חובבי האופרה בצפון המדינה אמורים להיות מבסוטים מאחר שסוף סוף יוכלו להתברך באופרה משלהם וכביכול לא ייאלצו להרחיק עד תל-אביב כדי להתענג על צלילי הסוגה המוזיקלית החביבה עליהם. "כביכול" מפני שגם אם זה עשוי לקרות בקרוב, בינתיים יציג הגוף האמנותי החדש "אופרה צפון" מההחודש הבא תחילה בשלוש הערים הגדולות את הפקת הבכורה שלה, "בית ברנרדה אלבה" ולא בפריפריה. שיחה עם מלחין האופרה, אבירם פרייברג, ממייסדי "אופרה צפון".

פרייברג ועמיתיו להרפתקה המוזיקלית שבשער שמחים שמחת עניים. "אנחנו יוצאים לדרך עם תקציב מוגבל, פרינג'י מאוד", הוא מספר. "קיבלנו ממשרד התרבות תמיכה של 20 אלף שקל והיתרה, בערך אותו סכום, באה מכיסי". 

בתור משוגע לדבר?

"בוא, נאמר שמתוך התמודדות עם מציאות שבה אנחנו, אמנים תושבי הצפון, רצינו זה מכבר גוף כזה הן כצרכני תרבות, הן כאמנים מופיעים ופחות לכתת רגלינו למרכז".

"אופרה צפון', אתם קוראים לעצמכם, אבל הפעילות שלכם, דוגמת קונצרטים קאמריים קוליים בבתים, איננה אופראית נטו.

"מאחר שאנחנו גוף בתחילת דרכו, איננו יכולים להעלות הפקות כמו גוף מבוסס, כך שאנחנו מתחילים עם הפקה אופראית אחת בשנה, כשלצידה אכן יהיו פעילויות נוספות עם הזמרים שלנו".

כשפרייברג אומר "הזמרים שלנו", כוונתו בשלב הנוכחי לזמרות שתשתתפנה ב"בית ברנרדה אלבה", הפקה נשית בעיקרה, שהוא והבמאי יונתן שוורץ מוקפים בה, כולל שמונה זמרות, מנצחת (תם קרני), רקדנית פלמנקו ופסנתרנית, כשהתרגום הוא מאת רבקה משולח הוותיקה".

בית ברנרדה (צילום: אבירם פרייברג)
בית ברנרדה (צילום: אבירם פרייברג)

מה הניע אותך לפתוח את פעילותכם באופרה שהלחנת על בסיס המחזה של לורקה?

"הניעה אותי סיבה פרוזאית, כאשר זמרות בעיקר הגיעו לאודישן שקיימנו, בעוד שלזמרים שהתעניינו זה לא התאים. לפיכך, בחרתי להתבסס על מחזה, שכל התפקידים בו נשיים ולורקה כתב אותו על רקע עליית המשטר הפשיסטי בספרד. החזרות מתקיימות בעיקר במתנ"ס בטירת-כרמל". ולא בעפולה, שהאופרה שלה נשארה בגדר אגדה אורבנית.

פרייברג, 53, תושב מושב אילנייה בגליל התחתון, גבעתיימי במקור, הוא זמר ונגן קרן יער בעברו, העוסק כיום בהלחנה ובהוראת מוזיקה ומסיים דוקטורט במוזיקולוגיה באוניברסיטת חיפה. מזה 18 שנה הוא חוגג את המעבר שלו לצפון. "כאמן יוצר, יש לי כאן שקט ושלווה עם נוף וחיבור לטבע, כל מה שדרוש ליצירה", פרייברג מציין.

''בית ברנרדה אלבה''  (צילום: יחצ)
''בית ברנרדה אלבה'' (צילום: יחצ)