קורונה, משבר כלכלי, בלגן פוליטי, ים של צרות. במציאות הלא מרנינה הזאת נפתחה הטובה מצפון, ההפך מהכתוב בספר ירמיהו. כולם מקטרים, אבל דווקא מכפר-ורדים, קרוב לגבול לבנון, יצאה הבשורה. ראובן מלאך, שילוב בלתי שגרתי של עורך דין ושל מוזיקאי, המנהל את הקונסרבטוריון ביישוב הגלילי ומנצח על תזמורתו, מביא מסר של אחדות בגרסה חדשה, העושה טוב על הלב, לשיר המיתולוגי "עם אחד שיר אחד". 

1985. הימים שלאחר מלחמת לבנון הראשונה. על רקע ממשלת האחדות הלאומית התכנסו כ-50 (!) זמרים, מגדולי הזמר דאז, שחלקם כבר אינם בחיים, כדי לבצע את "עם אחד שיר אחד", שירם המאחד של אלון אבידר ודוד קריבושי, כשיר-צדקה למען נכים ומוגבלים. כעבור זמן קצר הלך החקיין הלאומי טוביה צפיר צעד קדימה עם השיר, כשבתוכנית "סיבה למסיבה" הוא ביצע אותו בחיקויי דמויות פוליטיות של אז, שמהן נותר בחיים רק דוד לוי.

שלהי 2020. 35 שנה לאחר הגרסה המקורית. "השיר הוא לא העיקר, אלא המסר המאחד", מציין עו"ד מלאך. "דווקא כעת, כשהתרבות והאומנים מושבתים, נראה היה לי נכון לחדש את השיר 'עם אחד שיר אחד', בביצוע הנגנים הצעירים של תזמורת הקונסרבטוריון בכפר-ורדים ושל תזמורת מרכז המוזיקה העירוני בנהריה, שגם אותו אני מנהל, עם נגנים מקצועיים מרחבי הארץ, כשכולם יחד מלווים שלושה זמרים מוכשרים, המייצגים שלושה מגזרים באוכלוסייה - חילוני, חרדי וערבי".

למרות שנגני גיטרת בס אינם עוסקים בדרך כלל בעיבודים, הפקיד מלאך את עיבוד השיר בידי נועה תבור, הבסיסטית הצעירה של התזמורת בכפר-ורדים, שאביה, רוז'ה תבור, בעבר איש הטלוויזיה בערבית, תרגם את השיר  לשפה זו, לביצוע הזמר הערבי במיזם. 

פרט נחמד לגבי התזמורת המלווה, המתבססת על נשפנים ונגני כלי-הקשה, כשאיתם מלבד הבסיסטית, נבלאית וקלידנית, אבל אין נגני כלי-מיתר - שלושת הטרומבוניסטים, דניס, מיכאל ואריק וול מקרית-אתא, הם סב, בן ונכד, שלושה דורות ממשפחה אחת. הנגניות בתזמורת באות לחפות על היעדר זמרת או זמרות בין המזמרים מפני שלמלאך של השיר חשוב להגיע גם לקהל חרדי.

"אני מקווה שהפרויקט הזה יתרום לשיח הישראלי ולחברה הישראלית קצת תרבות, אחווה והזדהות, דברים שאנחנו זקוקים להם כחמצן", אומר מלאך. הוא בן 59, נהרייני במקור. "כל החיים שלי מאז הילדות הם במוזיקה", מעיד על עצמו הפרקליט, שמתמחה בדיני משפחה ותעבורה. "נולדתי עם שמיעה אבסולוטית, משהו שהוא מתנה ולא לומדים אותו. לאחר שלושה תארים במוזיקה, למדתי משפטים, כי רציתי עוד משהו וכשסיימתי, פתחתי משרד".

המוזיקה פולשת לעיסוקך המשפטי?
"כל הזמן. למשל, כשבלהט דיון בבית המשפט מתפרצים לדבריי וכמה מדברים ביחד, אני אומר - 'הלו, אני פה המוזיקאי, המנצח על המקהלה' ובזה מסתיים הוויכוח".

מנצח ועורך-דין, זה הכל?
"לא. כשאני יוצא עם התזמורות שלי להופעות, כמובן לא בימי הקורונה, אני גם ...נהג האוטובוס, המסיע את הנגנים. כשסיימתי את השירות הצבאי, אבי אמר לי שכדאי להוציא רישיון בהתאם, כי עוד מקצוע לא יזיק..."

מיזם כמו זה שמלאך יזם והפיק יכול לקום או ליפול על טיב הזמרים, הנוטלים בו חלק. שיחק לו מזלו, כשעלה בידיו לגייס שלושה זמרים מעולים. זיו בן-שמחון, 38, מלמד מוזיקה בקונסרבטוריון בכפר-ורדים. "בשבילנו לבצע שיר כזה זה די להיכנס לנעליים גדולות ואני עושה את זה מתוך שליחות על רקע הפילוג בחברה הישראלית", הוא אומר.

בן-שמחון הוא מנשר במקור וחי כיום בשדרות. בשירותו הצבאי בלהקת פיקוד הצפון הוא היה בצמד ים תיכוני עם "אחד", משה פרץ. בשנים האחרונות יצא במופע "שרים כחול-לבן", מופע-הצדעה לזמר העברי, עם מטרה מוצהרת של עשיית כבוד לאומנים הוותיקים. בין המופעים איתו חד-פעמית היו אבי טולדנו ואביבה אבידן. ההופעה עם אילנה אביטל הפכה לסיבוב הופעות מלהיב שהקורונה קטעה אותו.

הזמר החיפאי אליאס ג'וליאנוס מייצג בביצוע השיר את המגזר הערבי: "בתקופה כזאת סוערת ומתוחה מבחינה פוליטית - ימין, שמאל, ערבים יהודים - חשבתי שדרך האומנות אפשר להביע דעה אחרת. כששמעתי על הרעיון מראובן, מאוד אהבתי אותו. הרי בסך הכל כולנו בסירה אחת".

ג'וליאנוס, 45, בעל תואר שני מאוניברסיטת חיפה, הוא מהזמרים המצליחים במגזר, כוכב רדיו וטלוויזיה. "הענף שלנו נפגע קשות בתקופת הקורונה", הוא מצר. "נראה שיעברו עוד כמה חודשים טובים עד שהמצב יחזור לקדמותו ונוכל לשיר את השיר גם בפני הקהל". 

אלירן אלבז, 35, אשדודי במקור וירושלמי היום, הינו הזמר החרדי החמוש בבוזוקי שנענה לאתגר של מלאך. "הגעתי לשיר 'עם אחד שיר אחד' מתוך אהבה לרטרו", הוא מספר. "גדלתי על השיר הזה ולא יכולתי לשער שיום אחד אוזמן לבצע אותו".

אתה שר גם שירים כאלה?
"החזרה בתשובה שלי, לא עצרה לי את הקריירה ולא מנעה ממני להמשיך לשיר שירים כמו אלה ששרתי קודם ומהם כינסתי באלבום שירי נוסטלגיה".

בגללך אין כאן זמרת?
"לא, אני לא התניתי שום דבר". 

וביצוע השיר עם שני עמיתיך?
"הייתה חוויה מרגשת להשתתף בהקלטה, המאחדת מגזרים ועמים. אני מצפה כבר להזדמנות לפגוש בחי את זיו ואת אליאס, המשתתפים איתי בביצוע השיר".

ההודעה מהנשיא ריבלין (צילום: צילום מסך)
ההודעה מהנשיא ריבלין (צילום: צילום מסך)

כאן יוצא המרצע מהשק. "כל אחד משלושתנו הקליט והסריט את עצמו - ושלחנו אל מלאך", מגלה אלבז. "אשמח שניפגש עם כל הזמרים והנגנים".  

דוד קריבושי, מי שהלחין את השיר בכשרונו כי רב, לא נשאר אדיש לביצוע החדש. "בימים טרופים אלה - ביצוע תמים משהו ומאוד יפה ונוגע ללב", כך כתב לעוקביו בפייסבוק. "זה רעיון נהדר לחדש את השיר עם חבר'ה צעירים ששרים ומנגנים", הוא אומר לי.

"בימים אלה יותר מתמיד מוזיקה מחברת בין אנשים ועושה לכולנו טוב על הלב", כך הגיב נשיא המדינה, ראובן ריבלין, על הביצוע מכפר-ורדים. "המשיכו לעסוק בעשייה חשובה זו. היו ברוכים, רובי".