המיצג האומנותי של האמנית הישראלית בברלי ברקת, המדמה את כדור הארץ ומורכב מפסולת פלסטיק, עלה השבוע לתצוגה במרכז הסחר העולמי בדרום מנהטן, ניו יורק. שם היא תוצג במהלך השנה הקרובה.

היצירה הססגונית, המכונה "ארץ-פואטיקה", מתארת אזורים על פני כדור הארץ בהם היבשות והאוקיינוסים "נחנקים" מפסולת פלסטיק, בכמויות שהולכות וגדלות מדי שנה. התצוגה נחכנה ב-5 ביוני, במסגרת האירועים באו"ם לציון 50 שנה ליום הסביבה העולמי.

"ארץ-פואטיקה היא הזמנה להרהר כיצד הפעולות של האנושות היום ישפיעו על המחר", אמרה ברקת בעבר בראיון, "הפסל מסמל את העתיד. זה כדור הארץ שמסתכל על כדור הארץ בעתיד. היצירה מחדשת את כוכב הלכת שלנו בדמות ביוספרה ענקית עשויה פלדה, במבוק וטונות של פלסטיק שנאסף מאוקיינוסים, מקווי מים, יערות וכדומה. בעבודתה ברקת הפכה את הפלסטיק שאספה לזכוכית צבעונית זוהרת, כמו אבני חן יקרות, ובאמצעותם יצרה את מראה פני השטח של כדור הארץ. עם זאת היא השאירה פתחים קטנים, דרכם הצופים יוכלו להציץ ולראות את האשפה האמיתית.

בברלי ברקת (צילום: Eugene Gologursky/Gettty Images for Barkat Studios )
בברלי ברקת (צילום: Eugene Gologursky/Gettty Images for Barkat Studios )

"ארץ-פואטיקה היא פעולה אסתטית, היא מקשרת בין האופק הפנימי של האמן והעולם", אמרה ד"ר רפאלה פרסקרלי, אוצרת ומנהלת קרן נומס. קרן נומס סיפקה ייעוץ מצד מומחים בתחום, כדי לתמוך במיצג. "השפה של היצירה מהדהדת בין אתגרים חומריים ורוחניים, היא מעוררת שאלות לגבי המעורבות של המרחב הציבורי. מעל הכל, הפסל הזה מראה לנו עד כמה שמירה על כדור הארץ חשובה והיא לטובת החיים המשותפים של כולנו  כאן", הוסיפה.

סגנית יו"ר סילברסטיין נכסים, ליסה סילברסטיין, אמרה על היצירה: "אמנות כזו, מעוררת מחשבה, יכולה להחיות את השיח במרחב הציבורי, להעשיר את חיינו ולמשוך תשומת לב לאחד מהנושאים הקריטיים ביותר שאנו מתמודדים איתם כיום בעולם".

ברקת קיבלה השראה ליצור את "ארץ-פואטיקה" לאחר שצפתה בסרט תיעודי על זיהום.

"היו בסרט ילדים עניים שחיפשו 'אוצר' על החוף, בין ערימות של פסולת פלסטיק. התמונה הייתה כל כך חזקה שהיא נשארה איתי", נזכרה ברקת בראיון. "התמונות האלה רדפו אותי. שאלתי את עצמי, האם זה כדור הארץ היפה שאנחנו משאירים לילדינו? זו המורשת שלנו? כדור הארץ מכוסה בפלסטיק?".

לאחר הצפייה בסרט נסעה האמנית לבקר בארץ מולדתה, דרום אפריקה, שם פגשה חופים זרועים בזבל.

ברקת החלה לאסוף פסולת פלסטיק, תחילה במהלך מסעותיה לעבודות שונות, ולאחר מכן גם מאנשים בעלי דעות דומות, חברים ועמיתים למקצוע מרחבי העולם. ביצירה "ארץ-כדור הארץ" יש פלסטיק מארה"ב, בריטניה, דרום אפריקה, טייוואן, יפן, אוסטרליה וישראל. במהלך שלושת השנים שיצרה את הפרויקט, הסטודיו שלה, במרכז ירושלים, היה מלא בפלסטיק.

ברקת ארגנה וסיווגה את הפלסטיק לפי סוג וצבע, לפני השימוש בשרף ובניית היצירה. העבודה הסופית והמרשימה הוצגה מאז פברואר 2022 בירושלים, באקווריום ישראל (על שם משפחת גוטסמן), עוד לפני שהגיעה לניו יורק.

"אני אסירת תודה למשפחת סילברסטיין, ליסה, לארי וקלרה, שמההתחלה אימצו את 'ארץ פואטיקה', ובחרו להציג אותה ביעד המשמעותי הזה", אמרה ברקת. "זה מרגש שמרכז הסחר העולמי, בעצמו סמל להתחדשות מדהימה, הוא החלל שמציג את 'ארץ-פואטיקה', שמסמלת מסר של תקווה והתחדשות".

הפסל (צילום: Eugene Gologursky/Gettty Images for Barkat Studios )
הפסל (צילום: Eugene Gologursky/Gettty Images for Barkat Studios )

הפסל מוצג בשיתוף תוכנית הסביבה של האו"ם (UNEP) ומצטרף לעבודות נוספות במרכז, ביניהן של ג'יימס רוזנקוויסט, פרנק סטלה, ג'ני הולצר ואחרות.

על פי נתוני UNEP, יותר מ-430 מיליון טונות של פלסטיק מיוצרים מדי שנה. יתרה מזאת, מדי יום מושלכת לאוקיינוסים, נהרות ואגמים שלנו תכולה של למעלה מ-2,000 משאיות אשפה מלאות בפלסטיק.