לאיש עם הזקן השחור, מי שהתנועה הציונית רשומה על שמו, חוזה מדינת היהודים – בנימין זאב הרצל, הוקדשו לאורך השנים לא מעט ייצוגים בתרבות: פסלים בדמותו הוצבו במרחב הציבורי, דיוקנו הוטבע על פריטים ויצירות אמנות, כמו גם על גבי שטרות כסף ה"הרצלים".

גם בציור הונצחה דמותו הייחודית ויצירות רבות נכתבו עליו ולזכרו בספרות, בשירה ובפזמונאות. אבל זו הפעם הראשונה שנכתבה בעברית אופרה שבמרכזה דמותו של הרצל - "תיאודור", של האופרה הישראלית, שתוצג בבכורה עולמית  ב-10 במאי בבית האופרה בתל אביב.

את הרעיון לאופרה על דמותו של הרצל הגה ותמך הפילנתרופ דניאל חוסידמן. בתום שנתיים ויותר של עבודה מאומצת על ההפקה המקורית עם  צוות ישראלי ובראשו המלחין יונתן כנען, הבמאי וכותב הליברית עידו ריקלין והמנצח נמרוד דוד פפר.

האופרה "תיאודור" מעלה על הבמה את סיפורו של הרצל רגע לפני שהוא הפך לאגדה, תוך שהיא כורכת יחד שתי תקופות בחייו: זו המתמקדת בתיאודור הצעיר (נועם היינץ) סטודנט בשנות העשרים בוינה, ואילו קו העלילה השני מוליך אל הרצל באמצע שנות ה-30 לחייו (עודד רייך) המסקר את משפט דרייפוס בפאריס, נדהם מגילויי האנטישמיות כשלצידו משפחתו המורכבת אשתו ז'ולי וילדיו, כשהעלילה נעה לסירוגין בין שתי התקופות ההרצלייניות.

בחודש האחרון שוהה בתל אביב נמרוד דוד פפר, המנצח על האופרה "תיאודור" עם התזמורת הישראלית ראשון לציון, ועסוק עד מעל לראש בחזרות אינטנסיביות על האופרה.

"אני מעורב בעבודה על האופרה מזה שנתיים ויותר. כשהתחלנו לא ידענו שהאופרה תוצג בתקופה הנוכחית הסוערת, כשדמותו של הרצל אקטואלית מתמיד, הפכה לאחד מסמליה הבולטים של המחאה נגד ההפיכה המשטרית על גבי כרזות ותמונות בסרטוני טיק טוק, ומה לא", אומר פפר.

האופרה ''תיאודור''  (צילום: יוסי צבקר)
האופרה ''תיאודור'' (צילום: יוסי צבקר)

אופרה בעברית - איך זה עובד?
"לכל שפה יש אתגרים משלה באופרה. השפה העברית היא גרונית יושבת בחלק האחורי הפה והגרון, ויש לה משקל ודגשים משלה. באופרה 'תיאודור' החלטנו שנשיר בריש מתגלגלת, אבל כך שזה לא יישמע מיושן. חלק מהזמרים באופרה הם ילידי הארץ ויש גם זמרים שעלו ממדינות בריה"מ לשעבר וזה עובד".

"כשאני מנצח על  פוצ'יני או מוצרט, אלה אופרות שיש להן מסורת ארוכה. ואילו ב'תיאודור' אני המסורת בהיותי הראשון שמנצח על האופרה, מדובר בזכות ואחריות גדולות. אני בטוח שהבאים שינצחו אחרי על 'תיאודור' יישענו על ראשיתה של מסורת. עם זאת אין לי ספק שהם יעשו זאת בדרכם שלהם. כמנצח אני לא מחפש להיות שונה, ממילא כשאני מנצח על אופרה היא תהיה שונה מעצם העובדה שהיא עוברת דרכי", הוא מסביר. 

"עידו ריקלין ויונתן כנען, שני יוצרי האופרה, מציגים את הרצל בסיטואציות קשוחות, בחיבוטי הנפש שלו ובהתמודדותו עם בעיות וגלגולים קשים עד שהוא נהיה ל'הרצל', אבי האומה חוזה המדינה  והם עושים זאת בצורה שובת לב שקשה לי שלא להזדהות עם דמותו של הרצל". 

ואם דאגתם  אז הסירו דאגה מלבכם, שכן, כך מעיד המנצח, גם המשפט מהמשחק המוכר לכל ילד "הרצל אמר" שובץ באחת האריות בזכותה של הזמרת ענת צ'רני.

"הזמרים והזמרות באופרה מהווים השראה ליונתן כנען ועידו ריקלין ולוקחים חלק בתהליך היצירה. כך היה שענת צ'רני ביקשה מעידו ריקלין להוסיף את 'הרצל אמר' לאריה כשהיא בתפקיד ז'ולי אשתו של הרצל המבקרת אותו על שגיונותיו הציוניים בעטיים הוא מזניח אותה ואת ילדיהם", ציין.

נמרוד דוד פפר, 38, הפך לאחד המנצחים הישראלים הצעירים המצליחים בעולם. הוא מתגורר בפאריס בעת הזאת ומגדיר עצמו "ישראלי ויהודי". הוריו ילידי הארץ, האב בן למשפחה של ניצולי שואה שעלו מפולין והאם בת להורים שעלו מעיראק. כשהיה בן תשע עברה המשפחה מבת ים למגדל העמק.

כשמלאו לו 13, אמו חזרה בתשובה וכיום משמשת רבנית אורתודוכסית בקהילה. האב, שנפטר לפני שנה, נותר חילוני. "הם חיו בסוג של דו קיום" הוא אומר ומציג את עצמו כחילוני וגיי. "לא מצאתי את עצמי בעולם הדת אבל בזכות השפעתה הרוחנית של אמי מצאתי דרך חיובית לגלות את הדברים היפים בתרבות שלנו בלי להרגיש מאויים", הוא משתף.

כשהתגלה כשרונו המוסיקלי וכדי לממן את לימודיו, הוריו מכרו את ביתם במגדל העמק, לקחו משכנתא ועברו להתגורר בדירה קטנה במגדל העמק. "הם משכנו את חייהם לטובת העתיד שלי, נתנו לי כל שהיה ביכולתם. זכיתי להורים מאד טובים ומשקיעים. בילדותי אמא ליוותה אותי לכל חוגי ההעשרה ונסעה איתי בתחבורה ציבורית, היא השקיעה בטיפוח שלי את כל זמנה הפנוי", סיפר.

בהכשרתו פפר הוא פסנתרן שהחל את דרכו בנגינה על אורגנית, עד שלדבריו החתול שייקספיר השתין עליה. בגיל 15 קנתה לו סבתו פסנתר כנף, וכשהיה בן 17 הסב לה נחת מרובה כשזכה במקום השני בתחרות שופן שהתקיימה בתל אביב. עם פרס הזכיה הוא הוזמן  לנגן בקונצרט בביתו של שופן, בורשה ולנסיעה המרגשת לפולין הצטרפו  אביו, סבו וסבתו. 

נמרוד דוד פפר, המנצח על האופרה  (צילום: loren whol)
נמרוד דוד פפר, המנצח על האופרה (צילום: loren whol)

"סבתא היתה כל כך גאה בי כשניגנתי. היא לא הפסיקה להכריז בפני הקהל 'זה הנכד שלי' 'זה הנכד שלי'. במעמד הזה, כך אני זוכר, הרגשתי שהיה שווה להיוולד ולו בשביל הרגע הזה בו סבתא שלי, שלא יכלה ללכת חופשיה על אדמת אירופה, שכל משפחתה נרצחה בשואה, רואה את הפולנים מריעים לנכד שלה שמנגן שופן במרכז התרבותי של פולין", הוא מתרגש. 

את שנות התיכון עשה נמרוד דוד פפר בבית הספר למדעים ואמנויות בירושלים. בתום שירותו הצבאי כמוסיקאי מצטיין למד באקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים והמשיך ללימודים בבית הספר למוסיקה ע"ש בוכמן מהטה באוניברסיטת תל אביב.

