מ"שמור על העולם" עד "אהוב יקר": שירי יום הזיכרון שלא נכתבו ככאלה

מיסודות האתוס הישראלי: הצורך למלא את הפלייליסט ביום העצוב, שזר לתוכו שירים שאין להם שום קשר אליו. איך הופכים שירים שנכתבו ביום חול לשירי יגון ושכול?

דודי פטימר צילום: דודי פטימר
דוד ד'אור
דוד ד'אור | צילום: אלעד גוטמן

ביום הזה לא תשמעו ברדיו שירים "רגילים", ולא שירי שמחה וחפלה, אלא שירים ישראליים עצובים, שקטים ונוגים, שנצרבו בקונוטציה הישראלית כשירי יום הזיכרון, על אף שבפועל, רובם לא נכתבו כשירי אבל ושכול, אלא הפכו לכאלה בשל ניגונם בימי הזיכרון דרך קבע.

כך שירים כמו "דמעות של מלאכים", שיצרו יוני רכטר (לחן) ודני מינסטר (מילים) בגיל 16 על חוויותיהם בתיכון; "האיש ההוא", שכתב נתן יונתן והולחן על ידי שלמה ארצי עשור וחצי אחרי; ו"הליכה לקיסריה" (אלי, אלי) שכתבה חנה סנש כשיר תפילה והודיה לאל. כל אלו הפכו לשירים סימבוליים ליום הזיכרון, בלי שום קשר לאירועים שדחפו לכתיבתם.

תגיות:
דוד ד'אור
/
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף