המפתיע והבלתי צפוי מבין שירי הכלולות, המושמעים בימים אלה לרגל עונת החתונות שפרצה בל"ג בעומר, הוא "כולם כבר מתחתנים". כששומעים אותו כשהוא מושר בסגנון ג'זי קליל בפי הזמר יוסי פרץ, כשברקע נגינת פסנתר בלוזית של שלומי שבן, קשה להאמין שהחתום על הלחן הקופצני שלו איננו אחר מאשר עובדיה חממה, מלחין שיר התפילה האלמותי "אנא בכוח".

"כן, זה אותו עובדיה חממה, שלא תקוע במקום מוזיקלי אחד", מגיב על התמיהה מי שלפני שלושה עשורים ומחצה החל את הקריירה בלהקת המחאה "מוסקבה", שממנה התפתחה להקת "אתניקס". "אצלי המוזיקה נובעת מהמילים וכאן קיבלתי השראה מאוד גדולה מהטקסטים שהשאיר אחריו ארז אורבך זכרונו לברכה והיא שהביאה אותי הפעם להלחנת מוזיקה שאולי הייתי יוצר כמוה בגיל צעיר יותר. כשמגיע אלי טקסט, אני יודע להבחין בשנייה אם יש ניצוצות או אין וכך היה עם השירים של ארז שהעיפו אותי עד כדי יצירת אלבום שלם משיריו, מה שקרוב לוודאי הוא לא ציפה שיקרה".

אלבום נטול יומרות מסחריות
"אני פועל ממקום של השראה ושל שליחות, לא מתוך מחשבה מסחרית, כשזאת לא בדרך של הליכה למקום שכולם הולכים. אם לא הייתי מוצא את השירים של ארז אורבך ומלחין אותם, כנראה אף אחד לא היה עושה את זה".

והיה לארז אדיר, עובדיה חממה (צילום: יחצ)
והיה לארז אדיר, עובדיה חממה (צילום: יחצ)

ארז אורבך עליו השלום, בנם של קרן ואורי, נולד באלון שבות ובגיל 20 קופד פתיל חייו בפיגוע דריסה בטיילת ארמון הנציב, ב-8.1.2017. בגיל שלושה חודשים אובחנה אצלו מחלת דם נדירה שעמה התמודד במשך כל חייו הקצרים. הוא, תלמיד מצטיין, התעקש להתגייס לצה"ל, בטענה שעל אף מחלתו לא הרגיש שונה מאחרים. כשנשאל מדוע עמד על כך, השיב שזאת חובתו האזרחית.

כשאורבך שומר המצוות יצא ממקום שירותו בחיל האוויר לקורס קצינים, ביקש להשתייך לצוות מעורב של חיילים וחיילות, יהודים ודרוזים. "זאת כדי שלא יגבה לבי ולא ארגיש שאני שווה יותר ממישהו אחר", נימק. וכשחיילי הקורס נשאלו כיצד מפקדים על חיילים, תשובתו הקצרה - "נותנים את הפקודות בעוז ובענווה" - הסגירה את אופיו המיוחד.

חממה מספר שלאחר הירצחו בפיגוע של אורבך התפרסם סטאטוס שלו בוואטסאפ שבו היה חבוי הציטוט "חובת אדם בעולמו כל עוד הנשמה בקרבו להשתדל להיות הולך וגדל" מתוך דברי החזון איש (הרב אברהם ישעיהו קרליץ). "בכיתי כשנחשפתי לכך וכפי שזה קרה אצלי לא אחת, קיבלתי השראה ללחן של שיר, שבהקלטה שלו שיתפתי את משפחתו של ארז וחברים שלו", הוא מעיד. "אחריה קיבלתי מהמשפחה עוד שירים שכתב ומהם הגעתי לאלבום שנוצר בפרץ של יצירה".

איך היה לשתף את ארז עצמו באחד השירים כשותף בלחן?
"בין השירים קיבלתי מהמשפחה סרטון בלתי נתפס שבו ארז צילם את עצמו בסלפי באילת, כשהוא פורץ במופע סטנדאפ קיומי מדהים שראיתי בו שירה צרופה. כשקיבלתי גם סרטון עם קטע נגינה בגיטרה החלטתי לעשות מזה שיר שנקרא 'ארבע דקות לתשע בלילה', השעה שבה הוקלט הסרטון הראשון".

חממה, 56, איש של שיתופי פעולה, מארח באלבומיו לצד שירתו שירת זמרים אחרים, משהו שמזכיר את עידן רייכל. הפעם זה כולל את אילן דמרי, ארז לב-ארי, יהושע לימוני וכאמור, יוסי פרץ. בני משפחתו של אורבך המנוח הפתיעו בהצטרפם למזמרים באלבום, כשמביניהם בולטת אחותו הצעירה אחינועם בשירתה המלאכית. 

עובדיה חממה (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)
עובדיה חממה (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)

אגב, היא ואמה קרן מספקות את הקולות הנשיים היחידים באלבום. חממה טוען שהדרת נשים ממנו והלאה ומביא כדוגמה אלבום שירי ערש מקסים לפעוטות שהוציא עם שרון רוטר. ואך בחודש שעבר הוציא בהפקתו בסגנון שירת רבות את השיר "תן בנו שלום", שבו מבצעת שורה נכבדה של זמרות את לחנו לנאומה של מארי נחמיאס, שריגשו בטקס השאת המשואות הקודם את המדינה. לדבריו, זה לא הכל ובקרוב אמור להופיע אלבום שהקליט עם הזמרת-צ'לנית קרני פוסטל.

האלבום הזה, כמו "והיה ארז אדיר", משירי ארז אורבך, הוא בהפקתו הפרטית של חממה, מה שבולט בתקופה של צמצום בפעילותן של חברות התקליטים. "אני לא צריך את הטובות שלהן", הוא מצהיר. "כיזם עצמאי הפכתי את המינוס לפלוס ובכך אני מממש את שליחותי בחיים ביצירות שאמורות להביא אור לעולם בתור מעיין הפועל במעין שביל נסתר בשדה הזמר העברי".

האלבום הנוכחי, שיצא במתכונת מהודרת של ספר-תקליטור, הוא חלק מפועלו בתחום הנצחת שירי נופלים ובחודש הקודם הוציא הקלטה שלו לשיר שהלחין על-פי דבריו של החייל דביר שורק, שנרצח לפני כשנה בגוש עציון. "זאת החובה שלי, כשברור שאם לא אני, איש לא יעשה כן", הוא אומר.

איך עברו עליך ימי הקורונה?
"אין לי טענות. מבחינתי, העברתי חודשיים ב...צימר. כך אני מכנה את הבית שלנו, שבו בילינו יחד בין ארוחה לארוחה, שמענו הרבה מוזיקה ויצאנו לשמש בגינה. בדרכנו עשינו מהלימון לימונדה".

הקהל לא היה חסר לך?
"באופן אישי הקהל לא חסר לי, מה גם שהוא לא המניע של היצירה שלי, מאחר שאני לא מרבה להופיע. לכן, לא יראו אותי, מי שאיננו מתפרנס מהאמנות שלו, בפעולות המחאה של האמנים. אין בכך כדי למנוע ממני מלהזדהות עם כל אלה שבבת אחת ניטלה פרנסתם בעטיו של נגיף הקורונה".

חממה משמיע דברים אלה על רקע התפקיד הניהולי שהוא ממלא לצד עיסוקיו המוזיקליים בחברה משפחתית לשיווק תוצרת חקלאית. "לעומת אחרים, נפגענו פחות", הוא מבהיר. "מטבע הדברים, מה שלא יקרה ממשיכים לצרוך מזון, כשהפעם עלתה ביתר שאת החיוניות של החקלאות הישראלית, ענף שיש לשמור עליו בעת שגרה כדי שייתן מענה בעת צרה".