בימים אלה חורך עומר אדם (יחד עם אדר גולד) את מסך הטלוויזיה, את מקלטי הרדיו ואת הרשתות החברתיות עם הקאבר שלו ל"לעולם בעקבות השמש", קלאסיקה בת 40 שביצעה במקור הזמרת שרי על בימת פסטיבל הזמר והפזמון לשנת 1979.



השיר נכתב על ידי אהוד מנור ז"ל והולחן על ידי רוני וייס, שבשיחה עימו מגלה כי התרגש לגבי הפנייה מאנשיו של אדם. "כשפנו אלי מטעם עומר אדם לבקשה לביצוע של השיר שמחתי מאוד", מספר, "התרגשתי לשמוע שזמר כל כך צעיר וכל כך מצליח זוכר ואוהב שיר שכתבתי בשנות השבעים. הבנתי מיד שמדובר באמן אשר באופן יוצא דופן, יש לו כבוד והערכה למורשת תרבותית ,לצערי, תכונה מאוד נדירה במחוזותינו".





מה חשבת על הביצוע שלו? הוא שונה מהמקור.
"אני מאוד שמח שעומר החליט לקחת את השיר לגמרי לכיוון שלו ולחבר אותו לתוך הדרך הסגנונית המאפיינת אותו. ההצלחה של השיר תהיה גדולה אם הקהל הגדול של עומר אדם יראה בשיר חלק בלתי נפרד מהרפרטואר המצטבר שהוא בונה. אין ספק שהביצוע מביא רעננות מתבקשת עם חלוף זמן כה רב מאז הבצוע הראשון הנהדר של שרי".



מה סוד הקסם של השיר שהפך אותו לקלאסיקה לדעתך?
"קשה לי מאוד, למרות ניסיוני הכל-כך עשיר בתחום להצביע על סיבה ספציפית אשר גורמת לשיר מסוים להיות כה מצליח ולאורך שנים כה רבות. אני מניח שהטקסט האופטימי של אהוד מנור ז"ל משתלב באופן מצוין עם מנגינה אופטימית, קצבית ומסתבר שמאוד מתקשרת, צעירים ומבוגרים כאחד".


רוני וייס. צלם : אריאל בשור
רוני וייס. צלם : אריאל בשור


מה הסיפור מאחוריו?
"המפיק צביקה כגן הכיר לי את הזמרת שרי, שאז השתחררה מלהקה צבאית. החלטנו להפיק אותה לכיוון קריירה בינלאומית. שיר שכתבתי לה בשם " lets go wild" הצליח במצעד הבריטי וגם בברזיל. לאור הצלחה זו כתבתי לשרי את השיר " למה לא" שהיה בפסטיבל הזמר 1978 בו זכה 'אבניבי' עם יזהר כהן. שנה אחרי כן, ובמקביל להקלטת אלבום בעברית עם שרי, הלחנתי את 'לעולם בעקבות השמש'. השיר התקבל לפסטיבל. כשהגעתי לאולם בניני האומה בירושלים, לחזרה עם התזמורת (באותה עת הייתה תזמורת שניגנה חי), שמעתי את 'הללויה' והבנתי שהשיר שלי לא זוכה. עם זאת, לאורך השנים, אין לי מה להתלונן. השיר ממשיך להיות מבוצע ומושמע ולא איבד מהרלוונטיות שלו".



וייס (66) נחשב לאחד המלחינים הפופולאריים והאהובים בזמר העברי כשהוא מלווה את המוזיקה הישראלית החל משנות ה-70 ועד היום. בין הלהיטים שיצר, מלבד "לעולם בעקבות השמש", ניתן למצוא את: "זה טוב, זה טוב" (שוקולד מנטה מסטיק), "גיל נסע לחו"ל" (אריק לביא), "חג על הגג" ו"מלודי" (להקת "איזולירבנד" שוייס ייסד, השתתף בה וניהל מוזיקלית), "זה הרגע לאהוב" (שרי), "ילדיסקו" (שרי), "ציפורים" (דודו זכאי) וכן ניהל מוזיקלית והלחין את שירי התכנית "ניקוי ראש", הסרט "הצילו את המציל" (אורי זהר) והצגות תיאטרון ומופעים רבים.

בין האמנים שאת אלבומיהם ניהל והפיק מוזיקלית נמנים אילנית, צביקה פיק, אבי טולדנו, דורית ראובני, שלישית הגשש החיוור, גידי גוב, חוה אלברשטיין, עפרה חזה, רבקה מיכאלי, ריקי גל, דודו פישר ועוד רבים וטובים.

מה אתה עושה בימים אלו?
"בימים אלו אני מופיע בערב שלי, מופע בו אני מבצע שירים שלי, אשר הקהל מכיר ואף שר איתי. כמו כן, אני מבצע שירי הומור וסאטירה, מתוך רפרטואר עשיר שכתבתי במשך שנות עבודה רבות עם מוטי קירשנבאום ז"ל, מאז ימי 'ניקוי ראש'. ערב אשר מתקבל בהצלחה רבה. במקביל, אני מסיים להלחין ולתזמר את המחזמר 'חבילות מאמריקה', אשר כתב הלל מיטלפונקט ואשר יועלה בשנה הבאה, בבצוע בכורה, בתיאטרון הקאמרי".



מה דעתך על השינוי שחל במוזיקה הישראלית כיום?
"למרות הימצאותי בעשור חמישי של עשייה מוסיקלית, אני ממשיך לאהוב מאוד מוזיקה טובה ואני מתרגש למשמע יצירה מוצלחת. יש היום כישרונות צעירים נהדרים, מלחינים, מוזיקאים וזמרים. אנחנו מעצמה אמנותית לא פחות ממעצמת הייטק".

"השוק השתנה מאוד, בעיקר בשל שינויי הטכנולוגיה, מה שמקשה מאוד על כולם, בהרבה מובנים, אך מקל מאוד להוציא לשוק כמויות בלתי נתפסות של חומרים מוקלטים", מוסיף וייס. "מובן שבתוך כל העשייה הזאת יש הרבה מאוד יצירות אשר אני אוהב וגם כמות נכבדה של שירים אשר לא מדברים אלי.
ככלל, אני חושב שבעבר הייתה התייחסות יותר רצינית למילים אותם שרו והעובדה שפעם הייתה הפרדה ברורה בין מלחין, משורר ומבצע, היטיבה עם היצירה, לעומת עסקת החבילה המקובלת היום בה הזמר שר את מילותיו ומנגינותיו. העולם משתנה כל הזמן, הטעם משתנה גם כן. אני מקבל עובדה זו באהבה והשלמה".