אחרי דחייה בשל הקורונה, שירילי דשא מעלה הצגה חדשה

רגע לפני עליית "טייבלה והשד" בתיאטרון החאן, הבמאית מספרת על העבודה על המחזה לצד בן זוגה רוני סיני, ותוהה איך אביה, המפיק האגדי פשנל, היה מתמודד עם התקופה המאתגרת

יעקב בר-און צילום: ללא
שירילי דשא
שירילי דשא | צילום: כפיר בולוטין
2
גלריה

“יום אחד קיבלנו פנייה מאודי לעבוד על גרסה משלנו ל’טייבלע והשד שלה’, מחזה מאת יצחק בשביס־זינגר, שבגלגול שלו כשחקן אודי שיחק בו בתיאטרון חיפה ב־97’”, מגוללת דשא. “מה שאודי לא ידע בפנייה אלינו זה שב־2001 שיחקתי בקאמרי בהצגה ‘לכל השדים והרוחות’, שמייקל אלפרדס ביים על פי סיפורים של בשביס־זינגר. אחד מסיפורים אלה היה ‘טייבלע והשד שלה’”.

“לאחר שראיתי את מה שהם עשו ב’אניהו’, מה שמאוד מצא חן בעיניי, הייתה לי הרגשה שהם יוכלו להפיח רוח רעננה במה שכתב בשביס־זינגר והכרתי בעבר כשחקן”, אומר בן־משה. “חשבתי שזאת הזדמנות נהדרת לשלב את שניהם בפעילות של החאן. נראה לי שהקשר שנוצר בינינו הוא התחלה של ידידות נפלאה”.

אם חתן פרס נובל המנוח יקום להרף עין מהמקום שבו הוא נח מנוחת עולמים ויגיע לצפות בהצגה פרי דמיונו הפורח, הוא ייווכח לגלות שבמסגרת השינויים המפליגים שנערכו בגרסה הירושלמית של מחזהו, אפילו המילה “שלה” נעלמה מכותרתו וגם שם הגיבורה שונה מטייבלע לטייבלה. כך, בעיבוד החדש נוערה היידישאיות מההצגה ונוספו לה פזמונים שהלחין המנהל המוזיקלי של ההצגה, ליאור רונן.

“זכורה לי ההצגה שחנן שניר ביים בהבימה ב־85’”, מספרת דשא. “פרידה קלפהולץ־אברהמי, מעצבת התפאורה שם, ממלאת אותו תפקיד גם בהצגה שלנו, לאחר שבין לבין היא עיצבה עוד ‘טייבלע’, הפעם בגרמניה בבימויו של יוסף מילוא”.

מי שמכיר את ביצועיו של שחקן החאן ויטלי פרידלנד, יודע שאין מתאים ממנו לתפקיד של אלחנן, המתחפש לשד מסתורי. ובאשר לטייבלע, שהפכה לטייבלה כדי להתרחק מהמקור היידי? כאן ניתנה הזדמנות פז לנטלי אליעזרוב הצעירה. “החל בחזרה הראשונה נטלי כבר הייתה לגמרי טייבלה”, מציינת דשא.

פשנל
פשנל | צילום: קוקו

דשא תישא תמיד בגאון את היותה בתו הבכורה של המפיק האגדי אברהם דשא פשנל, שקרא לה שירי־לי כשם שירם של בן־ציון תומר (מילים) ודובי זלצר (לחן) שהוא אהב לשמוע בביצוע המשתפך של בני אמדורסקי. בזכות מה שהיא למדה בחממה של אביה נהייתה דשא מולטי־טאלנט כשחקנית־מחזאית־תסריטאית, בוגרת בית הספר לתיאטרון של ז’אק לקוק בפריז.

היא עוסקת בקומדיה, אם כי החיים לא היו תמיד תותים. זכורה הסתבכותו של פשנל עם המחזמר ההודי “בהרטי”, שבה היא ובן זוגה היו מעורבים עד צוואר ואף נאלצו לחיות במשך תקופה עם ילדיהם בגואה. “שם עברנו חוויה מטלטלת”, היא מגלה.

דשא חשבה לא פעם כיצד אביה הנערץ היה נוהג אם הייתה נופלת עליו מין קורונה כזאת ערב הבכורה. “תלוי באיזו תקופה בחייו זה היה תופס אותו”, היא אומרת. “נראה לי שאם זה היה קורה לו באמצע הפקה הוא היה קצת... משתגע. אבל אם זה היה קורה לו בתקופה פחות תזזיתית זה היה משעשע אותו והוא היה מתמודד עם המצב באמצעות בדיחות שאהב לספר. איך שאני כל כך הכרתי אותו, לפעמים אני חושבת שאולי היה מקים את שלישיית... ‘קורונה’”.

תגיות:
תיאטרון החאן
/
אברהם דשא (פשנל)
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף