"הזדעזעתי לשמוע על זמרי אופרה בישראל שביקשו תרומות לאוכל"

לפני שהיא מגיעה לפסטיבל באך ברחבי הארץ, מדברת תהילה ניני גולדשטיין על ירידתה של המוזיקה הקלאסית בישראל לעומת פריחתה באירופה, חולמת לעשות פרויקט עבודה עברית בנוסח תימני ומאשימה את מירי רגב בדבר אחד

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
ניני. "בברלין יודעים להעריך תרבות"
ניני. "בברלין יודעים להעריך תרבות" | צילום: ז׳אנין אשר
2
גלריה

בשנים האחרונות חיה ניני בגרמניה עם בעלה, הטנור הצ'כי, תומאש קראל, שגם הוא יופיע בפסטיבל. "אני מאוד מתגעגעת לישראל", מספרת ניני בשיחה מברלין. "בגלל הקורונה לא הגעתי לארץ כשנתיים. לצערי, הילדים שלי לא נחשבים לישראלים ולא נתנו לי להגיע איתם, וזה כמובן לא מתקבל על הדעת שאגיע בלעדיהם, אז חיכיתי שהקורונה תחלוף והנה אני באה".

ניני עזבה את ישראל לפני 16 שנה, בין השאר משום שלדבריה המוזיקה הקלאסית בארץ נדחקה לקרן זווית. "מדהים שבזמן שהמוזיקה הקלאסית משגשגת בחו"ל, כשבברלין לבדה יש ארבעה בתי אופרה ובאך עדיין חי ובועט, בארץ היא מקבלת במה קטנה מאוד", היא אומרת בכאב. "אני מייחלת ליום שהמוזיקה הקלאסית תחזור גם לארץ, ואז זה יהיה לגיטימי לעשות כל מוזיקה, ולא רק מוזיקה מזרחית. עצוב לי שבארץ אין חינוך מוזיקלי עשיר. בעלי תומאש שר באך מיום היוולדו ומכיר את כל היוצרים הגדולים של האנושות. לעומת זאת, אני זוכרת שנסעתי עם נהג מונית בישראל והוא שאל אותי מה אני אוהבת ואמרתי ויולדי, הוא שאל אותי 'איפה זה?'".

תזמורת הבארוק ירושלים. מובילה בתחומה
תזמורת הבארוק ירושלים. מובילה בתחומה | צילום: יואל לוי

הפסטיבל - ביוזמתה, הפקתה וביצועה של תזמורת הבארוק ירושלים, הנחשבת לתזמורת הטובה בישראל בתחומה - מעמיד את עיר בירה בשורה אחת עם ערים ברחבי העולם המציינות את יום הולדתו של המלחין הדגול, וחושפת את הציבור בירושלים ואת התיירים העולים אליה לאספקטים שונים מיצירותיו ומהיצירות המושפעות ממנו, בשלל קונצרטים בביצוע תזמורת הבארוק ירושלים ומוזיקאים אורחים מהעולם ומהארץ, לצד אירועים חינמיים ובהם תערוכה מבית באך באייזנך, קונצרטים יוצאי דופן שינוגנו בפעמוני המגדל של ימקא ועוד.

הפסטיבל נפתח בסדנת בארוק לבני נוער שהציעה התמחות בביצוע מיודע היסטורי למוזיקה מהבארוק למוזיקאים צעירים – בני נוער וסטודנטים. בסדנה, שהתקיימה באוניברסיטה המורמונית בירושלים, העבירו מיטב נגני הבארוק בישראל כיתות אמן, סדנאות והנחיית אנסמבלים למוזיקאים צעירים מירושלים המערבית והמזרחית ומוזיקאים נוספים מרחבי הארץ. הסדנה הסתיימה בקונצרט סיכום שהיה פתוח לקהל הרחב באולם המרהיב של האוניברסיטה המורמונית.

הפסטיבל יציג לקהל הרחב, לראשונה בישראל, ביצוע בכלים היסטוריים של כל כרכי הפסנתר המושווה מאת באך בפרויקט רב ממדים בו ישתתפו 12 נגני צ'מבלו, פסנתר פטישים וכלי מקלדת היסטוריים נוספים מהארץ ומהעולם. הקונצרט, שיהיה מעין מרתון ארוך, ייתן לקהל הזדמנות חד פעמית לחוות את האוסף המרהיב הזה ולהכיר את עולם המקלדת בתקופתו של באך.

תגיות:
ישראל
/
מוזיקה ישראלית
/
מוזיקה קלאסית
/
אירופה
/
אחינועם ניני
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף