שנה רביעית ברציפות שמגזין האינטרנט של בית אבי חי מוביל את מיזם ההנצחה ״פנים. יום. זיכרון״: תוצר של מפגש בין סיפורי משפחות החללים לבין יוצרי אנימציה, המבקש למלא את הצורך בסרטים מנציחי זיכרון המדברים בשפה עכשווית, ובעלי משמעויות נוספות מעבר ליום הזיכרון בלבד.
 
לפרויקט יצטרפו השנה חמישה סיפורים - סיפוריהם של אורי גרוסמן ז״ל (מלחמת לבנון השנייה); טלי בן ארמון ז״ל (שנרצחה בפיגוע ירי בעפולה); יובל היימן (מבצע צוק איתן); בנימין מימון וסרמן (אח״י דק״ר); ויהודה קן-דרור (הקרב על המיתלה במבצע קדש).
 
״פרויקט 'פנים. יום. זיכרון' הוא חלק ממגזין האינטרנט של בית אבי חי, הבוחן את נקודות החיבור הרלוונטיות שלנו למו־ עדים בלוח השנה העברי״, מסבירה יטבת וייל, מנהלת האתר והרוח החיה מאחוריו.
 

מה מתכנן האתר ליום הזיכרון?
״חיפשנו דרך לבדוק מה חסר ביום הזיכרון. החברה הישראלית אוהבת להתעסק במות החיילים, מעצימה את הגבורה, משחזרת את הנפילה, משרישה מיתוסים, ובמידות מסוימות, משטיחה ומרדדת את החיים שהם חיו. כשמוסיפים לזה את הזיכרון האנושי שלנו, ההולך ומיטשטש, משפטים שחוקים - גם אם נכונים - נוסח 'הוא היה גיבור', הם חכמים, מנחמים וטובי לב - גם אם הם נותרים, בסופו של דבר, סתומים, ולא מאפשרים לנו להכיר את האדם. להרגיש אותו, להבין קצת יותר מי הוא היה באמת״.
 
אז מה עשיתם?
״המשפחות השכולות לא זקוקות ליום זיכרון רשמי וטקסי. בשבילן כל יום מקפל בתוכו רסיסי געגועים. בחרנו להתחבר לזיכרונות הללו ולהשתמש בטכנולוגיה המופלאה של האנימציה כדרך להחייאתם. הזיכרונות הכי אישיים, שיחה משמעותית, מסיבת יום הולדת, בדיחה משותפת, מבט וחיבוק, הפכו לסרטוני אנימציה קצרים. מעין מאגר זיכרונות אישיים, אך גם קולקטיביים, שהולך וגדל״.

 
יש לך סיפור אישי שקושר אותך לפרויקט?
״לפני כמה שנים איבדתי חבר ילדות וקרובת משפחה, שנהרגו בשני פיגועי ירי סמוכים. זה היה מטלטל. עם הזמן הזיכרונות חומקים, מיטשטשים והכמיהה לאחוז בהם גדלה. אני מניחה שזה השפיע גם על בניית המיזם הזה. כל האחים שלי הם אנשי צבא, והחרדה האינסופית מהדפיקה בדלת, במיוחד בקיץ האחרון, רובצת שם תמיד״.
סיפור מעניין מהפרויקט?
״פנינו לחברת 'פיל אנימציה' שתאייר לנו סרטון על פי סיפורה של טלי בן ארמון ז״ל. חצי שעה אחרי, קיבלנו שיחת טלפון נרגשת משרון גזית, מנהל המשרד. מתברר שטלי היא אחייניתו. הסרט שהם יצרו לזכרה מספר איך טלי הייתה מרדימה את אחיה הקטן, שהתקשה להירדם, בעזרת ציורים, במקום שירי ערש. זה אחד הסרטים הקסומים והמרגשים בפרויקט״.
 
היה לכם דגש מיוחד?
״מדובר בתהליך עדין ומורכב, המשלב בין יצירה וחופש אמנותי לזיכרון ממשי אישי ורגיש. לעתים הנטייה הדרמטית של היוצרים היא ללכת אל רגע המוות. לשחזר את הקרב. אנחנו מקפידים לכוון את היוצרים להתרחק מהמקומות של רגע המוות ולהתמקד עד כמה שניתן בזיכרון החי״.
 
הכניסות לאתר מתגברות ביום הזיכרון?
״הכניסות לאתר מגיעות מרחבי הארץ, ובאופן מפתיע גם ממקומות רבים בעולם. הסרטים והזיכרונות מצליחים לגעת באנשים רבים. מטבע הדברים יש למיזם חשיפה רבה יותר בתקופת יום הזיכרון, אבל אלפים צופים בסרטים גם במהלך כל השנה. אנשי חינוך רבים משתמשים בסרטים כאמצעי לשיחה עם בני נוער ותלמידים על הנושא״.


 
״צופים וזוכרים״, הקרנה מיוחדת של הסרטים מתוך הפרויקט, בליווי מוזיקלי וסיפורים אישיים. משתתפים: דנה עדיני, דניאל סלומון, שי צברי ואסף תלמודי, 21.4, שלישי (היום), 21:30, בית אבי חי, ירושלים
 
כתובת האתר: www.bac.org.il
הסרטונים החדשים:

״בליבה חומה״ - לזכרו של יובל היימן ז״ל. הסרט מתאר רגע קסום במערכת היחסים הצעירה בין יובל היימן ורוויה שרלו. לזוג המאוהב היה מקום ישיבה סודי על חומות ירושלים, שממנו היו צופים על העיר העתיקה, חושבים על הדמויות שחיו בה לאורך הדורות - וחולמים על הבית שיבנו בה ביחד בקרוב. יוצרות: רעות אלעד ורותם יארצקי.

 
״אורי״ - לזכרו של אורי גרוסמן ז״ל. אורי הוא ילד מלא חלומות, המקפיד ללכת לגן מדי יום לבוש בבגדי קאובוי, מצויד בכל הפריטים הנחוצים לשריף צעיר. הדמיון והיצירתיות המשיכו ללוות אותו גם בימי השירות הצבאי המאתגר בטנק, או כשעמד במחסום, אז שלף את הדמויות כדי לעודד את העוברים בו. יוצרים: גיא חרל״פ וספי גייגו.
 


״אחותי הגדולה״ - לזכרה של טלי בן ארמון ז״ל.
גיל הקטן אינו מצליח להירדם. מדי לילה הוא בא אל חדרה של אחותו הגדולה טלי, ויחד הם נסחפים לעולם של צבע, ציור ודמיון, עד שלבסוף הוא נרדם. הסרט מתאר ברגישות את הרגעים המיוחדים של שניהם. יוצר: שרון גזית, פיל אנימציה.

 
״גל רחוק״ - לזכרו של בנימין מימון וסרמן ז״ל, שנמנה עם צוות הנעדרים של הצוללת אח״י דקר. בנימין, האבא חובב הרדיו של דידי הקטנה, מלמד אותה את רזי המכשיר ומדריך אותה לקבל אותות מרחוק. כשבנימין יוצא להפלגה עם הצוללת אח״י דקר מאנגליה לישראל, הרדיו עוזר לשמירת הקשר המשפחתי. כשאבדו עקבותיה של הצוללת, נדם גם הרדיו, והניח את דידי בציפייה לאביה שישוב. יוצרים: איל אורן ודפנה בן עמי.

 
״קן-דרור״ - לזכרו של יהודה קן-דרור ז״ל, שנפצע בקרב על המיתלה במלחמת סיני (מבצע קדש). יהודה, בחור גבוה וחזק, משחק להנאתו, להפתעת חבריו, עם לטאות וחיות קטנות. אהבתו לטבע ולבעלי החיים אינה נזנחת גם במהלך שירותו הצבאי. כל זה משתנה בקרב על המיתלה, כשהמחלקה שלו ניצבת בפני סכנה מיידית ויהודה מוצא את עצמו בסיטואציה בלתי אפשרית. יוצרים: מור ישראלי ועידן ברזילי.



הסרטונים יהיו זמינים ביום הזיכרון באתר האינטרנט של בית אבי חי, לצד הסרטונים משנים קודמות, בכתובת:
 www.bac.org.il/myvhdym/project/pnym-yvm-zykrvn