'. "למעשה, לא הייתה כאן שום משמעות, רק חרוזים ל'צרות טובות'. כעבור הרבה שנים, כשנכדתי כרמל, כיום בת 16, הייתה קטנה, הקראתי לה מספר השירים והפזמונות של ביאליק והגענו לשיר 'שתי בנות', על צילי וגילי. אז פתאום הבנתי ששתי העלמות המסתוריות יצאו לי מתוך השפעה לא מודעת של ביאליק".

תגיות:
עדן בן זקן
/
מעריב סופהשבוע
/
גלי עטרי
/
שמרית אור
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף