רגע לפני עליית "ההצגה הכי משעממת בעולם", רננה רז מדברת על יצירתה הרב־תחומית

רגע לפני עלייתו בבכורה בפסטיבל “תל אביב דאנס", רננה רז מספרת מדוע השבתת עולם התרבות לא גרמה לה לחשוש לגורל הענף: "זה לא משהו שיהיה עליו אי פעם איום קיומי"

דודי פטימר צילום: דודי פטימר
רננה רז
רננה רז | צילום: רועי מזרחי
3
גלריה

אם יש כינוי שאף אמן כנראה לא ירצה לשמוע מודבק ליצירתו הוא המילה “משעממת”, אך כנראה לא כך כשמדובר ביוצרת, הכוריאוגרפית והשחקנית רננה רז, שבמופע המחול החדש שלה, “ההצגה הכי משעממת בעולם”, מנערת את כל הדימויים הנלווים למילה “שעמום”.

“בתקופת הקורונה המילה ‘משעמם’ הפכה להיות כל כך רלוונטית לכולנו, גם להורים ששומעים את הילדים אומרים כל הזמן שמשעמם להם וגם למבוגרים שמצאו יותר זמן פנוי והיו צריכים לחשוב מה לעשות עם החלל הזה שנוצר”, אומרת כעת רז.

“זה נושא שהעסיק אותי באופן אישי וכשקראתי את ספרה של ד”ר ננה אריאל, ‘הספר הכי משעמם בעולם’ שיצא לאור בתקופת הקורונה, שאבתי ממנו השראה והחלטתי לחקור את נושא השעמום. בדרך כלל אני מתחילה את יצירותיי במחקר, וכך בעצם נולדה ההצגה”.

לדברי רז (43), המופע, שיוצג ביום שישי הקרוב בבכורה במסגרת פסטיבל “תל אביב דאנס” במרכז סוזן דלל בתל אביב, ובו משתתפים מלבד רז, גם עילאיה שליט ועופר עמרם - מיועד לילדים ומבוגרים כאחד ומנסה להבין מהו שעמום וכיצד אנו מגיבים אליו.

“אנחנו גם מנסים להבין במופע כיצד ניתן לכאורה ליצור שעמום, כלומר מה צריך לעשות בשביל להגיע למצב של שעמום או לצאת ממצב כזה. זה נושא מעניין שמקבל כאמור משמעות חזקה בייחוד בתקופת הקורונה”, היא אומרת.

ההצגה הכי משעממת בעולם מאת רננה רז
ההצגה הכי משעממת בעולם מאת רננה רז | צילום: יאיר מיוחס

"לא הייתי מהנבהלים ולא מיהרתי להכריז על מות התרבות כי הבנתי שזה עניין זמני. אני לא חושבת שאמנות או יצירתיות או תרבות הן משהו שאי פעם יהיה עליו איום באמת קיומי. כל עוד יש אנשים, תמיד תהיה תרבות. יש מקומות בתרבות שישתנו, וזה לא דבר רע. אולי זה צריך לקרות”.

במקביל לקריירת המחול, פצחה בקריירת משחק שבמסגרתה כיכבה בטלנובלות “החצר” ו”אהבה מעבר לפינה”, בסדרות “מעורב ירושלמי” ו”האקס המיתולוגי” ובסרטים “מינכן” ו”למלא את החלל”.

אף שקל להגדיר אותה כמולטי־טאלנט, רז עצמה אינה שלמה עם ההגדרה. “היום הביטוי ‘טאלנט’ השתנה לעומת התקופה שאני התחלתי בה את הקריירה”, היא מסבירה.

“כל אדם שני היום הוא טאלנט וחולש על המון תחומים שזולגים אחד לשני. אני לא מעידה על עצמי כטאלנטית, אבל אני מרגישה שלאנשים היום פחות דחוף לחלק את העיסוקים שלהם למגירות, וגם לי באופן אישי זה בא נורא טבעי. אם הייתי צריכה להתמקד רק בטלוויזיה או רק בהופעות, הייתי מאבדת עניין. יש משהו ששומר אותי מאוד סקרנית וערנית בכך שיש לי את היכולת ללהטט בין התחומים, ואני שמחה שאני לא צריכה לבחור בדבר אחד ויכולה לעסוק בדברים שאני אוהבת”.

“כשרק התחלתי, שאלו אותי מה אני אוהבת לעשות יותר, אבל אני שמחה שהמציאות השתנתה עם השנים ושאני לא חייבת לבחור. יש אנשים שמכירים אותי מהטלוויזיה, והם בדרך כלל לא אותם אנשים שמכירים אותי מהמחול ולהפך. אין ספק שלטלוויזיה יש חשיפה גדולה ואחרת, אבל, אני אוהבת לעשות המון דברים ולחפש תמיד אתגרים חדשים”.

לא מעט אנשים גם מכירים את רז כפרזנטורית הוותיקה בקמפיין של לשכת הפרסום הממשלתית לחיסכון במים, מטעם רשות המים.

רננה רז בקמפיין ''ישראל מתייבשת''
רננה רז בקמפיין ''ישראל מתייבשת'' | צילום: צילום מסך
תגיות:
רננה רז
/
כוריאוגרפיה
/
הצגה
/
קורונה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף