אם כדרך הטבע יש הצגות שבמרוצת השנים צפיתי בהן ונשכחו ממני בחלוף הזמן, אני זוכר את “עקידה”, פנינת תיאטרון שהועלתה ב־84’ בפסטיבל עכו, כאילו ראיתיה אתמול. מול עיניי מרצדת הופעתם המרגשת של גדול שחקני ישראל יוסי ידין ושל גבי עמרני, שהוכיח, לא בפעם היחידה, את המוסכמה שבעוד טרגיקונים מתקשים להצחיק בקומדיה, יש קומיקאים שבעת הצורך מפליאים גם לפרוט על מיתרי הרגש.

“אינך הראשון שמספר כי נקשר להצגה הזאת, המפגישה על בסיס יומי בבית קברות צבאי שני אבות שכולים ליד קברי בניהם”, אומר יוצר ההצגה, המחזאי והתסריטאי עירא דביר, שניכר בו כי כתב את מחזהו ממעמקי הנפש שלו. “אני מכיר את השכול מקרוב, לאחר שאחי הבכור, נעם, מפקד פלוגה בשריון שעל לחימתו שם הוא הועטר בצל”ש הרמטכ”ל, נפל בסיני ביום השלישי של מלחמת יום הכיפורים ואבי, עמוס, יצא בעקבותיו למסע שווא שלא החזיר אותו”.

“להוריי לא היה חסר הרבה שיאבדו גם אותי במלחמה ההיא”, מוסיף דביר, אז צוער בשריון, ששירת בחטיבתו של אחיו. “חייל מצרי ירה טיל סאגר על טנק מימיני, וטיל אחר על טנק משמאלי - ואיכשהו החטיא אותי”.

דין התנועה

היכן כיום המחבר הרגיש והמוכשר של “עקידה”? מתברר שהוא הפליג למחוזות אחרים של עשייה. דביר, עטור זקנקן זיפים כסוף, שיחגוג בחודש הבא את יום הולדתו ה־70, סוחב מנעוריו דימוי של קיבוצניק ו”אני מתקן תמיד שאני מ’קיבוץ’ גבעתיים, שם גדלתי”. המחזאי והתסריטאי המחונן לעתיד לא רמז בילדותו שהוא בכיוון. “מיטב חבריי מבית הספר היסודי זוכרים אותי מקריא בכיתה ממחברות ריקות, שלא היה כתוב בהן דבר”, הוא מודה במשובות העבר שלו למרות היותו בנו של מורה נערץ, “איש חינוך במובן היפה ביותר של המילה”.

עקידה (צילום: צילום מסך)
עקידה (צילום: צילום מסך)

לאחר שירותו הצבאי, למד דביר באוניברסיטת תל אביב קולנוע, טלוויזיה ופילוסופיה לתואר ראשון, ותיאטרון - בהצטיינות - לתואר שני. “עדיין לא חשבתי להיות תסריטאי, אבל כשאמרו לי שאני טוב בזה, קיבלתי את דין התנועה”, הוא מעיר. “אז עסקתי לפרנסתי בציור ופה ושם מכרתי פורטרטים”.

דביר המשיך עם ענק התיאטרון יוסי ידין בהצגה “באמצע היום” בתיאטרונו, הקאמרי. “למרות התגובה המצוינת של הקהל, ההצגה הזאת נשחטה על ידי הביקורת”, הוא מעיד בכנות. “מסתבר שבעניינים האלה צריך גם מזל. מיד אחרי ‘באמצע היום’ העלו בהבימה את ההצגה שלי ‘השדרה’, בבימוי יוסי אלפי ובהשתתפות מיטב שחקני התיאטרון, אך היא הורדה לאחר שבע הצגות בלבד כשהכוכב שלה, שמואל רודנסקי, חלה”.

רודנסקי.
“אכן, למרות מה שקרה, הייתה לי זכות ענקית לעבוד עם האיש הזה, הגם שבהבימה לקח זמן עד שהוציאו את המחזה מהמגירה והציגו אותו במסגרת חגיגות ה־40 למדינה”.

הצגה נוספת של דביר שהועלתה בהבימה הייתה “זינזאנה”, בבימוי אלי כהן. “גם כאן נפלתי על עיתוי גרוע, כשבזמן החזרות נרצח ראש הממשלה יצחק רבין”, הוא נזכר. “לאנשים לא היה אז ראש לפרשה ההיסטורית של הרוגי המלכות מהמחתרות”.

במקביל לתיאטרון פלרטט דביר גם עם המסך. זה התחיל בגרסה טלוויזיונית של “עקידה”. משם המשיך שיתוף הפעולה שלו עם הבמאי רוני ניניו בסרט “המחצבה”, שלו הוא כתב את התסריט על פי ספרו של אהוד בן עזר מבלי לשער שאף כאן ירדוף אותו מזלו הביש. מה הפעם? “מפיקי הסרט לקחו הימור פרוע, שכשל, לצאת עם הסרט לבתי הקולנוע דווקא בזמן מונדיאל 90’, שהתקיים באיטליה. זאת, למרות שבסרט כיכבו שחקנים נהדרים כמו אורי גבריאל, חנה אזולאי־הספרי וששון גבאי”.

גם מהמיני־סדרה “לוויתן בחוף שרתון”, שבה הוא הצטרף כתסריטאי לבמאי הסרט, משה צימרמן ולנתן זהבי, הוא טוען שלא רווה נחת. “מאוד לא אהבתי מה שנעשה שם ולדעתי הליהוק של אסי דיין היה טעות איומה”, הוא נזכר. “כל כך לא אהבתי, שאחרי שידור הפרק הראשון דרשתי שיסירו את שמי”.

לשם שינוי, משהו הלך לך חלק?
“כן, סדרת ‘האישה באפור’, בכיכוב לימור גולדשטיין, שהייתי היוצר שלה ולא רק התסריטאי, ועסקה בנושא תאונות העבודה. אחרי זה עברתי להייטק, תחום שאני עוסק בו עם חברי ללימודים באוניברסיטה, הבמאי מיקי בהגן, כולל פיתוח טכנולוגיות חדשניות לדחיסה ולפריסה של קובצי מולטימדיה. הציוד מותקן על רחפנים”.

מה עוד?
“אני כותב מחדש את התנ”ך. מאז לימודיי בתיכון מאוד ריתקו אותי דמויות המלכים שאול, דוד ושלמה. מאז היותי צעיר הבנתי - גם בעזרת שירתו של שאול טשרניחובסקי - שמביניהם המלך שאול קופח מאוד. לאחר שצפיתי בטלוויזיה בסדרות כמו ‘משחקי הכס’, הבנתי שזה הפורמט לשכתוב התנ”ך באמצעות 30 פרקים של שעה כל אחד של סדרה בינלאומית שאני יוצר עם חברי מיקי בהגן, מי שהביא אותי להייטק. בסדרה כזאת ניתן להשלים פרטים חסרים על דמויות בתנ”ך, הספר הנקרא ביותר בתולדות האנושות, שיש בו הרבה חומר מרתק”.

כלומר, לאחר שנדדת מהכתיבה אל ההייטק, אתה חוזר אליה.
“כי אם זה יתגשם, אראה בכך מפעל חיים. אני חושב שזה אומר הכל”.

בניגוד לרבים מלוחמי מלחמת יום הכיפורים השקועים בזיכרונות, דביר, בעל צל"ש המח"ט מהמלחמה ההיא, אב לשניים, המתגורר עם רעייתו איריס, מורה ליוגה, בבאר יעקב, עסוק בחתירה אל העתיד: “מבנה האישיות שלי הוא כזה שלמעט אירועים דרמטיים, נמחקו אצלי דברים לא משמעותיים כדי לפנות מקום לדברים חדשים. אני מעדיף להשתתף במחאה בקפלן ולהחתים את המפגינים על מגילת עצמאות חדשה”.