מאיה קזביאנקה, אחת הזמרות הישראליות המצליחות ביותר בחו"ל בשנות ה-60 וה-70 הלכה היום (שני) לעולמה בגיל 78. קזביאנקה נולדה בקזבלנקה שבמרוקו בשם מרגוט אלמקיס עזרן, ובשנת 1942 עלתה עם משפחתה לישראל. בסוף שנות ה-50 פיתחה קריירה מצליחה בצרפת שהפכה אותה לכוכבת בינלאומית שהופיעה ברחבי העולם במדינות כמו רוסיה, מצרים, לבנון ודרום אפריקה.



בין להיטיה המוכרים בחו"ל: "אל מטאדור", "יא ג'מיל", "טנגו גיטרה" ועוד. בשנות ה-60 אף הפכה לאהובתו של השחקן והזמר המצרי-סורי הנודע פריד אל אטרש (רומן שתועד בספר שהופץ במדינות ערב).





באמצע שנות ה-70 שבה קזביאנקה להתגורר בישראל, השתתפה בפסטיבל הזמר המזרחי בשנת 1973 עם "איילת מחמדים", בפסטיבל הזמר והפזמון לשנת 1979 עם "היום אפשר לשיר" וזכתה למספר שירים מוכרים בארץ בשנות ה-80 כמו "שובה אליי", "אהבתי על חוף" ו"שמור לי את הריקוד האחרון".



בשנים האחרונות התגוררה בחיפה והתפרנסה כמורה לפיתוח קול. הלכה לעולמה הבוקר בקרב בני משפחתה. בתה, נטלי, ספדה לה: "הבוקר הלכה לעולמה הזמרת הצרפתיה הישראלית מאיה קזביאנקה. היום נדמה שירת חייה היום נדם קולה, היום נדם ליבה. עולה את למעלה לשמח את יושבי מרום ושם תמשיך שירת חייך, אמא".





הפעם הראשונה בה שוחחתי עם קזביאנקה הייתה בשנת 2014 כשראיינתי אותה לפרויקט תיעוד המוזיקה הישראלית שלי ("דודיפדיה") ושם סיפרה בשמחה לצד געגוע עצוב על ימי הזוהר שלה. "סיפור החיים שלי הוא סיפור סינדרלה", סיפרה בראיון האישי שקיימתי עימה, "במהלך ביקור אצל המשפחה שלי בפריז, שרתי אופרטות להנאתי ובמקרה בקומה מעל שהה ג'ק קנטי שהפיק את אדית פיאף ואיב מונטאן ועוד. ג'ק התלהב מהילדה ששרה, והחליט לסדר לי הופעה באיזה אירוע משפחתי שהוא היה צריך להיות נוכח בו".



"באותה הופעה הקהל התלהב מהילדה ששרה וכך למעשה התחילה הקריירה שלי. מגיל 13 אני על הבמות והייתה לי קריירה מפוארת ומרגשת. הגאווה הכי גדולה שלי הייתה להציג את ישראל בכל העולם. היו לי 32 להיטים בינלאומיים ו-29 להיטים שהפכו פופולאריים בארץ. הייתי באותה תקופה 'מתחרה' של דלידה (כוכבת הזמר של שנות ה-60) כי חברות התקליטים רצו להפוך אותי ליותר מפורסמת ממנה. בכלל, הייתה לי הזכות לעבוד עם כל הגדולים".





על הלהיט הנודע שלה "יא ג'מיל" סיפרה: "זה שיר שכתב עבורי פריד אל אטרש כי רצינו לשנות קצת את הסגנון שלי. אני הראשונה, בכל הצניעות, ששרה באותה תקופה בערבית מצרית. המטרה הייתה לשגע את העולם האירופי עם הסגנון המזרחי. אני זוכרת שפריד השמיע לי אותו לראשונה בבית מלון בו שהינו בפריז כשניגן אותו על כלי הנגינה עליו ניגן – ה'עוד'. הוא ניסה לשיר בעצמו אבל לא הסתדר, אז הוא צלצל לשארל אזנאבור שהגיע, השתגע מהשיר ודרבן אותנו להקליט אותו למחרת והשאר היסטוריה. זה אחד הלהיטים הגדולים שאני גאה בו מאד".