מיצג סלון העקורים מהצפון הערב בכיכר הבימה, תערוכת ענק במלאת 40 שנים לסדנאות האמנים בירושלים, תערוכה המבוססת על חוויות וזיכרונות של 12 יוצרים ממסע העלייה מאתיופיה, ספר חדש ללבנה מושון, 'קסטור', מופע מחול חדש לתיאטרון המחול של אבשלום פולק. עולם התרבות שוקק. תאמינו, למרות שהיום ה-1 באפריל.

הקיץ כבר כאן: חמשת אירועי התרבות שאסור לכם לפספס בתקופה הקרובה
אמנות המלחמה: השירים שנכתבו בעקבות המחדל ששינה את פני ישראל

1. סלון העקורים. מיצג של סטודנטים מהמכון לאמניות תל חי. כיכר הבימה
סטודנטים וסטודנטיות מהמכון לאמנויות תל חי מציגים הערב בכיכר הבימה בתל אביב, מיצג שבמרכזו סלון, בו ידברו על הקשיים הרבים הכרוכים בפינוי מבתיהם. לדבריהם, הסלון הוא החלל המרכזי של הבית, הפינה בה הדברים החשובים מתרחשים, עם  השיחות העמוקות, הטובות והקשות. 

עתה כשהם  צריכים להרכיב את הסלון מחדש, התושבים אספו שטיח מפה, מיטות משם והרכיבו לעצמם מקום חלופי שייתן להם תחושה ביתית למרות הטלאים ממנו הבית מורכב.

במלחמה שאין רואים את סופה, פונו 60,000 תושבים מהצפון, מחציתם שוכנו במלונות וחציים בקהילות, מפוזרים ברחבי הארץ. ובסה"כ פונו מבתיהם 115 אלף תושבים מהצפון והדרום. 

חורבן הבית, ההפיכה של המוכר לזר, של הביתי לאל ביתי, למאיים, למנוכר. הותירה שבר וחלל גדול,  והמפונים/עקורים חיים בחיי נוודות נאלצים למצוא מקום שיחזיר להם תחושה של בית.

המיצג, בכיכר הבימה החל מהשעה 18:00 מתקיים במסגרת קורס "ארטיביזם"  שמוביל האמן אורן פישר של סטודנטים וסטודנטיות שנה ג' מהמכון לאמנויות במכללת תל חי בניהולה של ד"ר גל שחר. 

2. תערוכת ענק בסדנאות האמנים ירושלים לציון 40 שנה להיווסדן
במלאת 40 שנים להיווסדן של סדנאות האמנים בירושלים, תיפתח תערוכת ענק בכל חללי הסדנאות ובהשתתפות מאה אמני הסדנאות לדורותיהם.

התערוכה פורשת ארבעה עשורים של אמנות ישראלית עם תמורות ותהפוכות שעברו על העיר ירושלים, על ישראל ועל האמנות הישראלית.

בתערוכה מוצגות עבודותיהם של אמנים ותיקים בהם: יהודית סספורטס, דודו גרשטיין, יצחק לבנה, לארי אברמסון, פנחס כהן גן, שרון פוליקין, שרון בלבן, גרי גולדשטיין, פמלה לוי, אבי סבח, מאשה זוסמן, שי אזולאי ועוד לצד אמנים שעובדים בימים אלו בסטודיות, בהם: גסטון צבי איצקוביץ, נטע מוזס, חניתה אילן, ניב גפני, שני אביבי ועוד. 

רעיה ברוקנטל (צילום: רעיה ברוקנטל)
רעיה ברוקנטל (צילום: רעיה ברוקנטל)

התערוכה נולדה מתוך עבודת הארכיון, שהחלה  לפני עשור. והעבודות המוצגות בה  נוצרו במהלך השהות של כל אמן בסדנאות. יש שבחרו להציג את העבודה הראשונה או האחרונה, אחרים  העדיפו להציג עבודה המסמלת רגע משמעותי בעשייה האמנותית או הלך רוח הקשור בתקופה. 

סדנאות האמנים הוקמו בשנת 1982 ביוזמת האוצר יונה פישר והיו למיזם ראשון בישראל שאיפשר חללי עבודה לאמנים.

ניהול אמנותי: לי היא שולוב

אוצרות: הילי וורטמן מויאל, דביר שקד

פתיחה: 12.4 בשעה 11:00

נעילה:22.6

https://www.artiststudiosjlm.org 

3. מכתב לסוהר 343ב" מאת לבנה מושון. ספר חדש
בת כותבת מכתב לאביה. שניהם חיים באותו בית, אבל הוא אינו עונה לה, השאלות שנשאלו במכתבה אינן מאבדות את תוקפן גם כעבור עשורים – אבל היא מתעקשת להעלות אותן שוב.

האב, אדם קפדן ונוקשה שמתקשה בגילויי חיבה, שעיסוקו מקצין עוד את התכונות האלה. מדי יום הוא נוסע למקום עבודתו ומשגיח שם על אסירים מסוכנים, נזהר שלא לחרוג מן הכללים הנוקשים. האם נוקשותו מועילה גם בבית? ואולי לילדיו היא תגרום להתנער ממנו ולפנות בכיוון ההפוך?

