זה ראיון אופטימי. לא תמצאו בו עצב, צער או מלנכוליה, אלא השראה. לפני השיחה עם מיקה בשן שברתי את הראש מה ואיך לשאול אותה על אהוב לבה, היוצר והזמר יגאל בשן, ששם קץ לחייו לפני כמעט ארבע שנים, בגיל 68, והותיר אחריו את מיקה וילדיהם אורי ואלינור שבורי לב, וכך גם רבים בציבור הרחב.

אבל מיקה, אופטימית ומלאת עוצמה, הבהירה לי מלכתחילה, ולא יכולתי שלא להסכים עמה, שהשיחה הזו צריכה להיות אופטימית. “אחרי מותו של יגאל בתי ספר וגנים החלו לנגן את שיריו, ויצירותיו שולבו במערכת החינוך", היא אומרת. “יגאל השקיע כל כך הרבה שנים בכך. הרעיון של ‘הופה היי', למשל, נולד כי הוא רצה משהו דידקטי לילדים, משהו חינוכי על ארץ ישראל ואהבת הארץ. משהו בקרבה של יגאל לילדים והצורה שבה הוא ידע לספר סיפורים ולהיות נאהב על ידי ילדים - הוא עשה את זה בזכות האישיות שלו והצליח להיכנס ללב של הילדים. זה התחיל מההורים ועבר לילדים, הוא הסתכל לכל ילד וילד בגובה העיניים. האהבה ליגאל ולשירים שלו, חוצי הדורות, הובילה אותי להחלטה להתמקד אך ורק בזה. אחרי מותו פנו אליי אנשים וארגונים שאתן יד לכל עניין הטיפול בדיכאון (בשן סבל מדיכאון שנמשך שנים - ד"פ) אבל בחרתי, מתוך כבוד והערכה, שלא. בחרתי שהייעוד שלי יהיה לדבוק במוזיקה של יגאל, כי זה הדבר היחיד והעיקרי שאני רוצה שיזכרו ממנו, ולא שום דבר אחר". 

כחלק מהעשייה שלה אחרי מותו היא רקמה את הוצאתו של “יש לי ציפור קטנה בלב", ספר מנגן חדש לילדים, שיצא בשיתוף עם הוצאה לאור גירסא דינקותא. בספר שישה משיריו הידועים של בשן: “סיון", “תן לי", “אדוני ראש העיר", “הופה היי", “שמיים" ו"יש לי ציפור קטנה בלב". עטיפתו ותוכו מלווים באיורים מרהיבים של הצייר והאומן מישל קישקה ושזור בו תקציר תחנות בחייו, כפי שנכתבו על ידי מיקה עצמה. בניגוד לנהוג בספרים מסוג זה, הנותנים טעימה קצרה מכל שיר, כל ששת השירים מנוגנים במלואם ומבוצעים על ידי יגאל בשן בגרסאותיהם המקוריות.

“יש לי ציפור קטנה בלב'' (צילום: יחצ)
“יש לי ציפור קטנה בלב'' (צילום: יחצ)


“הכל התחיל לפני כשנה וחצי, כששני אנשים יקרים - דב זיגלמן ובתו צליל גוטמן, הבעלים של הוצאת הספרים גירסא דינקותא - אמרו לי שהם רוצים להוציא ספר ילדים מנגן המורכב משיריו של יגאל", מספרת בשן. “הם עשו ספר דומה משירי עוזי חיטמן ז"ל. מיד הרמתי את הכפפה, כי חשוב לי שספר כזה יהיה בכל בית, ושהמוזיקה של יגאל תהיה נגישה גם לילדים, כדי שיגדלו על שיריו. הספר לא כולל רק שירי ילדים, אלא שירים שהיו מוכרים ושאני יודעת שההורים גדלו עליהם, שירים שיגאל אהב ושירים שאני אוהבת. לאחר שדב וצליל הסכימו ללכת איתי לפי הדרך שאני בוחרת - נתתי את הסכמתי".

הצעד הראשון שלה היה להתקשר עם המאייר מישל קישקה. “מישל הוא מאייר בחסד עליון, ולשמחתי הוא נתן את הסכמתו ליצור שישה איורים בהתאם לששת השירים שבספר, כשבכל איור יש הומור ואמירה", היא אומרת. “את פגישות העבודה עשינו בבית שלי, כי רציתי שהם ירגישו את ההיכל של יגאל, עם התמונות והאווירה. הייתי בעננים מהמפגשים הללו, וכל איור היה יותר חכם מקודמו. שלחתי כמה ספרים לאנשים שאני מכירה, והפינוק והחיבוק שהם עטפו אותי בהם היו נפלאים ומרגשים. אנשים מדהימים כמו אסי עזר, רותם סלע, אדוה דדון ואופירה אסייג שיתפו בסטורי באינסטגרם את הספר למיליוני עוקביהם. אני שמחה ונרגשת מכך שהספר נכנס עכשיו לרשימת רבי־המכר של סטימצקי בקטגוריית הילדים".

הייתה לנו אהבה 

בלי לתכנן, את השיחה אנחנו עורכים ב־4 בספטמבר, התאריך שבו נשבעו אמונים זה לזה מתחת לחופה לפני 50 שנה בדיוק, ב־1972. ההיכרות הראשונה ביניהם הייתה בשנת 1970, ביום ספורט בווינגייט של חברי הלהקות הצבאיות. מיקה, שאז נשאה את שם המשפחה מרידור, שירתה בלהקת פיקוד המרכז יחד עם קולגות כמו שלומית אהרון, שלמה בראבא, ניצה שאול ושם טוב לוי. הוא היה אז הכוכב הגדול של להקת פיקוד צפון, שכבר תחזק קריירה מצליחה בת ארבע שנים ונחשב לאחד הזמרים המפורסמים במדינה. “יגאל ואני היינו נפגשים בכל מיני אירועים של להקות צבאיות, אבל באותו יום ספורט בווינגייט שוחחנו ממש לראשונה", היא משחזרת. “לא קרה כלום מעבר לזה. ואז, בשנת 1971, כמה חודשים אחרי שהשתחררתי מהצבא, נסעתי ללונדון. עבדתי שם כצלמת יחד עם חברה שלי, שכתבה לעיתון ‘לאשה'. היינו עיתונאיות לנושאי בידור בלונדון. יום אחד, כשהיה גשם זלעפות בחוץ, הסתתרתי מתחת לגגון של כלבו כדי לתפוס מחסה, ופתאום הרגשתי שמישהו נוקש לי על הכתף. זה היה יגאל. זהו. מאותו רגע לא יכולנו להיפרד, והחיים לקחו אותנו".

אומנם באמתחתה של מיקה היה שיר אחד שהקליטה אחרי שירותה הצבאי - שיר סולו שנקרא “סוף כל פרפר", שכתב והלחין יאיר רוזנבלום - אבל היא החליטה לוותר על קריירת השירה ועל אור הזרקורים, ופיתחה קריירה מרשימה כמעצבת אופנה, המשווקת את עיצוביה בין היתר בחנות בבעלותה בכיכר המדינה בתל אביב. “הרמתי ידיים בתחום המוזיקה ברגע שהכרתי את יגאל, כי הבנתי שיש פה כוכב. החלטתי שאני אהיה רק מאחוריו", היא מספרת בגילוי לב. “סייעתי בכל מה שאני יכולה לסייע ואהבתי את זה הכי בעולם. הרגשתי שותפה. הוא שיתף אותי בכל דבר, והייתי עדה לכל השירים שהוא כתב. היה כיף להיות עדה לכל היצירה, הלהקות והפרויקטים שהוא היה שותף להם, לבלות באולפני החזרות וההקלטות ולהיות חלק מהעשייה שלו".

איזו אהבה זו הייתה?
“יגאל היה החצי השני שלי, וכך אני מרגישה עד היום. הוא היה ועדיין כזה. זו הייתה ועדיין אהבה כל כך גדולה, שאי אפשר להסביר או לתאר במילים. אני חיה בבית ויש לי תמונת ענק שלו מול הפנים. יש לי מעין היכל המורכב מתמונותיו. ככה אני אוהבת. אני מרגישה שגם אם הוא לא בגופו, הוא ברוחו, הוא איתי כל הזמן".

הייתה תקופה ארוכה שבה הוא נחשב לאליל הבנות, זה לא הפריע לך?
“לא, ממש לא. זה אף פעם לא הפריע לי. שמחתי שאוהבים אותו, וגם ידעתי שיש לנו אהבה, אז היא תשמור עליי והיא תשמור עליו. וכך קרה".
צבר מארץ הצבר 

בשנות ה־70 בשן היה בשיא כוכבותו: הוא הופיע על שערי מגזינים ועיתונים, השתתף דרך קבע בפסטיבלים המובילים במדינה, הרדיו שידר את להיטי הענק שיצר (“יש לי ציפור קטנה בלב", “קפה אצל ברטה", “בואי נעשה לנו חג", “כוכבים לא משקרים", “ודוד יפה עיניים", “דיזנגוף 99" ועוד), יצא סרט מצליח בכיכובו (“שרית") והיו לו הופעות מוצלחות בארץ ובחו"ל. בשיריו מאותה תקופה הוא היה מהראשונים ששילבו בין מזרח לבין מערב ויצרו תמהיל ישראלי אותנטי שהניח את אבן היסוד לקידומו של הפופ בארץ. באמצע שנות ה־70 כישרונו זימן לו צ'אנס להצליח בגדול גם בחו"ל: בתיווכו של אבי עופרים, שהתגורר בגרמניה, חתם על חוזה הקלטות בחברת התקליטים הגרמנית אריולה להקלטת שירים בגרמנית ובאנגלית. על עטיפות אלבומים אלו הוא נקרא “בן בשן" ו"ניל בשן", בניסיון ליצור שם במה בינלאומי. “חיינו שם כשנה אבל הרמנו ידיים, כי לא עמדתי בזה", אומרת מיקה. “היינו עם ילד קטן, ולחיות בין הגרמנים שמדברים בשפה זרה לנו, בייחוד בשנות ה־70, שהייתה מאוד מפחידה אחרי אסון מינכן, זה לא היה פשוט. הילד היה הולך לגן והיו שומרים עליו בחוץ עם נשק - זה לא היה בשבילנו, אז חזרנו לארץ".

יגאל בשן (צילום: יעקב סער, לע''מ)
יגאל בשן (צילום: יעקב סער, לע''מ)


בהמשך עברו הזוג בשן לאנגליה. הוא הקליט גרסאות באנגלית לשיריו המוכרים. כך למשל הפך “יש לי ציפור קטנה בלב" ל"Sing It Like A Bird" ו"דודי שב הביתה" הפך ל"Montilu". בנוסף, נכתבו עבורו שירים מקוריים על ידי אומנים ידועי שם כמו אלטון ג'ון (“Smile That Smile") ובריאן אדמס (“Hiding From Love", "I'm Ready" ו"You Walked Away Again"). והיו גם שירים שכתב בעצמו באנגלית. אחד מהם, “Suzanne", שיצר עם שמוליק צ'יזיק, הפך מאוחר יותר בגרסתו העברית ללהיטו “סיון". האפיזודה האנגלית נמשכה חודשים ספורים בלבד. “זו הייתה חוויה נהדרת עבור יגאל, כי הוא הקליט באולפני אבי רוד של הביטלס והיה מאוד מבסוט", מספרת מיקה. “הוא גם מאוד התרגש מהשיר שקיבל מאלטון ג'ון, אבל הוא לא היה מוכן למחיר שהשהות באירופה גבתה ממנו. המרחק מהמשפחה ומהחברים, המרחק מהכדורגל ומהשש–בש. יגאל היה צבר בכל רמ"ח איבריו והיה כל כך ישראלי בנשמה, כך שהיה קשה לו להיות רחוק מהארץ, אז חזרנו".

בשנת 1981, לאחר חזרתו הסופית לארץ, חבר ללהקת ברוש והקליט את אלבומו “סיון". מלבד שיר הנושא המצליח, כלל האלבום גם את הלהיט “תן לי", שאותו ביצע בתחרות קדם־האירוויזיון באותה שנה.

אין אדם שקוף 

לאורך שנות ה־80, לצד השירים שכתב לבוגרים, השתתף בשן בפסטיגלים השונים והחל מעמיק את הקשר שלו, כיוצר וכאומן, גם לעולם הילדים, כשבין השירים שיצר בעשור זה לקהל יעד זה היו “הופה היי", “ילד פלא", “ציגלה ביגלה בום", “ביישן אוהב אותך" ו"אני אוהב אותך, יפה שלי". בהמשך הקים עם חבריו, עוזי חיטמן ויונתן מילר, את ההרכב “כמו צועני" שהניב להיטים רבים, בהם “כמו צועני", “ארץ הצבר" ו"אנחנו נשארים בארץ" שזכה בתואר “שיר השנה" ב־1985. שנה אחר כך השלישייה קיבלה הצעה לככב בתוכנית טלוויזיה לילדים שנקראה על שם השיר שיצר בשן לגידי גוב לפסטיבל שירי הילדים 8 - “הופה היי". בשן היה החבר היחיד מהשלישייה שהיה בשני גלגוליה: תחילה עם חיטמן ומילר ובהמשך עם אהרון פררה ואבי דור. במשך 14 שנה שבמהלכן התוכנית שודרה בטלוויזיה וגידלה את ילדי ישראל, לצד הופעות ברחבי הארץ, הפך לאחד מכוכבי הילדים הגדולים במדינה. “יגאל אהב מאוד את מעגל הילדים", מספרת מיקה. “בהופה היי הוא נשאב לזה לגמרי, זה היה פשוט כיף גדול עבורו. הייתה לו סבלנות רבה לאנשים ולילדים, גם לפני ההופעה וגם אחריה. גם אם היו עוצרים אותו ברחוב, הוא תמיד הקדיש זמן לאנשים. יגאל היה עממי והסתכל לכל אדם בגובה העיניים. הוא היה רואה אנשים. לא היה בעיניו אף אדם שקוף". 

יגאל בשן בהופה היי (צילום: ראובן קסטרו)
יגאל בשן בהופה היי (צילום: ראובן קסטרו)


את מרגישה שבאותן שנים הצלחתו ככוכב ילדים באה על חשבון ההצלחה בעולם המבוגרים?
“היו תקופות שכן, היו תקופות שאי אפשר היה לעשות גם וגם. הוא הקדיש מעצמו שנים רבות לעולם הילדים, וזה בוודאי בא על חשבון עולם המבוגרים. אבל עדיין, הוא הקפיד תמיד לכתוב גם למבוגרים ושחרר מדי פעם שירים. בשלב מסוים הוא החליט לעשות קצת אתנחתה מעולם הילדים וחזר בגדול להופיע בעיקר בפני קהל בוגר יותר".

את האלבום האהוב עליו ביותר, מספרת מיקה, הקליט בשן בשנת 2009. “פגישה לאין קץ" מנה 11 גרסאות כיסוי שלו לקלאסיקות ישראליות משנות ה־60 וה־70 בעיבודים חדשים של הגיטריסט דורון מזרחי, שגם הפיק את האלבום יחד עם בשן. “בער ביגאל לעשות את הפרויקט הזה, והוא החליט שהוא רוצה לתת את הפרשנות שלו לכמה משירי ארץ ישראל היפים", מספרת מיקה. “הוא שר שירים כמו ‘תלבשי לבן', ‘פגישה לאין קץ', ‘עין גדי', ‘דבר אליי בפרחים'. בהגשה שלו זה נשמע אחרת, נשמע מדהים. זה היה אלבום שלא היה מסחרי, אבל יגאל היה גאה בו יותר מכל מה שהוא עשה. זה היה האלבום שהוא הכי אהב".

עד כמה יגאל הרגיש מוערך בעשור האחרון לחייו?
“הוא הרגיש מוערך מאוד־מאוד. בתקופה האחרונה, בגלל שהוא היה חלש והרגיש לא כל כך טוב, הוא מיעט להופיע. הייתה לו הופעה אחת לחודש במועדוני זאפה השונים. הקפדנו שהוא יופיע באופן קבוע, כי זה מה שהוא רצה. זה ממש החזיק אותו, הוא אהב את זה והרגיש את אהבת הקהל. אם היו לו כוחות, הוא היה מופיע יותר. אנשים הראו לו אהבה רבה. כשהיינו עושים את הליכות הבוקר המוקדמות שלנו כדי לחזק אותו, אנשים היו קוראים לעברו ברחוב קריאות אהבה. גם התקשורת אהבה אותו תמיד. ליגאל לא היו קטעים של אגו, וגם אם שיר שלו תפס פחות, הוא היה מיד חושב על הדבר הבא. הוא לא נכנס אף פעם למרה שחורה מהמוזיקה. זה היה יגאל. היה לו מעיין יצירות אדיר וחוש הומור נפלא. הוא אהב לצחוק על עצמו ולהצחיק את חבריו וקרוביו".

בחמש השנים האחרונות לחייו סבל בשן מכאבים עזים מתמשכים ובעקבותיהם התפתח אצלו דיכאון. בפעמים הבודדות שהוא הופיע בפומבי, כמו למשל בערב המחווה של התזמורת הפילהרמונית הישראלית לזכר ידידו המנוח עוזי חיטמן בהיכל התרבות בתל אביב, הוא התקבל בתשואות על ידי הקהל שעמד והריע לו במשך דקות ארוכות. באפריל 2016 זכה בפרס אקו"ם למפעל חיים על פועלו למען המוזיקה הישראלית. הלהיט הגדול האחרון שלו, “שמיים", שהוקלט ב־2013, נחשב עד היום לאחד השירים המושמעים ביותר שלו. ב־9 בדצמבר 2018, בהיותו בן 68, שם קץ לחייו.

ההנצחה מאירה את הלב 

“הייתי חלק מיגאל והוא היה חלק ממני, אז אם הוא חווה משהו - הייתי לצדו כל הזמן. גם בכאב וגם בשמחות. פשוט כל הזמן", אומרת מיקה ומבקשת להסתפק בדברים הללו. “קשה לי לדבר על זה", היא מוסיפה. “ההנצחה שלו מאירה לי את הלב ועוזרת לי להתמודד עם חסרונו של יגאל", היא אומרת. “בהנצחה הזו אני מרגיש שאני משאירה את יגאל איתנו, כמה שיותר נוכח. אם זה דרך הרדיו, דרך מופעי המחווה הרבים שאני מקיימת לזכרו ועכשיו דרך הספר הקסום הזה".

מיקה ויגאל בשן  (צילום: נעם וינד)
מיקה ויגאל בשן (צילום: נעם וינד)


יש שירים חדשים שלו שנחשפת אליהם אחרי מותו?
“שבוע אחרי מותו נברתי בחומרים ומצאתי שיר ישן שלו בשם ‘איתך', שיר מהמם כל כך. באותו יום, בשישי בערב, הרמתי טלפון לשלומי שבת ואמרתי לו שאני שולחת לו אותו. באותו ערב, ב־12 בלילה, שלומי כתב לי: ‘אני מקליט את השיר'. הגרסה של שלומי מדהימה. יש שיר נוסף שיגאל שר יחד עם מיקי גבריאלוב, שיר שכתב ראש הממשלה יאיר לפיד והלחין קובי אשרת על נעמי שמר. באמצע ההקלטות יגאל לא הרגיש כל כך טוב ולא הספיק לסיים אותו. אחרי מותו הוצאנו את השיר לאור. בהמשך גיליתי עוד שני שירים של יגאל שלא ידעתי שקיימים ולא זכרתי אותם. אחד מהם הוא ‘קחי לך אהבה', שיר מדהים שיכול להוביל חתן וכלה לחופה ואני רוצה להוציאו לאור בקולו של יגאל". 

איך את מתמודדת עם הגעגוע?
“העשייה וההנצחה מסייעות לי, וגם הזכות הגדולה שלי היא שבאמת נשארתי עם כל כך הרבה חומרים של יגאל ביו־טיוב, שכשאני מרגישה צורך, אני נכנסת ליו־טיוב ושומעת כל שיר שאני רוצה או צופה בקליפים. חבריי מוניקה ידלין ואסף כהן אחראים על הארכיון של יגאל ומנהלים את עמודיו ברשתות החברתיות. הכרנו אותם כמעריצים צעירים של יגאל, התאהבנו בהם, ויגאל הרגיש את הכוח והאהבה שלהם והכניס אותם למעגל העבודה הקרוב שלו. הם נשארו עד היום חלק מהמשפחה". 

ארונו של יגאל בשן (צילום: אבשלום ששוני)
ארונו של יגאל בשן (צילום: אבשלום ששוני)


אחרי שנים שהיית מאחורי יגאל, איך את מרגישה עם המעבר לקדמת הבמה? 
“אתה לא מבין כמה החיבוק שאני מקבלת מאנשים עוזר. בכל יום אנשים זרים ניגשים אליי ואומרים לי כמה הם אוהבים את יגאל. זה מחזק אותי ונוסך בי כוח. זה כל כך יפה וכל כך מחמם את הלב, כי יגאל נגע בכל אחד. זה מה שאני רוצה שיזכרו ממנו"