המשורר, הפזמונאי, המחזאי והסופר הישראלי יורם טהרלב הלך לעולמו כשהוא בן 84. לפני כמעט שנה, התארח טהרלב בתוכניתה של רבקה מיכאלי ב-103FM, וסיפר על ילדותו המורכבת, עיסוקיו הרבים, והחלטתו לחדול מכתיבת פזמונים ולעבור לספרים.



בעקבות מותו המצער והמפתיע, מוזמנים להיזכר בסיפורים שחלק עם רבקה באולפן: על הרגע בו הבריטים השתלטו על קיבוץ ילדותו, יגור, סיפר: "השבת השחורה הייתה הטראומה של ילדותי. הבריטים תקפו הרבה יישובים ישראליים. הייתי אז ילד בקיבוץ והעירו אותנו בארבע לפנות בוקר, ידעו שהבריטים אמורים לכבוש אותו. אסרו את כל הגברים וחלק גדול מהנשים, ולקחו אותם למחנות מעצר ברפיח. גם ההורים שלי נלקחו". 

"יצאתי מהתחום, ראיתי שיש לי מספיק מחליפים", אמר כשרבקה שאלה אותו מדוע אינו מוציא עוד שירים. "כמות הכישרונות בארץ לא קטנה מאז שהפסקתי לכתוב, הכותבים מותאמים ליכולת הקליטה של הקהל. תמיד זה היה. עברתי לכתיבה של ספרים, כתבתי בערך 40-50 ספרי ילדים, ספרי שירה וספרים למבוגרים". בהמשך, הסביר מדוע מאז ומתמיד אהב את הדת ושאב ממנה את מקורותיו האמנותיים: "גדלתי כחילוני. המקורות היהודיים תמיד סקרנו אותי, מאז שהייתי ילד. יש לנו תרבות עצומה, בהתייחסות של חלק מהישראלים היום כאילו זה דתי, אנו מאבדים המון דברים. האוצרות העצומים שיש בתוך הספרות היהודית רבת השנים הם דבר שאסור לנו לאבד". 

על שירו 'שהשמש תעבור עלי', סיפר בהתרגשות: "זה השיר היחידי שיש לו שני שמות, בביצוע של ירדנה ארזי זה 'שהשמש תעבור עלי', ובביצוע הזמר החרדי אברהם פריד - 'רק תפילה'. הוא היה צריך להתאים את השיר לאוכלוסייה שלו, וכנראה שהוא חשב שהשם יכבוש יותר את הקהל. הוא אכן צדק. פריד ביקש שאכתוב בית בלי המילה אהבה, ועשיתי לו בית אחר שמצא חן בעיניו".