בספרה "מכתב לסוהר 343ב" (ספרייה לעם" – עם עובד) לבנה מושון  מתווה מערכת יחסים טעונה בין אב לבִתו, יחסים שמשקעיהם אינם מתפוגגים גם בבגרות, ובכוחם לשנות את מסלול חייה של הבת מקוטב לקוטב.

מכתב לסוהר (צילום: ללא קרדיט)
מכתב לסוהר (צילום: ללא קרדיט)

לבנה מושון נולדה וגדלה בתל אביב. בת לאב סוהר. פרסמה ספרים וגם ספרי ילדים רבים.  עבדה כעיתונאית וכן בהוראת ספרות ילדים בבית ספר. 

כלת פרס ראש הממשלה לשנת 2021, זכתה שלוש פעמים בפרס אקו"ם.

מכתב לסוהר 343ב זכה בפרס אקו"ם 2022 ליצירה המוגשת בעילום שם.


4. אוֹצָרוֹת אתיופיה – תערוכה במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי
12 ישראלים ממוצא אתיופי שעלו לישראל במסע עליה מאתיופיה, השתתפו בסדנה במהלכה הוזמנו לעבד ולהביע את סיפוריהם וזיכרונותיהם האישיים המייצגים היסטוריה משותפת אודות הכמיהה הכמעט מיסטית לירוסלם. האמונה באל והרצון העז לעלות לארץ הקודש לצד העקירה הפתאומית, ניתוק מהמשפחה הגרעינית, ובמקרים רבים מסע קשה וטראומתי.

המשתתפים בסדנה התבקשו לבטא את נקודת מבטם האישית ביחס לנרטיב ולזיכרון אותו הם נושאים, ונחשפו לאפשרויות ייצוג מגוונות ביניהם כתיבה, וידאו וצילום.

התוצאה היא אסופה של דימויים וטקסטים שמגוללים זיכרון אישי מצד אחד, ומצד שני, משמשים עדות לפרק בתולדות עם ישראל. בהבאת תצלומי ארכיון, מכתבים, עדויות, קטעי וידאו וצילומים. 

מלכה גושן (צילום: מלכה גושן)
מלכה גושן (צילום: מלכה גושן)

תערוכה זו נעשתה בשיתוף פעולה של אוֹצָרוֹת – "המכתב שלך, הסיפור שלנו".

התערוכה תיפתח הערב (שני) 1.4 במרכז ענב וגג גן עופר (גן העיר) תל אביב במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי ה-11 PHOTO IS:RAEL, עמותת עולים ביחד, ארכיון (רס"ר) "חזי עובדיה"

מנחה ואוצר המיזם: איתן שוקר - אמן, מרצה בכיר באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל.

לינק לעוד 5 עבודות מהתערוכה שבהם מופיעים וידיאו ארט:

https://drive.google.com/drive/folders/1C5GrYaEwEdbY4EgK9RAVubQHPQnxZ9HW?usp=sharing

5. קסטור, מופע מחול חדש לתיאטרון המחול של אבשלום פולק
תיאטרון מחול אבשלום פולק חוזר עם  "קסטור", מופע חדש שנוצר לפני ובמהלך המלחמה ומתכתב עם המציאות המורכבת

בראשית המלחמה עזבו רקדני הלהקה הזרים ונסעו לבתיהם בחו"ל. אבל  חסרונו של הסטודיו בחיים השיב אותם  אליו כעבור מספר שבועות והמשיכו לעבוד וליצור את המופע החדש. 

השם "קסטור" שאוב מתוך המיתולוגיה היוונית. קסטור ואחיו פולוקס נולדו כתאומים משני אבות שונים, למלכת ספרטה לדה. התאומים, אף על פי שנולדו באותה עת, היו שונים זה מזה. בעוד קסטור היה בן תמותה, פולוקס  בנו של זאוס היה בן אלמוות. השוני הגדול בין השניים התבטא ביריבות ותחרותיות גדולה, אך מתחים אלה לא העיבו על אהבתם ונאמנותם, והם היוו סמל לאחווה וקשר בלתי ניתן לשבירה, גם אל מול פני המוות.

מופע המחול ''קסטור'' (צילום: אבשלום פולק)
מופע המחול ''קסטור'' (צילום: אבשלום פולק)

מופע המחול ''קסטור'' (צילום: אבשלום פולק)
מופע המחול ''קסטור'' (צילום: אבשלום פולק)

קסטור טומן בחובו אפשרות להתבוננות ופרשנות נוספת של הצופה: זהו שמו הלטיני של הבונה שנחשב לאחת החיות החכמות בטבע.

"בכל יצירה שלי, וגם בקסטור, יש התייחסות למצב הקיים והפרשנויות בהתאם".

הופעות בכורה: 10, 15, 18 באפריל

מוזיאון תל אביב, אולם רקאנטי