לפני כחודש צפויה להקת “היהודים" הייתה צריכה להתחיל את סיבוב ההופעות שלה בארצות הברית. אבל הלהקה קיבלה הודעה מבעלי המועדון The Brooklyn Monarch, בה נכתב: “אני מאוד מצטער אבל אנחנו לא יכולים לארח אתכם. השותפים שלי חזרו אליי בנוגע לאופי הפוליטי של שם הלהקה, ואנחנו, כמרחב בילוי בניו יורק, מעדיפים להימנע מאירועים או מעשים טעונים פוליטית".

"מחריבים מבית": יהורם גאון במתקפה חריפה על הישראלים שמפגינים נגד השרים בחו"ל
"מפרק את הדמוקרטיה הישראלית": מפגינים מוחים נגד רוטמן בניו ג'רזי | צפו

לפני מספר שבועות, במהלך הופעה של חנן בן ארי באולם Kings Theatre בניו יורק, עמדו מפגינים פרו־פלסטינים מחוץ לאולם והפגינו נגדה ונגד ישראל, זאת כשבלילה שלפני כן הם הגיעו ושפכו צבע אדום דמוי דם על דלתות הכניסה. הקהל הישראלי שהגיע לראות את הזמר, הגיב בשירת “עם ישראל חי" בקולי קולות.

חנן בן ארי (צילום: דניאל כהן)
חנן בן ארי (צילום: דניאל כהן)

אלה רק שתי דוגמאות מיני רבות לחוויות שחווים אמנים ישראלים בחו"ל, על אחת כמה וכמה כאלה שמרבית הופעותיהם ופעילותם היא בחו"ל, בחודשים שחלפו מאז ה־7 באוקטובר עם התגברות האנטישמיות בעולם. “יש ביטולים רבים, ועוד לפני שמבטלים, אפילו לא מזמינים שום הופעה של אמן שמגיע מישראל", מסביר בעליה של חברת בוקינג גדולה המסדרת לאמנים ישראלים מובילים הופעות בחו"ל. “יש עצירה מוחלטת כמעט של אמנים ישראלים שמופיעים בחו"ל, כי מנהלי האולמות מפחדים שיהיו הפגנות מחוץ להופעות וחרמות על כל אולם שמארח ישראלים. זה משהו מאוד מובהק עכשיו".


“מצב מורכב"

“זו תקופה מאוד מאתגרת לישראלים שיושבים בחו"ל, מאתגרת למדינת ישראל ומאתגרת לעולם", אומר המפיק משה נוי, הבעלים של אחת מחברות ההפקה הגדולות בארצות הברית (Noy Shows) שעיקר עיסוקו זה עשרות שנים הוא הבאת אמנים ישראלים בולטים (דוגמת עומר אדם, עדן בן זקן, עדן חסון, שלמה ארצי ואדיר מילר) להופעות בארצות הברית, והביא בין היתר את חנן בן ארי להופעה שצוינה לעיל.

“רק עכשיו דיברתי עם מישהו מהענף על כך שאין ביטחון לסגור הופעות, ובמקרה שלי מדובר בהופעות מאוד גדולות של אלפי מקומות, וההשקעה בהופעות כאלה היא אחרת. עכשיו עשיתי את הסיבוב של חנן בן ארי, והיה סיבוב באמת מוצלח, אבל כשאתה לוקח את ההוצאות בעקבות ביטול הופעות שהיה בגלל המלחמה - אז זה קשה. הקהל ממלא את האולמות, אבל מה יהיה הלאה? אני לא יודע.

במידה שתתחיל עכשיו מלחמה בצפון או שצה"ל ייכנס לרפיח - זה יכול לבטל הופעות. זה כמו פצצה מתקתקת. יש לי בקרוב סיבוב הופעות גדול מאוד לאושר כהן ולאודיה אזולאי, ולהגיד לך שאין לי חששות? יש, אבל תודה לאל המפיקים שלהם בארץ מבינים ועוזרים לי לעבור את התלאות האלה. כרגע הכל הולך רגיל ונקווה שזה יצא לפועל, הכל יכול להשתנות ברגע".


בכל שנותיך במקצוע, זכורה לך תקופה כזו של אי־ודאות בענף?
“אני 38 שנה עוסק בהפקות בארצות הברית ולא זכורה לי תקופה כזו מתוחה ושל אי־ודאות מבחינת הופעות. זו מכה גדולה לשואו ביזנס, וראיתי הרבה מכות. תכננתי סיבוב הופעות ביוני הקרוב, טיפה אחרי יום העצמאות, לאמן ישראלי מאוד גדול, ופשוט האולם לא הסכים שתהיה הופעה של אמן ישראלי בניו יורק. נקודה. זו פעם ראשונה שנתקלתי בזה. האולם בבעלותו של אדם ששונא ישראל בהתבטאויות שלו ופשוט לא נתן לזה לקרות, וזה עצוב ועגום. היום, כשאני עושה הופעה בארצות הברית, האבטחה שאני לוקח מסביב מעלה את עלות המופע בהמון כסף. בחיים לא הייתי צריך אבטחה כזו גדולה, והיום אתה חייב אבטחה גלויה וסמויה כי אני לא רוצה שפתאום יהיה חס וחלילה אסון ויגידו שהאמרגן והמפיק לא חשבו על זה ולא עשו. אני עושה ביטוחים מכל המינים כדי לאבטח את האנשים שיבואו להופעות".

טיימס סקוור ניו יורק (צילום: צילום מסך מתוך אינסטגרם)
טיימס סקוור ניו יורק (צילום: צילום מסך מתוך אינסטגרם)

“עבור אמנים ישראלים שפעילים בעיקר בחו"ל זה מצב ממש מורכב בכל מיני רבדים ורמות", מסביר הוד מושונוב, מוזיקאי ישראלי בינלאומי שנחשב לפופולרי מאוד בהודו וחי בקו הודו־יוון. “למזלי אני מושרש חזק מאוד בסצינה בהודו כך שהרבה מהקהל חושב שאני בכלל הודי. בעצת הפרומוטרים שלי והמשרד שמייצג אותי מחקתי ברשתות החברתיות כל קשר או רמז שיאפשרו לגלות שאני מישראל. זה עניין רציני שקורה ולא מדברים על זה כי זה מאוד רגיש. כל אחד רוצה לשמור על העבודה שלו, מצד שני מאוד רוצים להציג את הסיפור האמיתי של מה שקורה בישראל, ומצד שלישי זה מסובך.

בשבועות הראשונים כל האמנים הישראלים־בינלאומיים העלו סטורי על המצב ועכשיו כולם הפסיקו כי זה מאוד מורכב, סטורי אחד יכול לבטל לך הופעה במקרה הטוב. כרגע מה ששולט זה ‘מנזר השתקנים’. אני יכול להגיד לך שיש פה בהודו פסטיבל מאוד גדול שאני עושה אותו כל שנה, והיה איזה עניין לגבי הפוסטר כי הם אוהבים לכתוב את מקום מוצאו של האמן, ותמיד כתבו שם שאני מישראל. השנה, בהחלטה משותפת עם הסוכנות שלי ועם הפקת הפסטיבל, הורידו את הקטע של ישראל במה שנוגע אליי.

אני גם יודע שהיו עניינים פוליטיים שהסתירו ממני, היו כוחות שרצו שאני לא אופיע שם אבל בסוף הופעתי שם. קרה לי שנתקלתי בכל מיני מקרים של שנאת ישראל. יש די.ג’יי אמריקאי שהייתי איתו בקשר טוב דרך הרשתות החברתיות ואני מאוד מעריך אותו, ולא מזמן נפגשנו והוא משוכנע שישראלים רוצחים תינוקות. אלו דברים הזויים שלא נתקלתי בהם בעבר. בעבר דיברו על הסכסוך הישראלי־פלסטיני ובמפגשים של אחד על אחד הייתי מתווכח ומדבר לטובת ישראל, אבל מאז ה־7 באוקטובר אין מאיפה להתחיל אפילו, במיוחד עם אמריקאים, ואני מתכוון לאנשים שאני מכיר טוב".

מתיסיהו (צילום: יחצ)
מתיסיהו (צילום: יחצ)

לדבריו, “הקו בין יהודי לישראלי מיטשטש עכשיו וזה משהו שלא היה בעבר. קח למשל את מתיסיהו, שהוא חבר טוב שלי ועכשיו הופעתי איתו בישראל, הוא לקח את זה צעד קדימה: הוא מוחרם בעולם ומפסיד הופעות בגלל זה בחו"ל - אבל הוא לקח את ה’טיקט’ האמנותי שלו כיהודי ישראלי, הקריירה שלו בנויה על היותו יהודי. אצלי אתה כבר לא תראה בספוטיפיי וברשתות שאני מתל אביב כמו שהיה פעם עד יעבור זעם. אם זה היה ה’טיקט האמנותי’ שלי זו הייתה שאלה מסובכת אבל זה לא".


מה לגבי מוזיקאים ישראלים שעושים עכשיו את צעדיהם הראשונים בחו"ל?
“זה כמעט חסר סיכוי עבורם להצליח עכשיו להתברג בחו"ל, בייחוד בתקופה הנוכחית של המלחמה ושל אנטישמיות גוברת. יהיה למוזיקאי צעיר מאוד קשה עכשיו וזה לא קשור לכישרון. רק כשהמצב יירגע אז יהיה אפשר להתחיל לחשוב על זה אבל אי אפשר כרגע לדעת מתי". מושונוב מצטרף למוזיקאים עידן רייכל ועומר אביטל שהעבירו בשבועות הראשונים למלחמה ביקורת על מוזיקאים ישראלים בחו"ל שמפיצים את שאיפתם להפסקת אש בכל מחיר במחשבה שהדבר ימזער להם נזקים מקצועיים: “אלה אנשים שחיים בסרט וזה גרם לי לנתק קשרים עם אנשים כאלה, הם מוכרים את המדינה בשביל פרנסה וחיים בסרט שבאמת למישהו בחו"ל אכפת מדעתם, כי ברגע שאתה ישראלי אתה מוקצה, ולא יעזור אם תצעק אלף פעם שצריך להגיע להפסקת אש מיידית".

הוד מושונוב (צילום: יחצ)
הוד מושונוב (צילום: יחצ)

“ביטול אחרי ביטול"

למעלה מ־30 שנה שלהקת "אורפנד לנד" זוכה להצלחה מסחררת בסצינת הרוק והמטאל העולמית ובייחוד במדינות המזרח התיכון. “כל מה שקרה מאז ה־7 באוקטובר השפיע עלינו כמובן מאוד קשה", אומר קובי פרחי, סולן הלהקה ואחד ממייסדיה. “באוקטובר האחרון היינו אמורים להופיע בטורקיה, וההופעה כמובן נדחתה ואחרי זה בוטלה. המפיק התקשר אליי ואמר לי: ‘אני פשוט לא מצליח לראות באופק תאריך שבו אני יכול להביא אתכם ולערוב לביטחונכם’, וזה אחרי שאנחנו בני בית בטורקיה כבר למעלה מ־20 שנה.

אורפנלנד (צילום: יחצ)
אורפנלנד (צילום: יחצ)

ההופעה פשוט בוטלה. חוץ מזה, סיבוב ההופעות האירופי שלנו נדחה מינואר ומרץ לספטמבר ונובמבר, גם מאותן סיבות. כרגע זה ברמה של נדחה ועוד לא בוטל. בגלל כל המצב אנחנו נהפוך למטרה שם כי ההופעה שלנו מלווה בדגלים ובסממנים יהודיים, לכן הוחלט על דחייה. עשינו סיבוב הופעות בדרום אמריקה והיינו עם מאבטחים. היו הרבה איומים עלינו, והאבטחה מנעה מאיתנו, לצערי, גישה ישירה לקהל שלנו, מה שאף פעם לא קורה כי אנחנו מאוד אוהבים לפגוש אישית את הקהל שלנו. נאלצנו לסיים את ההופעה על הבמה וישר ללכת למלון בלי תחנת ביניים. יכולנו לדחות גם את זה אבל לא רצינו להיכנע לטרור ולהפחדה. אני בגישה שאנחנו צריכים לעשות מה שאנחנו צריכים לעשות".

“אני מופיעה בלונדון ובפריז כבר כמעט 12 שנה ורוב ההופעות שלי הן שם", מספרת מוזיקאית ישראלית שבחרה להישאר בעילום שם כדי שעבודתה לא תיפגע. “בכל השנים לא נתקלתי במצב כמו זה, מלו"ז של 20 הופעות בארבעה חודשים – ירדתי לארבע הופעות, פשוט ביטול אחרי ביטול, ואני לא יודעת עוד איך לעכל את זה".


נימקו את סיבת הביטול?
“יש כאלה שאמרו שהם לא מוכנים לתת במה לישראלית, ויש כאלה שפוחדים מזה שיחרימו את המקום אם ידעו שהבעלים נותנים לישראלית להופיע במקום או שיבואו מפגינים פרו־פלסטינים ויתפרעו. אם פעם זה היה ברמיזות, אז עכשיו אומרים בצורה יותר נחרצת שפשוט לא מעוניינים בישראלים. אני לא יודעת איך אצליח לשרוד עוד הרבה זמן ככה כי כל הפרנסה שלי בנויה על הופעות. אף פעם לא הרגשתי חוסר ביטחון בלהיות אמנית ישראלית כמו עכשיו".

הפגנה פרו פלסטינים מול בניין הניו יורק טיימס (צילום: רויטרס)
הפגנה פרו פלסטינים מול בניין הניו יורק טיימס (צילום: רויטרס)

לדבריה, בחרה להשמיט כל אזכור להיותה ישראלית: “מחקתי מהרשתות החברתיות את המשפחה והחברים שלי מישראל, מחקתי כל פוסט בעברית וניסיתי שלא יהיה שום זכר לזה שאני מישראל. אני לא מתביישת בישראליות שלי, אני גאה בה, אבל אני לא יכולה להרשות לעצמי להיות מוחרמת ולהרוס את כל מה שבניתי בשתי ידיי".