סקנדל או פסטיגל: מופעי חנוכה מתאימים את עצמם למציאות החדשה

ימי החנוכה היו המאני־טיים של ענף המופעים לילדים, אך הקורונה שינתה הכל. הנזק הכלכלי ברור, אך מומחים סבורים שאולי הפסדנו מופעים, אבל הרווחנו חזרה את רוח החג

טליה לוין צילום: ג'רמי לדנר
פסטיגל 2020
פסטיגל 2020 | צילום: יח"צ
3
גלריה
walla video test11 | צילום:

אם נסתכל על ההיסטוריה של הפסטיגל לאורך השנים, נראה אולי את התפתחות הדורות. מי ששרו מהיציע או מול הטלוויזיה את "עודני ילד" עם "הכל עובר חביבי", אי שם בפסטיגל הראשון של 1980, יישבו מול הזום עם הילדים, אולי אפילו עם הנכדים, כדי לציין 40 שנים למאורע המוזיקלי שהפך למופע המוביל בתעשיית האירועים בחנוכה.

אומנם נכון לרגע זה עדיין לא ברור אם נרות חנוכה יודלקו השנה בעיצומו של סגר שלישי, אבל מה שבטוח הוא שאירועי תרבות לא יתקיימו מחוץ למרחב הווירטואלי. לכן כבר לפני כמה חודשים התבשרנו שהפסטיגל השנה מבוטל, אלא שאז החליטו בהפקת המופע לפתח ממשק טכנולוגי ייחודי בתשלום, שיאפשר לא רק צפייה במופע אלא גם ישמש כמוקד של תוכן מקורי לילדים במשך 40 ימים, לכבוד 40 שנות הפסטיגל.

הכל זהב
הכל זהב | צילום: כפיר בולוטין

אולי כדאי להתחיל במספרים כדי להבין את היחס בין חנוכה 2019 לחנוכה 2020: בשנה שעברה עמד כרטיס במחיר מלא לפסטיגל על 172 שקל - לא כולל חניה, פופקורן, שתייה וכמובן מרצ'נדייז. גם אם רוב קוני הכרטיסים לא רכשו אותם במחיר מלא, אלא דרך כל מני הטבות ומבצעים, עדיין מדובר בסכום נכבד, בעיקר כשמכפילים אותו במספר ההצגות ובמספר ימי החג.

השנה יעמוד המחיר המלא של כרטיס לפסטיגל הדיגיטלי על 69 שק. רוב מועדוני הלקוחות מציעים כרטיסים בהנחה. אם אתם חברי מועדון הלקוחות של שופרסל, למשל, תוכלו לרכוש כרטיס ב־9.90 שקל בלבד. אז עד כמה הולכים להפסיד השנה מארגני הפסטיגל, שנשענים לא רק על הרווחים הישירים מהמופעים עצמם (שלושה או ארבעה מופעים ביום) המתפרשים על פני חודש שלם - ולא רק על שבוע חנוכה עצמו? פנינו, וכמובן לא קיבלנו תשובה רשמית בנושא. את עומק הבור אפשר רק לשער.

"הקיץ האחרון היה קטסטרופה מטורפת של הפסדים של מילונים לכל החברות בתחום, ואפשר רק לתאר מה קורה בחנוכה, שזו התקופה למופעים הללו. במילים פשוטות זוועת עולם", אומרת טלי דרור מבעלי חברת איוונט פרו, העוסקת בקידום מופעים ומקיימת אירועים ופסטיבלים. "אנחנו עוסקים בקידום מופעים בכמה תחומים, גם בתחומי תרבות בחינם כמו הצגות ופסטיבלים בקניונים וגם מופעים גדולים עם קופות פתוחות, פסטיבלי לגו, פליימוביל ועוד".

דרור מדברת גם על היכחדותה של תרבות החינם בישראל. אותם מופעי קניונים פתוחים לקהל הרחב, שמאפשרים בימים כתיקונם למי שידם אינה משגת לרכוש כרטיסים להפקות הגדולות, להעביר את ימי החופשה עם הילדים במופעים פתוחים לקהל. "אנחנו ארץ מיוחדת מאוד בכל הנושא של תרבות החינם. היינו חלק מההקמה של תרבות הקניונים, שהחלה לפני 20 שנה, שמביאה פסטיבלים, הצגות ילדים איכותיות ותוכן שהיה נותן מענה לקהל רחב מאוד בתקופות הללו של השנה. אני צופה שייקח זמן רב עד שהשוק הזה יתעורר שוב. אגב, גם למופעי הענק אני לא צופה נהירה. אולי רק בהתחלה. כשהכל ישוב לקדמותו, תהיה חגיגה של התרגשות. אבל אנשים לא יבזבזו בצורה הזו יותר. אנשים מנסים לשקם את עצמם, את ביתם, ומשקיעים במקום אחר".

מופעים על משאית
מופעים על משאית | צילום: התיאטרון הארצי לילדים ונוער

בין שלל הפעילויות שיש בכל חנוכה לילדים, ובין בליל מופעי הענק פרחה בשנים האחרונות גם תרבות הצגות התיאטרון הממוסדות הקטנות יותר, שמספקות למשפחות אלטרנטיבה תרבותית ואיכותית בלי לקרוע את הכיס. מה קורה איתם בימים אלה?

"בדיוק מחר אנחנו מצלמים קליפ על ילדים שהעולם שלהם בזום בשחור לבן, ודמויות מעולם התרבות והתיאטרון חוזרות אליהם וצובעות להם את העולם מחדש" מספרת הדס קלדרון, המנהלת האומנותית של התיאטרון הארצי לנוער, מייסודו של סמי לוי, שבמהלך השנה עובד על הצגות לבתי ספר מטעם סל תרבות ובימי החנוכה הופך להיות חלופה שפויה להורים. "רק בחנוכה שעברה העלינו בהצלחה את 'אורה הכפולה', הצגה מוזיקלית קסומה. ההצגות לילדים הם הקונטרסט להפקות החנוכה המסחריות. המטרה שלנו היא לתת תיאטרון איכותי לא רק בחגים, אלא גם במהלך השנה, להורים שמשלמים על סל תרבות 90 שקל בשנה עבור ארבע הצגות, או במקרה של הצגת חנוכה - בסכום שאפשר להגיע עם כל המשפחה לראות הפקה איכותית. מה זה לעומת תשלום שמוציאים על הפקת ענק, פופקורן ובובת מרצ'נדייז?".

עם כל הצער שבדבר, והעובדה שהילדים שלנו הולכים לבלות בזום גם בחופש חנוכה הקרוב, אי אפשר להתעלם מהאפקט החסכוני שהצירוף בין חג לנגיף מביא עלינו לטובה. "הקורונה יצרה הזדמנות בשביל כולנו להתבונן על האופן שבו אנחנו מנהלים את ההרגלים הכלכליים שלנו", אומרת ד"ר ענת גיא, ראש תוכנית התואר השני ללימודי משפחה במכללה למינהל. "אנחנו לא יכולים להסתובב עם הילדים שלנו ולהוציא כסף, וזה מאלץ אותנו לחשוב קצת מחוץ לקופסה מצד אחד ומנגד מאפשר לנו איזושהי חזרה למשהו קצת יותר שפוי וצנוע. זה אולי מסמן להורים שהמשאב המרכזי שיש להם זה הם עצמם ולא 'משהו בממלכת משהו'".

"השנה נכפה עלינו לא לבזבז כסף על הופעות יקרות ועל שאר ההוצאות הנלוות לחג החנוכה", אומר אופיר זילביגר, מאמן ויועץ לכלכלת המשפחה, "אני חושב שאפשר למנף את הסיטואציה הזו לטובתנו. למשל, שאלו את עצמכם: 'האם אנחנו פחות מאושרים השנה מאשר בשנה שעברה?', 'האם האושר של הילד שלי נפגע?'. קשה לי להאמין שהתשובה היא כן. אם אתם רוצים לנצל את הקורונה לטובתכם, תחבקו את השינוי ההתנהגותי הזה, שאומנם נבע מאילוץ, אך מזכיר לנו שאפשר לייצר חוויות משמעותיות גם בלי לבזבז הרבה כסף. אם אתם רוצים בונוס, תווכו את הנושא הזה לילדים והראו להם איך אפשר לקנות אושר גם ללא כסף".

תגיות:
פסטיגל
/
הצגות חנוכה לילדים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף