טלי גרנות היא עורכת דין, המתמחה בענייני סביבה ובעלה, רמי לבני, הוא עיתונאי, הנוגע בנושאי חברה והגם שהם אינם מוזיקאים, עלה בידיהם ליצור את "לפעמים נדמה לי", אלבום-ילדים קסום, שיצא בימים אלה בהפקתו המוזיקלית המלוטשת של רוני וייס. איך זה קרה להם?

"האמת זה קרה במקרה", משיבה גרנות. "כשנולדה בתנו נורית, מטבע הדברים מצאנו את עצמנו משמיעים לה המון מוזיקה. זה סחף את רמי לפרץ של כתיבה לילדים, מה שדרבן אותנו לנסות להלחין את השירים שהוא כתב, משהו שלא עשינו אף פעם ולא חשבנו שיש לנו אותו ואנחנו מסוגלים לעשות. לאט-לאט משהו יצא ויחסית נשמע די טוב, מה שהביא לתגובות תומכות מהמשפחה ומחברים, בפרט מנורית שלנו, בת השנתיים וחצי".

"נראה לנו שעם השירים שיצרנו אנחנו חלק מהיותה של ישראל מעצמה בתחום שירי הילדים, שבכמותה לא נתקלתי בתרבויות אחרות שיצא לי להכיר", אומר לבני. "זה התחיל עוד לפני קום המדינה, כשכתיבת שירי הילדים נחשבה כחלק ממאמץ לאומי לבנות תרבות חדשה ובה השתלבו טובי היוצרים כאן, כמו נעמי שמר ויוני רכטר. אנחנו רצינו להמשיך את המורשת המופלאה הזאת עם שירים שמבטאים את הדור הנוכחי".

עטיפת האלבום (צילום: אורי קרמן)
עטיפת האלבום (צילום: אורי קרמן)

והם נובעים מההווי במשפחת לבני-גרנות?

"השירים שלנו נובעים מכמה מקורות. יש מהם שמספרים על חוויות שנצרבו בנו בילדות שלנו ואחרים הם עכשוויים, מסיטואציות שבהן אנחנו נתקלים, כולל דברים מצחיקים ומביכים, גם מעוררי מחשבה. רוב הסיפורים שיש בשירים הם אמיתיים, כמו על ילד שמצא שקל ליד הפח וזה היה היום הכי מאושר בילדות שלו. בשירים שלנו אנחנו מושפעים מיהודה אטלס ולכבוד ייחשב לנו הדבר, גם מיהונתן גפן, שביצירה שלהם מתבוננים ברגעים הקטנים של היום-יום".

אגב, מדובר בהווי לא רק עכשווי. מלבד נורית ודני, התינוק שלהם בן השבוע, יש להם גם את אורי, בנו בן ה-16 של רמי מנישואיו הראשונים ולדבריהם השתלבו בשירים גם חוויות מילדותו.

לדבריהם, הם לא בהכרח הלכו על קו חינוכי בשיריהם. "בין השירים באלבום יש כאלה שמשתייכים ל...חטיבת הילד המעצבן", מעירה גרנות. "לא רק מעצבן", הוא ממשיך את דבריה. "בשירים צפים גם רגשות של קנאה, חוסר פירגון ושמחה לאיד. הדרך להתמודד איתם היא לא להדחיק אותם, או להכחיש את קיומם, אלא לדבר עליהם ולהתייחס אליהם".

"שירים לילדים הם כמו שירים למבוגרים, אולי עם קצת פחות 'אני אוהב אותך', 'ארץ-ישראל יפה' וכאלה דברים וכל מיני מילים מסובכות של משוררים", הוא אומר ובכך מקפיץ אותי. כאן המקום להזכיר, שרמי הינו בנו של יצחק לבני, שבהיותו מפקד גלי צה"ל הגה את הרעיון המבורך של ערבי שירי המשוררים ובכך ביסס את מעמדו בפנתיאון התרבות הישראלי. 

"לא חשבתי על זה כשכתבתי מה שכתבתי", מודה לבני הבן. "כולנו אוהבים שירי-משוררים, אבל לא צריך להגזים כשההערכה הגדולה לשירי המשוררים תביא אותנו לזלזל בפזמונאות, הן למבוגרים, הן לילדים".

באשר ללחני השירים שבאלבום יש בהם שילוב משובב נפש של העדכני להיום לבין הקלאסי. "אנחנו מוזיקאים מאוד לא יומרניים", סח לבני. "ככאלה כיוונו לשילוב הזה שידבר אל בני הדור הנוכחי, אגב התכתבות עם שירים מוכרים דוגמת 'איך שיר נולד', 'אבניבי' ו'איך ולמה לבשה הזברה פיג'מה".

הם הלחינו יחדיו את השירים הגם שהם נטולי השכלה מוזיקלית. "רמי מנגן בגיטרה ובפסנתר ואני שרה כל השנים במקהלות ובחבורות זמר", מספרת גרנות. "בעיקר אנחנו מקשיבים לשירים ומוקפים במוזיקה. בהלחנת השירים רמי פרט על הגיטרה, אני עשיתי קולות והשירים נוצרו במין אלתור כזה".

"למעשה, לא העזנו לחשוב שנלחין את השירים", הם אומרים בכנות האופיינית להם. "חשבנו שההלחנה היא עניין לקומפוזיטורים גדולים ומי אנחנו שגם נוכל", אומר לבני. "לכן, אפילו קפצנו מעל הפופיק כשפנינו למלחינים מנוסים, אבל ניכר בהם שהם מעדיפים להלחין את המילים של עצמם או של הכותבים הקבועים שלהם. אחד מאלה שפניתי אליהם שאל - 'למה שלא תלחין בעצמך?'"

כיצד הגבת?

"מה זאת אומרת? אני כותב בעיתון, לא מלחין', הגבתי. 'תנסה', הוא הציע. אכן, נעניתי לאתגר אף  אם ההצעה נראתה לי מופרכת והלחנים כמו קפצו מאיזשהו מעיין סמוי. אחרי שאזרנו אומץ וכבר היו לנו כמה שירים מולחנים, פניתי לשם ההפקה המוזיקלית לרוני וייס, שבעיניי הוא אלוף בשירי-ילדים ונראה לי מתאים לשירים שלנו. רוני לגמרי הבין מה שרצינו לומר ושיפר פלאים את המוצר שלנו".

גרנות: "זה כולל כמובן את הגישה שלו לגבי הומור במוזיקה".

לבני: "אין כמו רוני מי שיודע לצרף אלמנט מוזיקלי לבדיחה. מבחינתנו הוא בחירה מושלמת, בפרט שבאמצעותו זכינו לעבוד עם נגנים מהשורה הראשונה, כולל גלעד אפרת בבס, ניצן עין הבר בכלי-נשיפה, רוני הולן בכלי-הקשה, ישראל נחום בתופים ודניאל וייס, הבן של רוני, בגיטרה".

"היה לי תענוג לעבוד עם טלי ורמי, שהם זוג מקסים", אומר רוני וייס. "הם יכולים להיות גאים באלבום שלהם, שבו הם פונים לילדים בגובה העיניים. אני הצטרפתי אליהם עם הניסיון הרב שיש לי בתחום עם נגינה חיה של נגנים, בלי קיצורי דרך של מחשב באולפן, כשאיתי נתן כהן על המסטרינג".

עקרונית, השניים מתבססים באלבומם על שירים מתוצרת עצמית, פרט לכך שהם הביאו לחן חדש למילותיו של המורה בנימין כספי לשיר הילדים הקלאסי "השפן הקטן", השונה מלחנו המוכר של נחום נרדי.

לבני הוא בעל טור ב"הארץ", סטיריקן ו...מורה לספרות בתיכון 'אוהל שם', ברמת-גן וזוגתו היא, כאמור, עורכת דין בענייני סביבה, כש"העיסוק המשפטי שלי מכוון בעיקר לזכויות אדם". גם זמרת? - "בוא, נאמר שזה אצלי תחביב, יעני".

ה"תחביב" הזה יתורגם גם להופעות?

לבני: "בטח שכן!" 

גרנות: "אבל מכיוון שיש לנו תינוק בן שבוע, זה יידחה קצת".

בינתיים אפשר להתאהב באלבום. מומלץ!