100 שנה להולדת אפרים קישון: שעתיים של נוסטלגיה ואחדות נדירה

הערב בצוותא, שכלל פאנלים מרתקים על פועלו של אפרים קישון לצד הופעות מרגשות ומשעשעות, לא היה אסקפיזם במובן הטהור של המילה. הדכדוך הלאומי היה בכל מקום, אך לחוות אותו יחד בבועה סיפק נחמה קלה

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
השוטר אזולאי
השוטר אזולאי | צילום: צילום מסך מתוך הסרט
4
גלריה

קראתי פעם שכאשר אנשים צופים במחזמר, המדדים החיוניים שלהם מסתנכרנים, ככה שלמשך פרק זמן של שעתיים, ישנה בועה שבה כל מי שיושב בקהל נושם ופועם באותו קצב. וכך בדיוק היה הערב, הוא לא היה אסקפיסטי במובן הטהור של המילה, העצב הלאומי והמיאוס מהשחיתות השלטונית וכמובן האפשרות לאזעקות באמצע הערב, עמדו כל הזמן ברקע, אבל חווינו אותם יחד, בתוך בועה צפופה באולם קטן מתחת לאדמה.

אפרים קישון
אפרים קישון | צילום: אלי דסה
ליא קניג
ליא קניג | צילום: מוטי קמחי
רננה, רפי ועמיר קישון
רננה, רפי ועמיר קישון | צילום: מוטי קמחי

בכלל, קשה מאוד להשתלב בדינמיקה של שלושה אחים, שכל אחד מהם אישיות. למזלו, הם עשו עבודה מאוד יעילה בלווסת אחד את השני. כאשר רפי - בנו הבכור של קישון שגם מציג בשנים האחרונות מופע לזכר אביו, הפליג בתיאורים והשתלט על הדיון, הקניטו אותו אחיו "האנשים רוצים ללכת הביתה מתישהו".

השיח ביניהם, אוהב ונוסטלגי אך גם משתוקק לקרבה שלא הייתה (עמיר התריע בפנינו, לא להיות עצובים כשהוא מספר על החוסר של אביו בילדותו, שהיה עסוק ב"פילגש" שלו - הכתיבה), ואיפשר הצצה נוגעת ללב לאדם שהיה מאחורי האגדה: ניצול שואה שכמעט ולא דיבר על החוויות שעבר, אך שמע את הנאומים של היטלר בכל נסיעה ("זה היה בספוטיפיי שלנו, חשבתי שזה ככה אצל כל הילדים", סיפרה רננה), אנרכיסט שבז לסמכות ואב מתוסכל על שילדיו לא באים לבקר אותו - אך אף פעם אין לו דקה אליהם.

תגיות:
ליא קניג
/
גילה אלמגור
/
רפי קישון
/
השוטר אזולאי
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף