מחקר חדש מציג די־ג'יי וירטואלי, שמסוגל לנתח לעומק את אישיות המאזין ובוחר אוטומטית מוזיקה בהתאם לרגשותיו. המחקר, שממצאיו פורסמו לאחרונה במגזין המדע האמריקאי Mis Quarterly, פותח על ידי חוקרים מאוניברסיטת טקסס, שכמה מהם ישראלים - מיטל סער־צחנסקי, פרופ' בבית הספר למינהל עסקים של האוניברסיטה, פרופ' פיטר סטון, וד"ר אלעד ליבמן - הוגה הרעיון. 
 
האלגוריתם, שנקרא די־ג'יי MC (ראשי תיבות של מונטה קרלו), נועד לספק את רצונו האישי של המאזין, ובאופן אוטומטי להתאים עצמו בפלייליסט מיוחד ויעיל לרגשותיו, כשהמטרה היא ליצור רשימת שירים דינמית ומשתנה שתענה על צרכיו האישיים והאישיותיים של המאזין.

"אחרי למעלה מעשור שפעלתי כמוזיקאי בישראל, לפני המעבר לארה"ב, הסתובבתי מתוסכל מכל תחנות הרדיו האינטרנטיות ותוכנות המוזיקה כמו ספוטיפיי, שמזינות שירים בצורה שטחית", מסביר ד"ר ליבמן, ומוסיף: "החוויה שלי הייתה שאין לתוכנות האלה מושג מה אני באמת אוהב, והן לא מנסות להבין זאת לעומק. הן לא מבינות איך לשים שירים ברצף בצורה שעומדת מאחוריה מחשבה רצינית. על זה בעצם מתבסס הדוקטורט שלי, שהוא אחד מהבייביז שלי, שעליו אני עובד כבר כמעט שבע שנים. 
 
"הבנתי שזה משהו שאפשר למדל אותו חזותית בצורה שהיא ספציפית לבנאדם אחד ולא לקבוצה. אפשר להבין בצורה מדעית ופיזיקלית איך הבנאדם רוצה שהשירים יספרו את הסיפור שלו". 
 

הכוונה של ליבמן היא שכששיר אחד מתנגן, התוכנה יוצרת עשרות אלפי שילובים אפשריים, וצופה מראש איזה שילוב יספק ביותר את רצונו ורגשותיו של המאזין. "התוכנה עוקבת באופן שוטף אחרי המאזין ומנתחת בעצמה איך הוא מגיב: אם הוא דילג על שיר שלא עניין אותו או סימן 'לייק' או דיסלייק' לשיר, ולפי זה לומדת את הטעם שלו ומתאימה את הפלייליסט לגביו כאינדיבידואל".
 
יצוין כי בניגוד לתוכנות שונות שיש כמו ספוטיפיי או במחוזותינו, כמו אפליקציית "שירי" הישראלית, שלפי בחירת המאזין מתאימות לו שירים מאותו סגנון, הדי־ג'יי הווירטואלי נועד לקרוא בעצמו את רצונו של המאזין בכל שעות היום ולספק את צרכיו האמיתיים באופן אוטומטי, לאור הפידבקים שהוא מזין בתוכנה, כשמטרתו לקלוע "בדיוק ולא בערך" בטעמו המוזיקלי. "כרגע הדי־ג'יי עדיין במתחם המחקר. הוא עבד היטב בניסוי שעשינו עם מתנדבים, אך עדיין לא יצא באופן מסחרי. יש עוד עבודה רבה", מדגיש ד"ר ליבמן.