נכנסים לנעליהם של שורדי השואה: במסגרת מיזם חברתי הנושא את השם "בגוף ראשון", שהקים היזם דודי רונן, תושב כפר סבא ודור שני לשורדי שואה, לומדים בני הדור השני והשלישי ובעלי עניין אחרים, לספר את סיפור השורדים, בגוף ראשון, כאילו הם עצמם היו שם.

"למרבה הצער, שורדי השואה הולכים ומזדקנים, ובעוד שנים אחדות, כבר לא תהיינה לנו עדויות חיות לזוועות שקרו שם. על מנת להבטיח שכל ילד בישראל יוכל לחוות ולהתחבר לסיפורם האישי של השורדים, לקחנו על עצמנו להכשיר שגרירי זיכרון בכל ישוב בישראל", אומר רונן.

דודי רונן (צילום: רביב שטיין)
דודי רונן (צילום: רביב שטיין)

מדוע דווקא בגוף ראשון?

הכל התחיל בשנת 2012 כשדודי רונן התנדב לספר על השואה לתלמידי בית ספר בעירו כפר סבא. הילדים הרעישו והוא התקשה לקבל את תשומת לבם, עד שלפתע צץ לו רעיון לספר להם את הסיפור של אביו פנחס בגוף ראשון. 

"אמרתי להם בוקר טוב, קוראים לי פנחס, אני אבא של דודי שהרגע היה כאן", והתחלתי לספר את הסיפור בגוף ראשון. כשסיימתי, ילדה אחת הצביעה ושאלה אותי: 'פנחס, רציתי לשאול - חיה אחותך הגדולה, עדיין חיה?', זה מאוד ריגש אותי והבנתי שזאת הדרך הטובה ביותר ליצור מעורבות רגשית וחיבור עמוק מצד הקהל, במיוחד אצל קהל צעיר של ילדים ונוער. גיליתי דרך ייחודית ואפקטיבית לשמר את זיכרון השואה - לספר את סיפורם של השורדים בגוף ראשון". 

הקורס בן תשעת המפגשים כולל איסוף חומרים ועדויות, יצירת הסיפור, עריכתו והצגתו בגוף ראשון לקהלים שונים. מלבד דודי, שהוא עצמו שחקן בתיאטרון פלייבק רזוננס, כולל צוות ההדרכה את מירי שחם, סופרת, עורכת ומנחת סדנאות לכתיבת זיכרונות, ושחקנים ישראלים מובילים כמו תומר שרון, עמי סמולרצ'יק, לימור גולדשטיין ואסתי זקהיים. 

עמי סמולרצ'יק מנחה סדנה ב''גוף ראשון'' (צילום: רביב שטיין)
עמי סמולרצ'יק מנחה סדנה ב''גוף ראשון'' (צילום: רביב שטיין)

עד כה התקיימו קורסים בארגונים כמו בנק דיסקונט, הפניקס, התעשייה האווירית ואלת"א מערכות ובישובים גבעתיים, רעננה, רמת-גן, חיפה, תל אביב ובמועצות האזוריות גולן, דרום ולב השרון. קורס נוסף מתקיים בימים אלו במועצה האזורית ברנר ובפברואר צפוי להיפתח קורס גם ביהוד-מונוסון. 

הקורסים מסובסדים ע"י הארגונים והרשויות המוניציפליות, כשהמשתתפים עצמם משלמים סכום סמלי בלבד. המטרה שדודי וצוותו חרתו על דגלם היא להגיע עם המיזם לכל ישוב וארגון בארץ, ולהכשיר אלפי שגרירי זיכרון.

אסתי זקהיים מעבירה סדנה ב''גוף ראשון'' (צילום: יח''צ)
אסתי זקהיים מעבירה סדנה ב''גוף ראשון'' (צילום: יח''צ)

לסיכום הוא אומר: "מרבית המשתתפים בקורס עוברים תהליך פורץ דרך הן בהיבט המידע שהם מגלים וכמובן בתחושת השליחות כאשר הם "נכנסים לדמות". זהו מסע אישי המצריך רמת מחויבות גבוהה. אנו מצידנו מלווים אותם בין המפגשים וגם לאחר מכן. בסיום הקורס אנו מחברים אותם לאגף החינוך והקהילה ביישוב בו הם מתגוררים, כדי שישובצו כמספרים בבתי הספר, בתנועות נוער, באירועים לציון יום השואה ובמיזם "זיכרון בסלון", כשהחזון שלנו הוא ששגרירי הזיכרון שלנו יספרו את סיפורם לאורך כל השנה, ולא רק ביום השואה".