אחרי שנתיים עגומות של מגפת הקורונה, קיץ 2022 מבשר על שובן של ההופעות הבינלאומיות הגדולות לישראל: מדיפ פרפל דרך הפיקסיז ועד מארון 5, הקהל הישראלי יוכל לחזות בקיץ הקרוב בכמה מופעים גדולים ומסקרנים.

הרבה הופעות גדולות ידעה ישראל. על אף הבעיות הביטחוניות והחרם הבינלאומי לאורך השנים, כמעט כל אמן בעל שם הופיע בארץ לפחות פעם אחת. לצד הופעות מרגשות ובלתי נשכחות, היו גם כמה אמנים שהקהל המקומי היה מעדיף למחוק את הופעתם מהזיכרון. הנה הרשימה המלאה.

בוב דילן, 1987

"אגדה חיה באה לביקור", בישרה הכותרת ב"מעריב" ב-30 במרץ 1987. באותו יום פורסם כי הזמר-יוצר האמריקאי המיתולוגי, אולי גדול הכותבים של הרוק ושל המוזיקה הפופולרית במאה ה-20, יגיע בספטמבר לראשונה להופעות בישראל: באצטדיון רמת גן ובבריכת השולטן בירושלים.

אלא שעל כל גדולתו, דילן תמיד היה פרמפורמר בעייתי ובעיקר לא יציב. בערב נתון הוא יכול להיות פנטסטי, ובערב אחר לשעמם עד מוות, לבחור, כאילו כדי לעשות דווקא, את השירים הכי זניחים מהרפרטואר, לדקלם ולמלמל את המילים ולשנות את הלחנים כך שבלתי אפשרי יהיה לזהות באיזה שיר מדובר. לרוע המזל, ההופעה ברמת גן הייתה דומה יותר לסוג השני. הנחמה היחידה הייתה מופע החימום של טום פטי ו"שוברי הלבבות" שלו, שהיו מוצלחים בהרבה מהמנה המרכזית. ההופעה למחרת בירושלים, אגב, הופסקה כשדילן היה באמצע השיר "רכבת איטית מגיעה", בשל הפסקת חשמל. לא בטוח שהצופים התלוננו.

"ציפיתי מדילן להרבה יותר, כזמר הוא פשוט מעייף אותך. הביצוע ל'דופק על שערי גן עדן' היה פשוט גועל נפש והמחיש כמה שהוא רע", סיפר צופה מאוכזב ל"מעריב" למחרת המופע. למרבה המזל, דילן יבקר בהמשך בישראל פעמיים נוספות, ב-1993 וב-2011, ויתקן את הרושם עם הופעות מוצלחות יותר.

הצופים המאוכזבים בהופעת בוב דילן (צילום: ארכיון מעריב)
הצופים המאוכזבים בהופעת בוב דילן (צילום: ארכיון מעריב)

גאנז אנד רוזס, 1993

במוזיקה, כמו בקומדיה, הכל שאלה של תזמון. הלהקה שהייתה הדבר הכי גדול ברוק האמריקאי בסוף שנות ה-80, גם אם לא הייתה כוס התה של המבקרים ואניני הטעם, התרסקה ב-1993 עם האלבום הכושל ‎"The Spaghetti Incident?"‎. מעט לפני צאתו, במוצאי שבת, ה-22 במאי, הופיעו אקסל רוז, סלאש וחבריהם בפארק הירקון מול 45 אלף איש, במה שפתח את עונת ההופעות הגדולה ביותר שידענו (בהמשך אותו קיץ נחתו כאן מטאליקה, מדונה, מייקל ג'קסון וכאמור גם בוב דילן בביקור חוזר).

התוצאה? התרסקות. כמה שבועות לפני ההופעה נפצע הגיטריסט השני, גילבי קלארק בתאונה. כדי להחליף אותו הוזעק קודמו, איזי סטראדלין, שפרש מהלהקה שנתיים קודם לכן. סטארדלין לא הספיק לעשות מספיק חזרות עם חבריו החדשים-ישנים, והלהקה נשמעה מרושלת ולא מהודקת. גל אוחובסקי כתב אז בעיתון "חדשות": "ישראל בעיני רובים ושושנים היא כנראה חור נידח בעולם השלישי... קשה לטעון שהם התאמצו. כמו קבוצת כדורגל אנגלית שבאה לכאן בעסקת חבילה, הם העדיפו לשמור את הכוחות לים". כמו דילן, גם גאנז יחזרו לכאן בעתיד שוב, ב-2012 וב-2017, ויתקנו את הרושם.

גאנז אנד רוזס (צילום: יח''צ)
גאנז אנד רוזס (צילום: יח''צ)

מדונה (בלי ג'סטין טימברלייק), 2009

כאן מדובר בהופעה שהפכה לפארסה אחת גדולה ללא קשר לאיכות השירה והביצועים. מעשה שהיה כך היה: בקיץ 2009 הוכרז כי מלכת הפופ תגיע להופעה בפארק הירקון בפעם השנייה, 16 שנים לאחר הביקור הראשון. עד כאן הכל היה טוב ויפה. ביומיים שלפני המופע נפוצו בעיתונות הישראלית ידיעות מפתיעות על כך שג'סטין טימברלייק, מי שהיה אז כוכב הפופ החם והמצליח ביותר, נחת בישראל ויחבור למדונה בהופעתה. הדיווחים הגיעו אפילו לרמת המלון בו צפוי טימברלייק לעשות צ'ק-אין.

אלא שבערב ה-1 בספטמבר הגיעה שעת ההופעה וטימברלייק, מה לעשות, לא היה בפארק ולא בישראל בכלל. עד היום לא ברור מי הפיץ את הידיעה הכוזבת, כיצד כלי התקשורת המרכזיים בישראל בלעו את הפיתיון והאם היה מדובר בספין לקידום המופע. ההופעה עצמה, אגב, הייתה בסדר. את הבושות האמיתיות על אדמת ארץ הקודש תעשה מדונה עשור לאחר מכן, כשתזייף על בימת האירוויזיון.

מדונה (צילום: אורית פניני)
מדונה (צילום: אורית פניני)

ריהאנה, 2013

הזמרת מברבדוס הייתה אחד השמות החמים בעולם הפופ של תחילת העשור הקודם, וב-2013 נחתה כאן כשהיא נישאת על גלי ההצלחה הכבירה של הלהיט ההיסטרי "Diamonds" שכבש את העולם שנה קודם לכן. מעל ל-50 אלף צופים הגיעו לפארק הירקון ב-23 באוקטובר, והתאכזבו בגדול.

ריהאנה עלתה לבמה באיחור ניכר, העניקה הופעה קצרצרה, וכמעט שלא שרה בלייב אלא השתמשה בפלייבק. "אנחנו מרגישים מרומים, זו אחיזת עיניים", "חלטורה מהזן הגרוע", "שערורייה", "בושה" - כך צוטטו צופים מאוכזבים בעיתונות. כמה מהם אף החליטו לעשות מעשה והגישו בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת ההפקה, בסך 13 מיליון ש"ח.

ריהאנה (צילום: AFP)
ריהאנה (צילום: AFP)

סיה, 2016

הופעה ביזארית נוספת שהסתיימה בתביעה ייצוגית של הקהל שחש מרומה נערכה גם היא בפארק הירקון, באוגוסט 2016. סיה, כותבת השירים שהפכה באמצע העשור הקודם לכוכבת על בפני עצמה, הגיעה ארצה ובדומה לריהאנה, העניקה הופעה תמוהה, קצרה במיוחד, כשהיא חובשת פאה שמסתירה את פניה.

איציק אדרי, אחד מהשותפים להגשת התביעה, כתב אז בפייסבוק: "ההופעה של סיה היתה זלזול וניסיון לעשות כסף על חשבון הציבור. החל מהעברת ההופעה מראשון לציון לפארק הירקון והפיכתה מהופעה 'אינטימית' להמונית ועד הסתרת העובדה מהציבור שמדובר בהופעה קצרה במיוחד (65 דקות, מה שלא הפריע להפקה לקחת מחיר של הופעה מקבילה של אמנים בינלאומיים אחרים שנמשכת שעתיים)".

הזמרת סיה מתוך מגזין אינטרוויו (צילום: ללא)
הזמרת סיה מתוך מגזין אינטרוויו (צילום: ללא)