פרידה עוזיאל מוכרת מהאח הגדול - אבל הסיפור האמיתי מתחיל עכשיו | דודי פטימר

באלבומה החדש, שהוא טיפול פסיכולוגי לכל דבר, פרידה עוזיאל מנפנפת מעליה את תדמית "יוצאת האח הגדול" ומתגלה כיוצרת-זמרת איכותית, אותנטית ורצינית שיודעת להפוך את הצלקות שלה ללהיטים

דודי פטימר צילום: דודי פטימר
פרידה עוזיאל
פרידה עוזיאל | צילום: אלון דניאל
2
גלריה

כמו רבים, גם אני הגעתי עם גבה מורמת: הרי המוני בוגרי תוכניות ריאליטי נעלמים בקצב שבו עלו, מנסים לסחוט עוד טיפה מהתהילה הרגעית ואז נמסים בתוך רעש הרקע. אבל כבר במפגש הראשון עם קולה, עם החדות של המילים ועם החתימה המוזיקלית המדויקת, הבנתי עד כמה טעיתי. זה היה רגע של "לאכול את הכובע" מהסוג הנדיר - לא בגלל שהופתעתי, אלא משום שזכיתי לגלות יוצרת אמיתית.

זמרת שמגיעה לאלבום הבכורה הזה כשהיא בוגרת, רצינית, מגובשת, וכזו שיודעת לא רק מה היא רוצה להגיד - אלא גם איך היא רוצה להישמע. זה הרגע שבו הבנתי שהאלבום הזה אינו עוד ניסיון לרכב על תהילה - הוא אמירה אמנותית אישית של אישה שמגיעה לכתוב את השם שלה מחדש. האלבום מרגיש לי כמו הפסיכולוג הכי טוב שלה עבורה (ועבורנו). לא לשווא, אולי, שמו הוא "בטיפול".

עטיפת האלבום
עטיפת האלבום | צילום: אלון דניאל

מבחינה מוזיקלית, ההפקה עובדת כמעין מצע רגשי שמאפשר לפרידה לנווט בין פגיעות לעוצמה. התכנותים המדויקים, הגיטרות הרכות והקלידים האוריינטליים שמוסיפים שכבה של חום - כל אלה בונים סביב קולה של פרידה תחושה של מסע פנימי שמתרחש בזמן אמת. היא שרה כאישה שנפתחה עד הסוף, אבל באותה נשימה גם כאישה שסגרה את הדלת מאחוריה. הקול שלה מתפזר כמו אפר ברוח ובו בזמן נאסף חזרה - תהליך של התפוררות ובנייה מחדש המתרחש בתוך שתי דקות וחצי.

"מאחלת לך" מרגיש פחות כשיר פרידה ויותר כשיר שחרור. יש בו רגעים שבהם פרידה מתבוננת בעבר בעיניים מפוכחות, רגעים שבהם היא מודה לעצמה שהקשיבה לאינטואיציות שלה, ורגעים שבהם מתגלה אמת פשוטה: לפעמים רק אחרי שמישהו יוצא מחייך אתה מגלה מהו מרחב הנשימה. היא לא מתגעגעת, לא מבקשת סגירת מעגל ולא עוסקת בפצע; היא מכירה בו, מניחה עליו יד, ואז משחררת. זו אמירה מוזיקלית ואישית בוגרת במיוחד - כזו שממקמת את פרידה לא רק כזמרת טובה, אלא כיוצרת שמבינה שהשיר הוא לא סוף הפרק, אלא תחילתו של סיפור חדש.

"דקה משלושים" הוא לא רק המשך טבעי לבלדה שפתחה את האלבום - הוא העמקה פסיכולוגית במרחב הפנימי של אישה שמחזיקה שני קטבים בו-זמנית: ביטחון מוחלט בערכה העצמי, לצד היעדר כמעט צורב של מגע רגשי שמחזיק. פרידה שרה כאן לא כמי שמבקשת אהבה, אלא כמי שמבינה את ערכה - ודווקא משום כך מתקשה להשלים עם הפער בין מי שהיא לבין המציאות הרגשית שסביבה. השיר חושף שכבת עומק חדשה: זה לא רק "אין לי זוגיות", אלא "איך ייתכן שיש בי כל כך הרבה - ובכל זאת אני לבד?". הניגוד הזה, בין העצמה לבין בדידות, הוא המנוע הרגשי שמטעין את השיר באנרגיה לא פתורה.

באופן יוצא דופן, פרידה לא נשארת בתוך הכאב האישי שלה. היא מרחיבה את האמירה לעבר הדור כולו - דור תלוש, מקוטע, מרובד בריגושים רגעיים ולא במערכות יחסים עמוקות. יש משהו כמעט סוציולוגי בשורה הזו: היא הופכת את הבדידות שלה למראה גדולה יותר, למשהו שמרבית צעירי שלושת העשורים האחרונים יכולים לזהות בו משהו מעצמם. בכך, השיר מגלגל את עצמו למרחב רחב יותר: לא רק בלדה רומנטית-נפשית אלא תיעוד מוזיקלי של תקופה שבה האינטימיות נשחקת וכמהים לאותה "אהבה גדולה" כמעט כמו רעב ביולוגי.

אחת השכבות המרתקות ביותר בשיר היא הופעתה של "הילדה השבורה" - הדמות הפנימית, הלא-מטופלת, שהולכת איתה עדיין. כאן פרידה לא רק שרה על געגוע לאהבה: היא כותבת שיר על שיקום עצמי. החיפוש אחר בן זוג הופך למעשה לחיפוש אחר מי שיאחה את הקרעים הישנים, מי שיאפשר לתוך חייה תחושה של בית שלא היה שם בעבר. זוהי תנועה עדינה בין הכרה בפצע לבין שימוש בו כחומר גלם ליצירה - וזו נקודת העומק שממקמת אותה במקום שאמנים גדולים מגיעים אליו: היא לא מסתירה את השבר, היא מנצלת אותו כדי לייצר משמעות.

המוזיקליות של "דקה משלושים" נעה על ציר מעניין: מצד אחד המשך של הסלסול המרומז מהשיר הקודם, מצד שני פופ עדין ומוקפד שמעניק מרחב נשימה למילים הכבדות. ההפקה בוחרת לא להעמיס - בדיוק ההיפך: היא מפנה מקום לקול שלה, שמצליח להיות מתוח וישיר כאחת. המשחק בין ווליום רגשי גבוה לבין עיבוד נקי יוצר תחושה של וידוי שאינו מתפרק, אלא נבנה. כאילו פרידה עומדת על במה ריקה, רק היא והמיקרופון, ואומרת אמת בלתי מרוככת על דור, על ילדות, על פספוס ועל תקווה - תקווה שמישהו ייכנס דרך הסדקים ויהפוך אותם לדלת.

ב"אמרתי לו כן" פרידה עושה צעד מוזיקלי מפתיע: היא עוזבת לרגע את המרחב הים-תיכוני-פופי שבו היא נולדה מחדש באלבום זה, ונכנסת בעוצמה לתוך מרחב שהולך ומתמעט בשנים האחרונות - הרוק הישראלי. מה שמרתק הוא עד כמה הטבעיות שלה בתוך הז’אנר הזה כמעט מטרידה. היא לא נשמעת כאילו היא עושה מחווה לסצנה שאיננה, אלא כאילו היא מחזירה אותה לחיים מתוכה. העברית שלה חדה כמו גיטרה חשמלית, הקול מתיישב על הריפים כאילו זהו ביתו המקורי, והאנרגיה שמבעבעת מתחת למילים מזכירה את הימים שבהם הרוק הישראלי היה זירת וידויים לא מהונדסת, בועטת, כמעט מלוכלכת - והיא מצליחה להחזיר את זה בלי להיות נוסטלגית בכלל.

מבחינת הטקסט, זהו אולי השיר הישיר ביותר שלה עד כה. הוא לא מבכה אהבה שהסתיימה, הוא מפרק אותה. פרידה משרטטת מערכת יחסים שבה הערך העצמי שלה הונח על מזבח האגו של בן זוג חיצוני, נוצץ, שעסוק בלייצר תמונה במקום מציאות. היא קורעת את שכבות ה"מושלם מבחוץ", וחושפת את הבור הפעור מבפנים - ריק רגשי, שקר, שליטה, ומנגנוני כוח. אין כאן ניסיון לייפות, אין צל של געגוע. הכול מוגש כמו אגרוף ישיר לחזה. אפשר כמעט לשמוע את הדם רותח בין השורות. מה שבשיר אחר היה עשוי להישמע ככעס - כאן הופך לניתוח מדויק וכמעט קליני של רעל זוגי.

החזרה של הפזמון, החוזק של המילים, והעובדה שהיא מבהירה - שוב ושוב - שהדלת נסגרה, מציבים את השיר הזה כמעין "מניפסט של גבולות". "לא אמרתי לו כן" הוא לא רק משפט שחוזר פואטית - הוא הצהרה של אישה שלא מוותרת יותר על עצמה לטובת גבר שמושך אותה למטה. בתוך האגרסיביות המוזיקלית מסתתרת אמירה פמיניסטית חדה: אין מחילה למי שמפורר אותך מבפנים, ואין דרך לחזור לאחור אחרי שהבנת מי אתה. גם אם פעם הורדתם חולצה כדי לתקן - הגוף כבר לא מוכן להיות פלסטר רגשי. זו אמירה שנשמעת פשוטה, אך בתוך הרוק - היא מקבלת משקל של מהפכה אישית.

הבחירה בהפקה שמרשה לעצמה להיות מחוספסת היא מבריקה. הגיטרות נשמעות כמו חריקה של דלת שמישהו סופית סגר. התופים חדים, כמעט דחופים, כאילו דוחפים אותה קדימה. אין כאן עיבוד שמנסה להתחנף, ואין אף רגע שמוחלק. הכול חד, חשוף, מברזל. והקול של פרידה? הוא חוצה את ההפקה כמו להבה.

זה שיר שבו היא לא מבקשת חמלה מהמאזין, אלא דורשת שנקשיב לאמת הפנימית שלה - ומגישה אותה עם חוצפה מתוקה, שליטה מלאה, ועוצמה של מי שניצחה את הקרב מול עצמה.

בליווי של הגשם החודר לחלון והבדידות שמציפה את השיר, פרידה חושפת את אחת מנקודות החוזק הגדולות ביותר שלה: הקול. ב"לילה" היא לא רק שרה - היא מספרת סיפור פנימי, מחוספס אך עדין, שמצליח לחלחל לכל פינה רגשית במאזין. כל נשימה שלה, כל סדק קטן בקול, הופך לחלק מהשפה המוזיקלית של השיר. זהו אחד מאותם רגעים שבהם זמרת לא מנסה להדהים בכישרון טכני בלבד, אלא משתפת את הפגיעות שלה באופן שמכריח את הקהל להישאר קשוב ולהזדהות.

הליריקה של "לילה" בונה עולם שבו הבדידות, האובדן והגעגוע מתקיימים יחד, חודרים לחלל הפרטי ביותר של הדובר. הפרטים הקטנים - הגשם על החלון, הרחוב הריק, ההזכרות של הגבר שעזב ביום כיפור - מעניקים לשיר טון אישי ואותנטי שמרגיש כמעט כמו יומן שנכתב בשקט הלילה. זהו טקסט שמצליח להיות ספציפי מאוד ועדיין אוניברסלי; הוא נוגע לכולנו בתחושת ההיעדר, בהשלכות של פרידה ובעוצמה של געגוע שממשיך להתנדנד בין זיכרון למציאות.

המוזיקה ב"לילה" היא מינימליסטית יחסית, אבל כל צליל נבחר בקפידה כדי לתמוך בקול שלה ובסיפור. השקט שנבנה בין הפזמונים, המעברים הדינמיים, השימוש במינורי ובצבעים ווקאליים עשירים - כל אלה יוצרים תחושת עומק ואינטימיות כמעט בלתי אפשרית לעמוד בפניה. הביצוע מצמרר במיוחד במעבר בין רגעי חולשה לרגעי התחזקות, כמו גל רגשי שמתנפץ ומתרכך בו־זמנית. פרידה מצליחה להפוך את הנוסטלגיה והכאב לחוויה אמיתית וחיה עבור המאזין.

למעשה, "לילה" מצליח להיות יותר מבלדת אהבה או פרידה; הוא מחולל סדק שבו נשמעת האמת הפנימית של פרידה. השיר מתמודד עם הריקנות והבדידות באופן שמקביל לתהליך של שחרור: האבדן אינו מוחק אותה, אלא חושף את עומק ההבנה שלה, את היכולת לחוש, להזדהות ולשרוד. בסופו של דבר, כל הגשם, כל השקט, כל הלילה - הופכים למטפורה לריפוי עצמי, למפגש עם עצמך מול הכאב, ולהפיכת החוויה הפרטית למשהו שהוא גם אישי וגם אוניברסלי.

