"אני לא מקליט להיטים. אני מקליט המנונים": אלי לוזון בראיון מיוחד

הימים הראשונים על הבמות, הסירובים מחברות התקליטים ומהטלוויזיה, והדלת שפתח לזמרים ים תיכוניים. אחרי 40 שנות קריירה, הזמר לא נותן להתעלמות הרדיו להשפיע עליו ומקליט שיר חתונות חדש

דודי פטימר צילום: דודי פטימר
אלי לוזון
אלי לוזון | צילום: רמי זרנגר
4
גלריה

לאורך השיחה בולטת הערכתו וזיקתו של לוזון לדת ולמסורת. "בעדה הלובית שלנו המסורת חזקה והשבת קדושה. העדה שלנו קפדנית בנושא דת ואמונה, וכל זה השפיע ומשפיע עליי עד היום", הוא אומר.

בתקופה זו מציין לוזון 40 שנות קריירה. מגיל 14 הוא עומד על הבמה ומופיע - ממועדונים קטנים ואפופי עשן ועד היכלי תרבות ופסטיבלים יוקרתיים. באמתחתו שלל להיטים, בראשם "איזו מדינה", "פרי גנך", "לגעת באושר" וגם גרסת הכיסוי המוצלחת לשיר "גשם" של להקת בנזין.

אף שרבים משיריו הפכו לקלאסיקה בזמר העברי בכלל ובז'אנר הים תיכוני בפרט, לוזון מודע לעובדה ששיריו החדשים לא זוכים לבמה ראויה ברדיו. "לצערי, כיום התקשורת פחות מפרגנת לדור הביניים של הזמר הים תיכוני, שהוא הדור החזק, היציב והטוב", הוא טוען. "כיום מחפשים גימיקים: למי יש קעקוע, מי נדבק בנגיף, את מי תפס מס הכנסה, דברים שאני לא קשור אליהם ומקומות שאני לא נמצא בהם. אני נמצא עם המוזיקה ועוסק בדברים שיוצאים לי מהלב. אני לא הולך אחרי המודה, אף פעם לא הלכתי".

אלי לוזון
אלי לוזון | צילום: רמי זרנגר

"נולדתי למשפחה מוזיקלית", מעיד לוזון. "אחרי שאבי נפטר, סיפרו לי שהיה לו קול אדיר. אני בעיקר זוכר אותו מנגן באקורדיון ומפייט בתפילות בחג. כבר כילד אהבתי לשיר. אני מתגעגע לבית שהיה הדבר הכי כיף. כמו כולם גם אני רוצה לחזור אחורה, לשכונה ולחברים, לתמימות ולאהבת החינם שהייתה פעם. שלא כמו בימינו, לצערי".

במקום חגיגת בר מצווה באולם, קיבל לוזון מתנה מהוריו - אורגן. "רציתי להיות מתופף, נמשכתי לזה", הוא אומר. "אבל ההורים שלי פחדו מהרעש. אבא לקח אותי לחנות של כלי נגינה וסיפר לבעל החנות שאני אוהב לשיר ורוצה לתופף. 'למה אתה צריך תופים', אמר לי בעל החנות. 'אם אתה שר, אולי תיקח אורגן'. הוא ניגן את 'אבניבי' של יזהר כהן ונתן לי להחזיק את האורגן. זו הייתה הפעם הראשונה בחיי שנגעתי בכלי. התחלתי לנגן על המקלדת כאילו אני מנגן 20 שנה. אהבתי את האפשרויות הרבות שהיו בו. אבא קנה לי את האורגן. בהתחלה למדתי אצל מורה ובהמשך התפתחתי לבד".

ב־1980, כשהיה רק בן 14, חיפש לוזון להקה שבה יוכל לנגן ולשיר. "ראיתי מודעה בעיתון שבה נכתב כי להקת חתונות מחפשת קלידן. צלצלתי, התקבלתי והתחלתי להופיע איתם. בין לבין הייתי שר בהופעות שיר או שניים בסגנון מזרחי", הוא נזכר. "הקהל התחיל לבקש לשמוע אותי יותר ויותר, ובהמשך הקמתי להקת חתונות שבה גם הייתי הסולן וגם הנגן".

