עם הקריאה "מוכרחים להמשיך לנגן!" ייפתח "חג המוזיקה הישראלית" ה-23 ב-20 בדצמבר, מאוחר מהרגיל מחמת הקורונה (בדרך כלל הוא נערך בחודש תשרי), ובמתכונת-חירום מקוונת של שידור אירועי החג מקונסרבטוריון שטריקר בתל-אביב באמצעות אתר הפסטיבל. הרוח העממית של החג תישמר, כשמופעיו יהיו זמינים לצפייה ללא תשלום.

אם הפסטיבל הזה מזוהה בראש ובראשונה כחגם של המלחינים כחול-לבן, הפעם, כדברי מנהלו האומנותי, המלחין עודד זהבי, זהו "במידה רבה לפני הכל חגם של המבצעים, שבחלקם הגדול אין להם עבודה כרגע". "זאת הדרך להזרים קצת  תקווה וגם לא מעט כסף (באדיבות משרד התרבות בראשות השר חילי טרופר)", אומר זהבי. "אני רואה בכך אחריות חברתית ביחד עם מחויבות לתכנים הגבוהים ולאיכות של חג המוזיקה".

ועוד משהו, החורג מהרגיל: "גם הפעם המוזיקה בחג היא ישראלית, אבל עם שלושה חריגים. באך הצליח ל"התפלח" עם עיבוד לחמישיית כלי-נשיפה של המלחינה החיפאית פני קסל לקטעים מתוך "הפסנתר המושווה" שלו וכמוהו יש נוכחות בחג לשני שירים של האחים רחבאני מלבנון וליצירה של המלחין הבריטי ג'וני גרינווד, הנשוי לישראלית.

בחג, שבו מושם דגש על יצירות קוליות, מככבות שלוש אופרות: "מיץ פטל" -  אופרה לכל המשפחה על-פי רב המכר של חיה שנהב, שהלחין יונתן קרן בן ה-30 ומביימת יוליה פבזנר; "ASD" - אופרה קאמרית של המלחינה הצעירה אף היא, שרית שליי זונדינר, העוסקת מנקודת מבט אישית בילד עם צרכים מיוחדים ו"שחרור באמצעות שמיעה" - מאת דגנית אליקים, מלחינה מודרניסטית-אוונגרדית, כהגדרת זהבי.

שרית שליי זונדינר (צילום: תמר בנין)
שרית שליי זונדינר (צילום: תמר בנין)

עוד בחג: "בבה בלה", מופע שיצרה הצ'לנית ראלי מרגלית לביצוע הזמרת יוליה פלדמן, העוסק בסיפור העלייה מרוסיה; "אהבת דוד", שיתוף פעולה מסקרן של המחזאי יהושע סובול עם המלחינה אילה אשרוב ובביצוע אלי גורנשטיין.

אם מתוך עיקרון החג עושה כבוד למלחיני העבר, זהבי הולך בכך בעקבות המלחין מיכאל וולפה, מקודמיו בניהול האומנותי של החג. זה כולל יצירות פסנתר של יוסף טל בביצוע עפרה יצחקי ושלל יצירות ושירים של מלחינים דוגמת פאול בן-חיים, ידידיה אדמון, חיים אלכסנדר, ורדינה שלונסקי, סשה ארגוב, מרק לברי, מרדכי סתר, אלכסנדר-אוריה בוסקוביץ', נעם שריף ויחזקאל בראון.

זהבי: "על רקע מציאות שאין בה כבוד מובנה למסורת המוזיקלית, כמנהל האמנותי חשוב לי לצד הדברים החדשים לתת ביטוי ליצירות שיש לנו כבר פרספקטיבה היסטורית כלפיהם".

בין שאר מופעי החג: הופעת וירטואוזית הגיטרה הקלאסית, ליאת כהן, שתבצע בבכורה עולמית יצירה של יוסף ברדנשווילי; זמר הבריטון יאיר פולישוק ישיר בין היתר משירי המשורר נתן זך, שהלך בימים אלה לעולמו ויהיו הופעות של אנסמבל מיתר, רביעיית כרמל, חמישיית תל-אביב, הפרויקט הקאמרי הישראלי, אנסמבל טרמולו ועוד.

ראלי מרגלית (צילום: גלי קמחי)
ראלי מרגלית (צילום: גלי קמחי)

ובאשר לתקופת הקורונה: "מלחינים עובדים בימים אלה בעיקר על יצירות קאמריות בהנחה שייקח עוד זמן עד שניתן יהיה להשמיע יצירות סימפוניות בהיקף גדול יותר. לנו, המלחינים, המכניזם של הזמנת יצירות ולנסוע לביצועים - נשבר. לחלק מאיתנו המצב עשה טוב, כשהתפנו לסידור הארכיונים שלהם. למלחינים אחרים המצוקה הכללית - אני מסרב להשתמש במילה דיכאון - גרמה לכך שמתוך מועקה הפסיקו להלחין".

ואצלך?
"אני מוצא את עצמי מלחין יצירות לפסנתר, מה שאינני מרבה לעשות, לצד הלחנת יצירה לתזמורת קאמרית. בסיכומו של דבר בשמונת החודשים האחרונים לא היה יום שבו לא כתבתי ואני מלמד בזום, כשבגיל 60 היה עלי ללמוד להתמודד עם הפטנט".

עפרה יצחקי (צילום: אבי לוין)
עפרה יצחקי (צילום: אבי לוין)

ולבסוף, באשר למשרד התרבות?
"לזכותו ייאמר שהוא שמר את התקציב לחג המוזיקה הישראלית, גם אם הוציאו לנו את הנשמה עד שאישרו אותו. לגבי השר החדש טרופר, אצטרף למקהלה הכללית, הרואה את כוונותיו כטובות. באשר לקודמתו, מירי רגב, אומר שהיה לה כבוד ליצירה הישראלית. ככל שביקרו את הרטוריקה שלה, בתקופתה ההקצבות למוזיקה לא נפגעו".

לא רבים דיברו כך עליה!
"זה מפליא אותך? אנשים מחפשים 'תשומי' ואז, מה יותר טוב מאשר להתנגח עם השלטון?"