"על הדרך פגשתי אנשים טובים שעזרו לי בדרכי המוסיקלית" הוא מספר. אחד התומכים הנדיבים הוא איש העסקים עמנואל גיל שהתוודע לנמרוד כשהיה תלמיד של הפסנתרנית פנינה זלצמן והציע לו להקליט דיסק בנגינתו אותו שלח לבעלי השפעה בעולם המוסיקה בניו יורק.

"הוא העניק לי 500 דולר לאודיציות בניו יורק ובזכות כך התקבלתי ללימודי תואר שני בנגינה בבית הספר מאנס, והמשיך ותמך בי במלגה חודשית".

בשהותו בניו יורק התגורר פפר בחדר קטן עם שירותים אותם חלק עם כל הקומה בבניין בהארלם. "לא היה לי גרוש ועמנואל גיל תמך בי. אני חייב לו את המקום שאני נמצא בו. המשפחה שלי נתנה לי כל מה שהיה לה אבל זה לא הספיק לממן את לימודי בניו יורק" הוא מספר.

ב-2008 הוא ניגן בקונצרט לכבוד יום העצמאות של מדינת ישראל בקרנגי הול. הוא למד ניצוח עם אלן גילברט, המנהל המוסיקלי של התזמורת הפילהרמונית של ניו יורק. בשנת 2014 במפגש גורלי לעתידו פגש  את גי'מס לוויין, מנהלה המיתולוגי של המטרופוליטן אופרה. לוויין מינה אותו להיות עוזר מנצח במטרופוליטן אופרה ואף איפשר לו לנצח.

"הוא היה לי מורה חשוב מאד שלמדתי  ממנו המון. הייתי מוסיקאי צעיר שעובד עם מי שנחשב למשפיע ביותר, המנצח על זמרי האופרה הגדולים כמו  לוצ'אנו פבארוטי, פלאסידו דומינגו ואחרים".

כשם שפפר מרבה לשבח את לוויין הוא אינו מתעלם מכך שהמוסיקאי הנערץ פוטר ממשרתו עקב תלונות על הטרדות מיניות. "הייתי בשוק. כסטודנט זו היתה אבידה גדולה. האיש היה מודל לחיקוי ויום אחד הוא פשוט נעלם וכעבור זמן מה הוא מת. יחד עם זאת אני לא מקטין את האירוע של הטרדות מיניות שהוא חמור ביותר". 

במהלך לימודיו בתוכנית לאמנים צעירים של המטרופוליטן פגש נמרוד זוג מגוואטמלה שלימים הגשימו חלום והקימו בית אופרה לירית בגוואטמלה והזמינו אותו להיות המנהל המוסיקלי של בית האופרה, שכל הכנסותיו מופנות לקרן שייעודה להעניק חינוך מוסיקלי לילדים באיזורים הכפריים של גוואטמלה.

נמרוד דוד פפר נמנה גם על הצוות המוסיקלי של המטרופוליטן אופרה בניו יורק. הוא מוזמן לנצח על תזמורות נחשבות ואופרות ברחבי העולם ומשמש שופט בתחרויות מוסיקליות. בין היתר הוא ניצח על ההפקות של "ריגולטו "(ורדי), "שיקוי האהבה" (דוניצטי) ו"לה בוהם" (פוצ'יני) גם  על ה"רקויאם" של ורדי. הוא ניצח גם על קונצרטים בתזמורות רבות כולל התזמורת של המטרופוליטן אופרה בניו יורק, תזמורת המרינסקי בסט. פטרבורג, התזמורת הסימפונית של העולם החדש, התזמורת הפילהרמונית של באפלו ועוד. 

ולא רק בניצוח. פפר מוסיף ומופיע גם כפסנתרן. הוא הופיע כסולן עם תזמורות רבות כולל התזמורת הפילהרמונית הישראלית. ובעונה שעברה הוא ניצח באופרה הישראלית על "חליל הקסם".

"אני פסנתרן פעיל אבל פסנתרן הוא תפקיד בודד ולכן ההחלטה שלי להיות מנצח תורמת להתפתחותי המוסיקלית. כמנצח אני נמצא ועובד ביחד עם אנשים. יש לי תיאבון מוסיקלי גדול, אני יכול לעשות כמעט הכל, למעט לנגן ברביעיית מיתרים".