בתקופה זו לוזון הגיע להחלטה חשובה: להתמסר באופן טוטאלי למוזיקה. "הייתי הולך בבוקר לבית הספר, בצהריים הייתי עושה חזרות עם הלהקה, בערב היינו מופיעים באירועים, ובלילה הייתי מחליף את בגדי ההופעה ועובד במאפייה עד הבוקר", הוא נזכר. "משם שוב ללימודים וחוזר חלילה. עבדתי הרבה כדי לקנות כלי נגינה חדשים. לא נגעתי בסמים וסיגריות ואלכוהול. הייתי ילד חרוץ ובגיל 19 כבר קניתי דירה משלי".

במאפייה, בין הלחמניות לעוגות, הכיר את מי שהפך לחבר נפש קרוב שלו ושותפו ליצירה: מוזיקאי צעיר בשם יוני רועה. "אבא של יוני היה מבעלי המאפייה, שם הכרנו והתיידדנו", הוא מספר. "כשאח של יוני פתח מועדון, הוא הזמין אותי להופיע שם. מישהו שניהל מועדון בבריסל ראה אותי בהופעה והזמין אותי להופיע אצלו במשך חודשיים. עד אותו רגע לא הייתי בחו"ל. ביקשתי מיוני שיבוא איתי והוא הסכים. הופענו ביחד: אני שרתי, ויוני שר קצת שירים של מייק בראנט ושירי פסטיבלי סאן רמו. בבריסל כתבנו יחד את השירים הראשונים לאלבום הבכורה שלי. אחד השירים, 'אם יבוא שלום', ביטא את געגועינו לישראל".

עם שובם לארץ החלו השניים לעבוד על אלבום הבכורה של לוזון. "עבדנו 18 שעות ביום", הוא מספר. "אחרי שהקלטנו ארבעה שירים במימון עצמי שלי, ניסינו לעניין חברות תקליטים לקחת חסות ולהפיץ את הקסטה הראשונה שלי".

הקסטה - שנקראה על שם הלהיט הכי מזוהה עם לוזון, "איזו מדינה", אחד משירי המחאה הגדולים במוזיקה הישראלית - יצאה בימים של אינפלציה גבוהה והפסדים כלכליים בשל משבר המניות בבנקים. "בן מוש רצה שנשנה את הטקסט, כי הוא פחד ממנו", מגלה לוזון. "הוא אמר שהלחן יפה אבל המילים מסוכנות. 'אתה יכול ליפול', הוא אמר לי. 'גם ככה אף אחד לא מכיר אותי', אמרתי לו. 'אין לי לאן ליפול'. זה היה הימור. יוני ואני לא הסכמנו לשנות שום מילה ושום תו, וכך זה יצא".

אלי לוזון בשנת 1998
אלי לוזון בשנת 1998 | צילום: אלי דסה

אחרי שהגשים את חלומו להוציא אלבום לאור, לוזון פנה להגשים חלום נוסף: להופיע בטלוויזיה. "יוני ראה במקרה ברחוב את האוטו של מני פאר. הוא הלך אליו ונתן לו את הקסטה של 'איזו מדינה'", הוא מספר. "תלינו בזה תקוות, כי להופיע אצל מני פאר בערוץ הראשון שהיה הערוץ היחיד, זה אומר 100% רייטינג. אחרי הופעה שם אתה מלך העולם".

התקוות התבדו: "אחרי שבועיים קיבלנו מכתב שבו היה כתוב שאני 'לא מתאים' לשיבוץ בתוכנית. התעלמו. בסוף ההופעה הראשונה שלי בטלוויזיה הייתה אצל רבקה מיכאלי ב'סיבה למסיבה', וגם זה רק אחרי שיחצן מאוד מקושר וחזק דחף אותי לשם. אם אתה מזרחי ולא רצחת מישהו או ביצעת הונאה, לא היה לך סיכוי להיכנס לתוכניות האלה".

לדבריו, לפני כ־15 שנה הוזמן להופיע בתוכנית של מני פאר בספיישל שצולם לכבוד ראש השנה. "כשרק נכנסתי למסדרונות הטלוויזיה של אולפני נווה אילן, מני קלט אותי ומיד רץ אליי, התיישב על הברכיים ונישק לי את הרגל", הוא מספר. "אמרתי לו: 'מה, אתה לא נורמלי?' והוא אמר לי: 'אתה לא יודע כמה אני מעריך את זה שבאת'. התביישתי. זה הביך אותי. הוא זכר מה שקרה בתחילת הדרך. מני היה איש חמוד, מהדור שאין כיום כבר".

בשנת 1987, כשהוא נישא על הדי "איזו מדינה", הוזמן לוזון להשתתף בפסטיגל עם השירים "אין קיפוח" ו"סלסולים", שאותו ביצע בדואט עם הזמרת רבקה זהר, מה שסימן אותו כחביב המיינסטרים. מאז אותו פסטיגל נרקמה חברות בינו לבין גידי גוב. "גידי ואני זו התאהבות ממבט ראשון", הוא אומר בחיוך. "רוב החוויה בפסטיגל הייתה מאחורי הקלעים, עם כל המשתתפים. היינו עושים צחוקים, הופכים שירי בלוז למוזיקה מזרחית. היה הרבה פאן. בסוף כולם בכו כמו תינוקות בגלל שנפרדנו. כמה חודשים אחרי הפסטיגל, אלון אולארצ'יק סיפר לי שהלחין ועיבד שיר חדש לגידי, והם רוצים שאתארח בהקלטה. הסכמתי ויצא מגניב. השיר 'למה לבך כמו קרח' הפך ללהיט גדול. מאז גידי ואני עשינו כמה דברים, והופענו יחד".

האלבום השני של לוזון יצא ב־1988, הפעם גם בגרסת תקליט. "הנשמה" המשיך את הקו של קודמו, מתוכו הצליחו שיר הנושא והלהיט "נערת החלומות". "אני אומר לך בשיא הצניעות - המוזיקה המזרחית של אהובה עוזרי, צלילי העוד, צלילי הכרם ואחרים הייתה ממש בגטו, היו משמיעים אותם פעם ביובל", הוא אומר. "הם תמיד טענו שיש קיפוח. כשאני הגעתי עם 'איזו מדינה', הבאתי עיבודים חדשים ופתחתי את הדלת לזמרים הכי גדולים וסללתי להם את הדרך. הכנסתי את הלגיטימציה למוזיקה הים תיכונית. אני הראשון שהושמע ברשת ג' לצד גלי עטרי ומייקל ג'קסון באותה תוכנית. ישבתי על החומה בשבילם".

אלי לוזון בפסטיגל 1987
אלי לוזון בפסטיגל 1987 | צילום: באדיבות הערוץ הראשון

ב־1993 הקליט לוזון עם אביבה אבידן את "פרי גנך". את השיר כתב והלחין יוני רועה לזכר חברו סגן חן ברוד ז"ל, שנהרג בתאונה מבצעית ב־1985. ראשית הוקלט השיר על ידי אבידן, אך לא עורר עניין מיוחד בקרב התקשורת. שנתיים מאוחר יותר זכה להצלחתו בשל הדואט ההרמוני עם לוזון. "כשיוני השמיע לי את 'פרי גנך', לא ידעתי למי ולמה הוא כתב את השיר", הוא אומר. "אמרתי לו שהוא צריך להיות דואט, ויכול להיות דואט מדהים. למחרת יוני כבר אמר לי שהוא רוצה שאקליט את השיר עם אביבה אבידן. כשהגעתי לאולפן, אביבה שרה את כל השיר, ואני הייתי צריך לשיר את כל השיר אחריה, ובעריכה היו צריכים לחבר בינינו.

"כשהגעתי לפזמון, הרגשתי שנתתי ביצוע פצצה. בטעות חדר הקונטרול היה פתוח ושמעתי את יוני, בן מוש ואביבה מדברים ביניהם. אביבה נלחצה מהיכולת הווקאלית שלי, היא הרגישה שהיא נעלמת. הם לא ידעו מה לעשות והיו בדיפרסיה כי לא ידעו איך להיפטר ממני עכשיו. קלטתי את זה, ספרתי עד שלוש, יצאתי מחדר השירה ואמרתי להם: 'יש לי הרגשה שאביבה עושה את זה כל כך יפה לבד, למה אני צריך להיכנס פה? היא שרה טוב בלעדיי. הם אמרו לי: 'טוב, איך שאתה מרגיש'. נתתי להם פתח מילוט. נפגעתי מהם, כי באתי באהבה ובכוונה טובה ולא דיברתי על כסף ותמלוגים, באתי לעשות אומנות, והם ככה התייחסו בכפיות טובה. אחרי שבועיים אביבה הוציאה את השיר לבד והוא לא הצליח. הושמע אולי פעם־פעמיים".

הלהיט הגדול הבא של לוזון הגיע ב־1997, עם צאתו של הסרט "עפולה אקספרס". לוזון הקליט לפסקול הסרט את "גשם", השיר שכתב יעקב גלעד והלחין קיטש אמסלם ללהקת בנזין בראשית שנות ה־80. "שיניתי להם את השיר מן הקצה אל הקצה", הוא אומר. "דידי הררי אמר בתוכנית הרדיו שלו שזו הפעם הראשונה בהיסטוריה בישראל שאנשים הולכים לסרט בגלל שיר".

באמתחתו של לוזון עשרה אלבומי אולפן והשתתפות בפרויקטים מוזיקליים רבים ורבגוניים, אבל עדיין הוא מעיד שלוקח לו הרבה זמן לשחרר חומרים חדשים לאוויר בשל השאיפה לשלמות. "אני פרפקציוניסט", הוא אומר. "אם אני מרגיש לא מספיק טוב במשהו, אני לא שר אותו עד שלא אשתלט עליו. לפני המופע 'אופרה בלאפה' שבו הייתי צריך לשיר ברוסית, למדתי את הדיקציה לעומק במשך שנה עד שהצלחתי. אם בעטיפה של סינגל חדש האות לא יושבת טוב - אני לא אוציא אותו".

לאחרונה הקליט לוזון שיר חדש, שעוד לא זכה לשם, שאותו כתב יוני רועה והלחין עדי ליאון, והוא מיועד לחתונות. זאת אחרי שיצאה מחרוזת ים תיכונית נוסטלגית בטעם של פעם - "אדם נולד". למרבה הצער, המחרוזת לא זכתה לחיבוק תקשורתי חזק. "הז'אנר הים תיכוני הישן והטוב קיים למי שאוהב אותו", אומר לוזון. "איך אומרים, עץ בלי שורשים נובל. לז'אנר הזה יש שורשים חזקים. השיר שלי 'ילד גדול' כבר בן 30 ועדיין אחד השירים החזקים בכל הקריוקי והטברנות. יש שירים שהם נצחיים".

לוזון, המתגורר בנתניה, נשוי לסיגל, שהפכה להיות גם מנהלתו האישית. לזוג שלושה ילדים. "הם האור של חיי", הוא אומר בהתרגשות. "שמואל הבן שלי הוא רס"ר שמשרת עכשיו בחברון. הודיה היא זמרת מדהימה. היא שמה אותי בכיס הקטן אבל לא רוצה לשיר כמקצוע. אני מת להקליט איתה דואט, היא לא רוצה. החליטה לוותר על מוזיקה וכרגע עושה קורס מ"כים במג"ב. הילה מתגייסת בעוד שנה. היא מתנדבת בימים אלו במד"א ורוצה לפנות לכיוון רפואה".

תגיות:
מוזיקה ישראלית
/
אלי לוזון
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף