יצאנו לבדוק: היכן עובר הגבול הדק בין הפרת זכויות יוצרים להשראה?

מה משותף להמנון הלאומי, לשיר זוכה האירוויזיון, לפרסומת בהשראת ג'יימס בונד ולנטלי דדון? כולם עמדו במרכזן של טענות על הפרת זכויות יוצרים, וחלק מהסוגיות אף הגיעו לבית המשפט וזיכו את התובעים בסכומים נאים

טליה לוין צילום: ג'רמי לדנר
נועה קירל
נועה קירל | צילום: ערן לוי
4
גלריה

לפני שבועות ספורים טענו יורשיו של הבמאי אפרים קישון כי חברת יס העתיקה קטעים מהסרט "השוטר אזולאי" לפרסומת בכיכובה של נועה קירל, ללא הסדרת זכויות היוצרים מראש. אם תקפצו מעט לאחור, ודאי תזכרו את הפרסומת של אספרסו קלאב, שניסתה לעשות פרודיה על סדרת הפרסומות של נספרסו בכיכובו של ג'ורג' קלוני. גם שם היוצרים מצאו את עצמם במרכזה של תביעה.

בשנים האחרונות, בפרט עם עלייתן של הרשתות החברתיות, אנחנו רואים שענייני זכויות הקניין הרוחני תופסים עוד ועוד כותרות. לפני כמה שבועות מצאה את עצמה הדוגמנית ואושיית האינסטגרם נטלי דדון ניצבת בבית המשפט רק בגלל סטורי תמים שבו ניסתה לקדם זמר מפורסם (ברי סחרוף) ושיתפה מאפליקציית שירים בתשלום שיר שלטענת חברת ההפקה לא הועברה עבורה תמורה.

העניין הוסדר בלא תשלום מכיוון שלדדון לא הייתה כל כוונה מסחרית. העובדה שמקרים כאלה מגיעים במהרה לבית המשפט גרמה לנו לצאת ולבדוק למה זה קורה דווקא עכשיו.

"בשנים האחרונות עלתה המודעות לנושא הקניין הרוחני, מכיוון שמבינים שיש פה נכס שעשוי להניב רווח כלכלי", אומרת עו"ד רקפת פלד, שותפה בגילת, ברקת ושות' מקבוצת ריינהולד כהן, מומחית לקניין רוחני. "קל מאוד להבין את זה באמצעות דוגמה שקשורה לרכב: אם יש לי כלי רכב בבעלותי, את לא תרשי לעצמך להיכנס אליו ללא רשות. לקח קצת זמן להבין שגם מילים ולחן, לצורך העניין, הם משהו שאפשר לקבל עבורו כסף".

עו''ד רקפת פלד
עו''ד רקפת פלד | צילום: יח''צ ריינהולד כהן

פלד עוסקת בתחום הקניין הרוחני וזכויות יוצרים ואומנים כבר יותר מ־25 שנה, והיא נתקלה במהלך הקריירה שלה במקרים שונים ומשונים. אך היא מצביעה על כך שבשנים האחרונות עיקר ההפרות הן בתחום הפרסומות.

"לכי אחורה בזמן, ותגלי שאריק איינשטיין עשה את אחת העסקאות המכניסות ביותר כשבפרסומת לבנק הפועלים השתמשו בשיר 'אני ואתה נשנה את העולם'. מדובר בסכומים גדולים שמגיעים למאות אלפי שקלים, וזו סיבה נוספת שבגללה הריב סביב הפרסומות הפך לחשוב. זו דרכם של אומנים להרוויח כסף על שיר".

לפני כמה שנים, כשהתפצלו הזכייניות, זעם אריאל זילבר על חברת קשת שהשתמשה בשירו "חולם" בפרומו לערוץ השידור החדש. במקרה הזה דווקא דחה בית המשפט את טענתו של זילבר, מכיוון שהסרטון לא עלה כפרסומת, ולכן קשת לא עברה עבירה על זכויות היוצרים.

"הנושא הזה הוא חשוב ומשמעותי בכל נושא זכויות היוצרים. דרך המלך להשתמש בשירים ובפרסומות היא קודם כל לקבל אישור. אישור שווה כסף. לא פעם משקיעים סכומים ניכרים כדי לקבל רישיון ולהשתמש בשיר כלשהו", אומרת פלד. "לא תמיד האומנים מסכימים, מכיוון שלפעמים הם סבורים ששימוש כזה עשוי לפגוע ביצירה".

"מצד שני, כמו במקרה של זילבר, ישנו מונח משפטי שקובע 'שימוש הוגן'. הכוונה היא שבנסיבות מסוימות מאוד אפשר להשתמש ביצירה ללא כסף, על פי חוק. תלוי באופי היצירה, עד כמה יש השפעה על ערכה, מה משך השימוש בה, ובשורה התחתונה - ואולי החשובה ביותר - אם השימוש שנעשה בה הוא מסחרי".

ספי ריבלין
ספי ריבלין | צילום: משה שי, פלאש 90

האקדח שהפסיד במשפט

חברת הונדה בארה"ב השתמשה באחת הפרסומות שלה בכפיל שגילם את דמותו של ג'יימס בונד כדי לפרסם דבר חדש שקשור לרכב. בית המשפט טען שזה קביל ואין הפרה של זכויות יוצרים.

כמה שנים לאחר מכן החליטה חברת פרמאונט שלקראת צאת הסרט "האקדח מת מצחוק" הם יצלמו את השחקן לסלי נילסן בתנוחה שכולה הומאז' לצילום האיקוני של אנני ליבוביץ, שעיטר את שער המגזין "ואניטי פייר" ובו דמי מור ההרה אוחזת בבטנה. בית המשפט ראה בכך הפרה של זכויות יוצרים.

"בית המשפט לוקח כל סיטואציה באופן נקודתי. בנסיבות מסוימות הוא רואה את זה כפרודיה ובנסיבות אחרות הוא מבין שיש פה הקשר מסחרי מובהק. לעתים זה תלוי תקופה, שימוש טרנספורמטיבי עם ערך מוסף עשוי לעתים להתפרש כהפרה של זכויות יוצרים".

בשנת 2007 עודכן חוק זכויות הקניין בישראל, ובוטלה הוכחת הנזק. פלד מסבירה שהחוק שעודכן אז היה בנוי על חוק ישן יותר, משנת 1911. "החוק החדש נוצר מכיוון שהצטברו הרבה מאוד הפרות, ועמן גם צורך לחנך את הציבור ולעזור ליוצרים. מבחינת סכום, התשלום הוא עד 100 אלף שקלים. מובן שבית המשפט יקבע בסופו של דבר מה הסכום הנכון, ללא צורך שהתובע יוכיח שנגרם לו נזק בשל ההפרה".

כמו במקרה של נטלי דדון, שנראה קצת כמו תביעה קנטרנית, פלד אומרת שאנשים נוטים להשתמש בחוק החדש הזה כקרדום לחפור בו. "יש יותר תביעות על 100 אלף שקלים נגד אנשים שעשו שימוש מינימלי ביצירה. ובית המשפט ללא ספק רוצה לעצור את הסחף, של צלמים למשל, שלא תמיד הסכומים שהם דורשים תואמים את הפרת השימוש שנעשה בתמונה".

נעמי שמר
נעמי שמר | צילום: שמואל רחמני

כדאי לציין שברשתות חברתיות קיימים מנגנונים פנימיים המאפשרים לחסום פרסומים, ובעיקר שירים, אם ישנה הפרה של זכויות יוצרים. כיום ישנם גם מנגנוני מחשוב רבים שיכולים לעקוב אחרי הפרה של זכויות, ומי שמשתמש בכך הם בעיקר צלמים.

זה אולי הרגע לחזור לאחת התקריות המפורסמות ביותר בישראל בעניין הפרת זכויות יוצרים לכאורה: נעמי שמר שהתוודתה על ערש דווי כי ייתכן ששיר עם באסקי ששמעה בילדותה שימש השראה והשפיע עליה מבלי ידיעתה כשיצרה את "ירושלים של זהב". זה קרה גם לג'ורג' הריסון, ללד זפלין ולנפתלי הרץ אימבר עם "התקווה". וכמובן גם לשיר זוכה האירוויזיון "טוי", שזכה גם בבית המשפט.

תגיות:
הפרת זכויות יוצרים
/
זכויות יוצרים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף