מאז ומתמיד האמנית ליאור קסם חממה מצאה עצמה נמשכת לעולמות הפנטסטיים והביזארים, אפופי צד אפל. כבר כילדה היא ציירה דמויות היברידיות המשלבות בין בני אדם, חפצים ויצורים בני כלאיים.

"המוזיקה לא מהווה קישוט": פרס לנדאו היוקרתי יוענק למלחין התיאטרון יוסי בן-נון
מירב גרובר עולה בהצגה חדשה ומספרת על המשבר הנפשי שעברה

"יש לי עבודות מגיל צעיר מאד, כמו חצי ציפור חצי אדם" היא מעידה. לדבריה, כילדה לקויית למידה שלא אובחנה, היא לא הצליחה ללמוד כאחד הילדים בבית הספר כך שהאמנות ועולם הקרקס היו לה מפלט ואיפשרו לה להיות מיוחדת ושונה.

השבוע השיקה ליאור קסם חממה תערוכה חדשה "פריק שואו" בגלריית "החווה" בחולון. "פריק שואו", כך כונו מופעי ראווה וקרקסים חריגים, שהציגו בני אדם עם עיוותי גוף מזעזעים ויכולות על-אנושיות, שליוו ירידים ופסטיבלים נודדים ברחבי אנגליה וארצות הברית מראשית המאה התשע-עשרה ועד אמצע המאה העשרים. מופעי "הפריק שואו" יצרו אשליית קסם במה, שהתבטאה בסבלם של אנשים עם מוגבלויות ובעלי חיים שנועדו לשעשע את קהל הצופים. "התעללות באנשים חלשים ובבעלי חיים מקוממת אותי. ההתעללות לפי תפסיתי, היא מוות של הנפש ושל הגוף" מבהירה קסם חממה.

"התערוכה, שמדמה מרחב קרקסי, מביאה אלמנטים המעבירים חוויה עוצמתית, שממחישה את הכאב בהתעללות בבעלי חיים ובאנשים במופעי ה'פריק שואו'. העיסוק במרחבי הקרקס השונים מדגיש את הניגודים שבין הקרקס כבידור, לבין המפגש עם תהומות רגשיים, שמוצאים ביטויים בדמויות המפוסלות מלאות הדמיון של ליאור קסם חממה" אומרת אוצרת התערוכה אילנה כרמלי לנר. 

בתערוכה מוצגות מאה מעבודותיה של ליאור קסם חממה, לצד 50 עבודות של תלמידיה, והיא משתרעת על פני ארבעת חללי הגלריה. "העבודות של התלמידות והתלמידים שלי נוצרו על פי אבטיפוס שהכנתי עבורם. כשכל חלל מציג פנטזיה צבעונית אחרת. בחרתי לשתף את התלמידות שלי בתערוכה, כי הן חלק בלתי נפרד מההתפתחות שלי כאמנית וכאמנית קרמיקה. הן האוניברסיטה שלי. ביצירות שלהן אכן רואים את ההשראה שלי, ואת הפנימיות של כל אחת ואחד מהם" אומרת קסם חממה.

עיצוב ליאור קסם חממה (צילום: רן יחזקאל)
עיצוב ליאור קסם חממה (צילום: רן יחזקאל)

בחדר הכניסה של הגלריה מוצבים שמונה פסלים גדולים בעלי נוכחות צבעונית חזקה. מתקני שעשועים שמדמים בעיני האומנית, את התרחשות החיים שאנחנו חווים ביום יום, בהם פסל הקרוסלה בגובה 70 ס"מ עשוי מקרמיקה עליו מורכבים ורוכבים יצורים שונים כמו פלמינגאים ועליהם פילים ושדונים קטנים עם קרניים ועוד. "לעיתים נעלה, נתפרק, נרד ונתחבר מחדש. לעיתים נזרום, נתענג על אדוות רגשות הקהל. לעיתים נרוץ מהר לחוות כל המתאפשר. לעיתים רק נצפה בסובב אותנו" היא מתפייטת.

בחדר הגולגלות  יושבת דמות קרקסית על ערימת גולגלות כשמסביבה ועל הקירות אריחים שנעשו באמצעות בינה מלאכותית, ועליהם דמויות שונות. 

המוטיב המרכזי בחדר הקרקס, הוא אוהל קרקס אדום לבן,  שיוצר חוויה שנעה בין יסורים להתפעמות. באוהל תלויות דמויות פריק שואו ודמויות תיאטרליות. על הקירות מסביב זרועים פסלים שנדמה כאילו הם מתבוננים על המתרחש. 

בחדר השחור - שכולו שרוי באווירה אפלולית וגותית, ליצנית לבושה בבגדים שחורים ומסביבה פסלים שחורים. ועוד. האמנית ליאור קסם חממה, לא למדה אמנות. היא אוטודידקטית בגישתה ליצירה. לפני שהגיעה לעסוק בחימר (קרמיקה) היא ציירה, פיסלה בפלסטלינה ובעיסת נייר. בהמשך התגלגלה ללמד אמנות בכלא נווה תרצה לאסירות שיושבת על רצח, עבירות צוואר לבן וסמים. 

לימים החליטה לפתוח סטודיו בביתה בנס ציונה ובהשראת תלמידותיה  החלה לפסל בחימר."שיטות העבודה שלי נוצרו מתוך דחף, תשוקה, פריצת חוקים וגבולות, עם חיבור עמוק ולא מילולי לחומר ולעבודת הכפיים" היא מסבירה.

עיצוב ליאור קסם חממה (צילום: רן יחזקאל)
עיצוב ליאור קסם חממה (צילום: רן יחזקאל)

את השראתה לעיסוק בעולם הגותי היא שואבת משני יוצרים העוסקים בנושא זה בסרטיהם: טים ברטון - אנימטור, במאי, תסריטאי ומפיק אמריקני, שבין סרטיו החשובים: "ביטלג'וס", "באטמן" ו"המספריים של אדוארד".  והמנטור השני: האנס רודי גייגר - פסל ומעצב שווייצרי, שידוע בעיקר בשל עיצוב החייזר בסרט "שובו של הנוסע השמיני" ועיצוב הסרט "חולית".

"מצאתי שהם אחים לנשמה שלי" היא מעידה. "כאשר אני יוצרת אני חווה ניתוק מהמציאות, כאילו אני נכנסת לטרנס או לתקשור. לפעמים בסוף התהליך, כשהיצירה מוכנה, אני מתבוננת ומתרגשת כאילו אני פוגשת אותה בפעם הראשונה, וכאילו היא נוצרה דרכי. ואף שאני שואבת את השראתי מעולמות אפלים, אני מרככת אותן. ואין בדמויות שאני יוצרת שום דבר מאיים או מפחיד".