הקיץ נחת עלינו בלי הודעה מוקדמת. אבל בעולם התרבות ממשיכים להביא את היצירה אל קדמת הבמה. בלקט האירועים הפעם: ההצגה "קפקא", במלאת מאה שנים למותו של הסופר היהודי-צ'כי, עשרות סרטים בפסטיבל "אפוס" לסרטי תרבות ואמנות, הצגות ומופעי תיאטרון לילדים לקראת חג הפסח, תערוכה חדשה במוזיאון ארץ ישראל והשקת אלבום חדש להרכב "לה פלפולה".

סערת חוק הגיוס: היועמ"שית הבהירה - ממחר חובה לגייס חרדים

1. קפקא, ההצגה. במלאת מאה שנים למותו של קפקא, תיאטרון יפו
במכתב שכתב לאביו איש עסקים מצליח, הבן, פרנץ קפקא מתחנן לקבל את ברכתו לדרך שבחר, להיות סופר. אבל לא רק שתחינתו אינה מתקבלת, האב בז לבחירתו. משטר האימים של האב תחתיו גדל פרנץ, היה רצוף במילות גנאי. אחת מהן שהוטחו בו הייתה "שרץ" בתגובה, כותב פרנץ קפקא את הסיפור "מטמורפוזיס". וכל מילה נוספת תהווה ספוילר…

ההצגה "קפקא" בעיבודו ובימויו של יוסי יזרעאלי תעלה בתיאטרון יפו. 9.4 בשעה 19:30, 20.5 בשעה 20:30, עמוד המופע.

קפקא ההצגה (צילום: שרון גרף)
קפקא ההצגה (צילום: שרון גרף)

 
2. אפוס 15. הפסטיבל הבינלאומי לסרטי תרבות ואמנות
"אפוס", הפסטיבל הבינלאומי לסרטי תרבות ואמנות יתקיים בפעם ה-15, עם עשרות סרטים מהארץ ומהעולם בהקרנות בכורה בישראל. את הפסטיבל שיתחיל ב-23.4 ייפתח הסרט "הבמה שלהם", שמביא למסך חבורה מדהימה של שחקני תיאטרון, כולם בעלי צרכים מיוחדים בהכנות להעלאת מחזה, שהוא אגדה צבעונית שנעה בין מציאות לבדיה. הקסם של התיאטרון נכנס לעומק של סרט תיעודי, דרמה בארוקית עם סצנות קולנועיות צבעוניות ומרגשות.

הפסטיבל יינעל ב-27.4 עם חגיגה קולנועית וחושית "כרמן של סאורה", בהקרנת עותק חדש של הסרט המצליח מ-1983 (שהיה מועמד לאוסקר), תזכורת לכשרונו הגדול של הבמאי הספרדי קרלוס סוארה, במלאת שנה למותו. בין המופיעים בו מלבד אנטוניו גאדס הענק, גם הרקדנית כריסטינה הויוס והגיטריסט הווירטואוז פאקו דה לוסיה, שמביאים למסך גרסה עדכנית של כרמן בקצב הפלמנקו. במהלך הפסטיבל יוקרנו עוד עשרות סרטים שמציגים את האנשים והסיפורים ששינו את העולם. מאדריכלות, ספרות ועד מוסיקה, עבודות וידאו דאנס של בוגרי מכללת ספיר, רצועת סרטי קלאסיקה ישראלית מהקאנון הלאומי, יסמין קיני עם רצועת אוצרות סרטי שירה ועוד.

כרמן של סאורה (צילום: יח''צ)
כרמן של סאורה (צילום: יח''צ)

23-27 באפריל, מוזיאון תל אביב לאמנות ובסינמטק תל אביב, טריילר הפסטיבל.

3. הצגות ומופעי תיאטרון. הפקות פסח בתיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער
במהלך חופשת הפסח, יעלו בתיאטרון "אורנה פורת לילדים ולנוער" הפקות תיאטרון איכותיות בהן: "פטר והזאב" - מופע תיאטרון מחול בשיתוף להקת המחול "פרסקו", המשלב תנועה, מוסיקה וקסם ונותן חיים חדשים לסיפור הקלאסי, הצגה חדשה עפ"י רב מכר מאת אשכול נבו "אבא של עמליה נוסע לאוסטרליה", שתי הצגות מוסיקליות, מותחות ומרגשות על הרפתקאותיו של החתול "כראמל" על פי ספרה רב המכר ועטור השבחים של מאירה ברנע גולדברג, חגיגה של שירים, סיפורים והמון שטוזים במחזה "השטוזים של בתיה" שכתבה דתיה בן דור, עיבוד חדש לקלאסיקה האהובה "שוליית הקוסם" ועוד.

מחסן השטוזים של בתיה (צילום: אייל לנדסמן)
מחסן השטוזים של בתיה (צילום: אייל לנדסמן)

חוה"מ פסח 25-28 באפריל, אתר תיאטרון אורנה פורת.

4. "אסאנה לרגע, נשימה מדיטטיבית במציאות עכשווית", תערוכה, מוזיאון ארץ ישראל
בסוף השבוע הושקה במוזיאון ארץ ישראל, התערוכה "אסאנה לרגע", אשר נולדה מתוך המציאות העכשווית בישראל, וכמענה לצורך בהפוגה
ובהתרחקות מ"ה־כאן והעכשיו" הכואב והמאיים - אל עבר המופשט, המרגיע והמרפא לנפש. תערוכה שמציעה מבע של רוגע, איזון וחלום בהקיץ, ולו לרגע במציאות היומיומית בישראל. התערוכה "אָסַאנָה לרגע, נשימה מדיטטיבית במציאות עכשווית" היא מבע של רוגע, איזון וחלום בהקיץ ולו לרגע במציאות היומיומית בישראל. שם התערוכה לקוח מעולם היוגה והמדיטציה. המילה "אסאנה" שמשמעותה תנוחה, נגזרת מהשורש הסנסקריטי ״אס״ שפירושו ״להישאר״ / ״להיות״ /״להתייצב בתנוחה מסוימת״.

בתערוכה משתתפים 24 אמנים בהם: ליאת אלבלינג, יורם בוזגלו, אורי גרשט, דגנית ברסט, מירב הימן, מרים כבסה, סיגלית לנדאו, רן סלוין, הילה עמרם ואחרים, שיוצרים מקצב עבודות ייחודי של סאונד, צבע וצורה. כחלק מהתערוכה מוצג מיצב הווידאו גן עדן עכשיו (2) של רן סלוין, שנוצר כמיצב וידאו מותאם חלל שיוקרן בחלל מנפח הזכוכית במרכז אדם ועמלו במוזיאון ארץ ישראל. המיצב בנוי מהקרנות וסאונד במרחב תצוגה חשוך, והוא חלק מסדרת העבודות גן עדן עכשיו.

מרים כבסה (צילום: דנה קופל)
מרים כבסה (צילום: דנה קופל)

״התערוכה מציגה מנעד של עבודות בעיקר עבודות וידיאו וצילום, שכל אחת מהן יוצרת בדרכה מרחב שקט ומיטיב, מכיל ואמפתי, דרך סאונד, אור ותנועה. רוב העבודות מופשטות והמשמעות שלהן נטענת באפשרות לייצר חוויה מדיטיטבית", אומרת רז סמירה, סמנכ"לית מוזיאון ארץ ישראל ואוצרת ראשית.

נעילה: 15 ביוני, אתר המוזיאון.

5. "לה פלפולה", השקת אלבום חדש במופע חגיגי, בית הקונפדרציה
"לה פלפולה" - להקת הגרוב העיראקי - משיקה את אלבומה החדש בשם "וואלה עג'בני ג'מאלק" (נשבע שמעריץ את יופייך), במופע חגיגי שיועלה בבית הקונפדרציה בירושלים בניהולו של אפי בניה. בראש הרכב "לה פלפולה" עומד נגן הקאנון והזמר דוד רגב זערור, נינו של נגן הקאנון והמלחין העיראקי הידוע יוסף זערור, ואיתו בהרכב חמישה מוסיקאים ורקדנית אחת, יוהני פרז. הלהקה מנגנת מוסיקה עיראקית רִיפִית המשדרת תחושה של חופשה אקזוטית ומופלאה במחוזות מפתיעים, שם ניתן להתרווח וליהנות ממקצב היפנוטי של אורחת גמלים קסומה במדבר.

אלבום חדש לה פלופולה (צילום: יהלי רוזמברג)
אלבום חדש לה פלופולה (צילום: יהלי רוזמברג)

21.4 בשעה 20:30, בית הקונפדרציה, ירושלים.