שני הסינגלים שקדמו לאלבום, "לא אכפת לי" ו"ככה בול", חשפו לראשונה את הדנ"א של פרידה כיוצרת שמצליחה לשלב בין פופ, היפ־הופ ורוק בלי לאבד גרם אחד מהאותנטיות שלה. ב"לא אכפת לי" היא מתנהלת על התפר שבין בלגאן פנימי למגננה משחקית, מייצרת דמות נשית שמודעת לבלבול שלה ולא מתביישת בו. זוהי שפה של דור: מסרב להחליט, נזהר מהלב שלו אבל לא מפסיק להרגיש; עייף מהחוכמה הגדולה ומעדיף את האמת הלא-מלוטשת. וב"ככה בול" היא לוקחת את אותה כנות ומחדדת אותה לכדי הצהרה - אם אתה פה, זה יהיה בדיוק כמו שאני, לא כמו ש"צריך". זו רוח שמותחת קו ישיר בין טיקטוק, חוסר סבלנות לשטויות, וגעגוע עמוק לחיבור אמיתי.

מוזיקלית, שני השירים הם הוכחה לכך שפרידה לא מתיישרת עם הטרנדים - היא משתמשת בהם ככלי. "לא אכפת לי" רוכב על ביט חד ומרסק, כמעט מדיטטיבי בקפיצות הקצב שלו, ופרידה נעה עליו כמו ראפרית ותיקה שמבינה בדיוק איפה להדגיש חרוז ואיפה לתת למילה ליפול. בשיר "ככה בול" היא פותחת את הדלת למרחב הרבה יותר חם, היפ-הופי-פופי, עם גישה של "זה מי שאני, תאהב או תעזוב". עם הוקים חזקים, דינמיקה מתוחכמת ורגעים שמזכירים את הקלילות של הרוק הישראלי של פעם, אלו שירים שמראים עד כמה היא שולטת בז’אנרים ולא להפך. גם כשהמוזיקה קלילה - היא מדויקת; גם כשההפקה צבעונית - היא לא שטוחה.

מה שהפך את שני השירים לוויראליים הוא לא רק הקלילות וההוקים, אלא התחושה שהמאזין מצוטט את עצמו דרכם. בין משפטים שמחברים פגיעות עם ביטחון, בין שורות שנעות בין הומור ציני לרגעי אמת מטרידים, פרידה מצליחה לייצר נרטיב שמדבר את הלשון המדויקת של היום - בלי פילטרים, בלי הסתרה, בלי התנצלות. היא יודעת לכתוב כאילו מדובר בקולקטיב: הכאב הוא אישי, אבל ההדהוד הוא של דור שלם. לכן "לא אכפת לי" ו"ככה בול" לא רק הצליחו - הם הפכו להמנונים של עידן שבו אישה צעירה כותבת את עצמה בלי להתנצל ובלי להתקפל, ובזכות זה גם מצליחה לגעת במיליונים.

בסופו של דבר, "בטיפול" הוא הרבה יותר מאלבום בכורה - זו הצהרה אישית, אמנותית ורגשית של יוצרת שמגיעה עם קול מובהק, כתיבה בוגרת ותובנות שאין להן צורך בהסתרה. פרידה עוזיאל לא רק מספרת סיפור; היא מזמינה את המאזין לחלל הפנימי שלה, ומצליחה להנגיש חוויות של כאב, אהבה, אובדן ושחרור בשפה מוזיקלית עשירה ורב-שכבתית. מכל פינה של האלבום, מהבלדות הים-תיכוניות ועד ההפתעות הרוקיות והפופ-היפ-הופיות - נשמעת דמות יצירתית שהכירה את עצמה, את גבולותיה ואת כוח ההבעה שלה, והפכה אותם לכלי שמחבר בין האישי לאוניברסלי.

"בטיפול" הוא אלבום של גילוי עצמי, של גבורה רגישה ושל כנות שמצליחה להיות מרגשת גם בחדותה, ומניח את פרידה עוזיאל במקום של יוצרת שחייבים להקשיב לה - היום, מחר, ולו רק כדי להבין איך קול אחד מסוגל לפתוח כל כך הרבה דלתות פנימיות.

תגיות:
האח הגדול
/
מוזיקה ישראלית
/
פרידה עוזיאל
/
אלבומים חדשים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף